GTA V (pc) – Pc, masterrace.
Het verhaal van Michael, Franklin en Trevor lijkt maar door te gaan, of eerder, het lijkt continu opnieuw te beginnen. Want na een release op de PlayStation 3 en Xbox 360 volgde er een release op de PlayStation 4 en Xbox One. Nu, ruim anderhalf jaar na de originele release, is dan ook eindelijk de pc aan de beurt. We slingerden onze pc aan om te kijken of de pc nog altijd het ultieme gamingplatform is, of dat voor GTA V de consoles de place to be is.
Tenminste, als de game wil opstarten. Want dat ging de afgelopen periode niet zonder slag of stoot. Net als veel andere games de afgelopen jaren ging het bij GTA V niet zonder slag of stoot. De meeste problemen leken te liggen bij een bug, waarbij spelers met een vreemd karakter in hun naam de game niet konden opstarten. Nu is dat bij mij, Kevin Rombouts, niet het geval en toch ging het mis. Heel vaak mis. Nadat ik de game probeerde op te starten, verdween de launcher weer zonder een woord van zich te laten horen. De problemen: Rockstar’s eigen Social Club-software in combinatie met een virusscanner.
Na wat uurtjes stress en lichte paniek kon de game gelukkig wel gespeeld worden en vanaf het moment dat je begint aan de bankoverval in Lundendorff, North Yankton, merk je wat voor sprongen de game alsnog heeft gemaakt. Zelfs de sprong van next-gen naar pc is te zien: alles ziet er haarscherp uit, een enkele schaduw nagelaten, en je merkt dat Los Santos drukker is dan ooit tevoren. Vooral nu dit zelf is in te stellen door middel van een Density-slider, kun je het zo druk maken als je zelf wilt. Zolang je pc het aan kan natuurlijk.
Want deze pracht en praal komt met een prijs. Een redelijk hoge prijs, want wil je deze game optimaal spelen, dan zullen er flink wat euro’s in je pc verdwijnen. Zelfs met mijn huidige set-up van een Intel i5-4690K (4x 3,50GHz), een Gigabyte Radeon R9 290 met 4GB grafisch geheugen en 8GB werkgeheugen wou het wel eens horten en stoten. Nooit veel en nooit meer dan een fractie van een seconde, maar je merkt het wel. Helemaal als je op 60 frames per seconde probeert te spelen met alle instellingen op Very High of Ultra, het hoogtepuntje van de pc-versie. En dan speel ik nog op een ‘ouderwets’ 1920×1080 scherm. Waarom ouderwets? Nou, de pc-versie van GTA V ondersteunt ook 4K resoluties. Alsof het niets is.
Terug naar die frames per seconde. Toen ik de trailer van de nieuwe 60 frames per seconde-mogelijkheid zag, had ik er mijn twijfels over. Games op 60 frames per seconde gaan al snel onrealistisch voelen: beelden bewegen te snel, acties gaan te vlot en alles voelt gewoon ‘meh’. Gelukkig blijkt dat in de pc-versie van GTA niet het geval te zijn. De stad leeft en alles gaat op een natuurlijk tempo. Misschien komt het omdat je te druk bent om er op te letten, of misschien is het het resultaat van het puike werk dat Rockstar heeft weten af te leveren. Het irriteert in ieder geval niet.
Toch is het niet alleen op grafisch gebied dat de game verbeterd is. Ook op het gebied van gameplay en extra’s is de game wat onder handen genomen. Vooral voor muziekliefhebbers is er goed nieuws: de pc-versie van GTA komt namelijk met een compleet nieuwe radiozender: The Lab FM, inclusief 13 exclusieve nummers voor de pc. Als de muziek uit de game je echter helemaal niet aanspreekt, wat bij een GTA-game toch best lastig is voor te stellen, is er nu ook de mogelijkheid voor Self Radio. Hierbij scant de game bepaalde mappen op je pc af naar muziek, waarna deze er een radiostation van maakt. Inclusief gesprekken en commercials tussen de nummers door.
Ben je zelf een creatieveling en heb je aspiraties om regisseur te worden? Ook dan heeft de pc-versie nog een leuk extraatje in petto in de vorm van de Rockstar Editor. Een tool waarmee spelers in staat zijn om beeldmateriaal op te nemen tijdens het gamen, ze te bewerken, te verknippen en opnieuw te rangschikken. Voeg daarna teksten, effecten en muziek uit de soundtrack van de game toe en leg je beste acties voor eeuwig vast. Als dat nog te weinig creativiteit biedt, is er ook de Director Mode binnen de Rockstar Editor. Hierin krijg je de mogelijkheid om zelf scenes op te zetten met karakters uit het verhaal op iedere locatie, om zo je eigen film te creëren. Zelf heb ik er het geduld niet voor, maar genoeg andere spelers wel, met heuse pareltjes ertussen, dus als je een momentje hebt: zoek ze eens op op YouTube.