GTA V
Hoeren meppen, auto’s jatten en bejaarde vrouwtjes platrijden: een betere tagline voor de virtuele wereld van Rockstar Games’ Grand Theft Auto (GTA) bestaat niet. In GTA V zoeken we de zon op in Los Santos, het Los Angeles van de welbekende staat San Andreas.
GTA is het schoolvoorbeeld van een spellenreeks die veel stof heeft doen opwaaien door het verkopen van bedenkelijke thema’s als entertainment. De softies op deze aardbol kunnen het overdadige virtuele geweld namelijk alles behalve waarderen. Ondanks de kritiek van deze lui heeft de serie sinds de begindagen in 1997 de harten van gamers over de hele wereld weten te veroveren.
Waar GTA 1 en 2 nog vanuit vogelperspectief gespeeld werden, was de transformatie naar een 3D-omgeving in 2001 met de komst van GTA 3 een feit. Een radicale verandering die in eerste instantie (voor de daadwerkelijke release van de game) op wat bedenkelijke blikken kon rekenen, maar uiteindelijk de serie gekatapulteerd heeft en langdurig succes verzekerde.
Een volgende ingrijpende verandering zou komen met de intrede van GTA: San Andreas in 2004. We zijn in deze GTA niet langer gebonden aan een enkele stad, maar hebben de vrijheid om een complete staat te ontdekken. De drie grote steden in deze staat, Los Santos, San Fierro en Las Venturas, hebben tegenhangers in de echte wereld, respectievelijk Los Angeles, San Fransisco, en Las Vegas. In GTA V keren we terug naar deze regio gebaseerd op de Amerikaanse westkust, maar zullen we hoofzakelijk gebonden zijn aan Los Santos.
Ondanks dat de kern van de game over de jaren heen onveranderd is gebleven en GTA het criminele tintje behouden heeft, is Rockstar duidelijk niet stil blijven zitten. De Rockstar Advanced Game Engine (RAGE), de game engine die door Rockstar San Diego ontwikkeld is, werd voor de eerste maal in de GTA-reeks gebruikt in GTA IV. Ook GTA V draait op deze game engine, welke in staat is gebleken ons van grafische hoogstandjes te voorzien. GTA V verslaat op grafisch vlak zijn voorgangers met gemak, zonder dat hier een van de next-gen consoles of een high-end PC aan te pas hoeft te komen. Zo is de officiële GTA V gameplay video die Rockstar begin juli vrijgegeven heeft en welke met gejuich ontvangen werd, opgenomen met een PS3-versie van het spel.
Maar zoals algemeen bekend, de binnenkant is natuurlijk belangrijker dan de buitenkant. Het spel is er grafisch op vooruit gegaan (en zeg nou zelf, dat mag ook wel na vijf jaar in ontwikkeling te zijn geweest), maar weet ook de gameplay positief te verrassen? Er zijn zeker een aantal verrassingen te vermelden, waarvan het speelbare karakter de meest opvallende is. Of eigenlijk, karakters: we hebben namelijk niet de controle over één, niet over twee, maar over maar liefst drie protagonisten. Drie uitgesproken, criminele persoonlijkheden. Voormalig bankrover en mislukt gezinshoofd Michael, ambitieuze gangster Franklin en psychopathische ex-militair en redneck Trevor. Drie personages die op het eerste gezicht sterk van elkaar verschillen, maar één ding duidelijk gemeen hebben: het zijn op geld beluste wolven. Waar Michael en Trevor al eerder partners-in-crime zijn geweest en de bankenwereld flink wat harde centen afhandig hebben gemaakt, maakt door Michael gerekruteerd groentje Franklin het nieuwe dreamteam compleet. Er staan deze drie musketiers flink wat spannende avonturen (lees: roven en overvallen) te wachten.
De gameplay en missies zijn dynamisch, de wereld leeft en de personages zijn verder uitgediept dan ooit. Rockstar heeft een flinke stap vooruit gedaan om de ultieme open gamewereld te creëren, waar de nadruk meer dan ooit op vrijheid (en blijheid) ligt. De dynamische, levendige wereld is in alle facetten van het spel terug te vinden. Zo is het schakelen tussen de drie hoofdrolspelers zowel simpel als mogelijk op vrijwel ieder moment van de dag. Met een druk op de knop wissel je van een potje golf met Michael naar Trevor die met zijn dikke pens voor de buis blijkt te zitten. Let wel: alles wat je de drie vrolijke vrienden laat doen kan uiteindelijk van invloed zijn op de verhaallijn: de keuzes die je maakt tijdens het spelen kunnen het einde van het verhaal drastisch veranderen. Ondertussen gaan de levens van zowel onze antihelden als alle andere karakters in de wereld gewoon door, ook als je even niet met ze meekijkt. Net zoals in de Sims bedoel je? Uh ja, zoiets.
Rockstar heeft alles uit de kast gehaald om het gevoel van de echte wereld over te brengen naar de virtuele omgeving. Daar is ook deze leuke toevoeging onderdeel van: veel NPCs, de nietsvermoedende passanten, gedragen zich zoals je van echte rampentoeristen zou verwachten: ik zie iets wat niet mag, ik pak mijn telefoon, ik leg het vast. Het zijn deze details die het spel zijn charme geven.
Tot zover de singleplayer. Hoe heeft Rockstar deze keer de multiplayer aangepakt? Goed nieuws: ook hier valt een stuk open gamewereld te beleven. De paar seconden gameplay die we van deze modus hebben mogen zien zijn meteen al veelbelovend: het luchtruim en de straten van Los Santos in GTA Online worden bevolkt door een aanzienlijk aantal spelers. Tot hoever de mogelijkheden precies reiken is nog niet bekendgemaakt, maar Rockstar heeft hier al wel de volgende uitspraak over gedaan: “we hopen dat GTA V hetzelfde zal doen voor open wereld multiplayer-games als wat GTA 3 deed voor open wereld singleplayer-games”. Gezien de impact die GTA 3 heeft gehad, een hoopvol vooruitzicht voor de multiplayer-fanaat.
GTA V zal vanaf 17 september verkrijgbaar zijn voor Xbox 360 en Playstation 3. Over de release op andere platforms wordt nog onderhandeld.