GRIP – Dubbelzijdige chaos

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
GRIP – Dubbelzijdige chaos

Vroeger waren er bestuurbare auto’s waarvan de wielen zo groot waren dat de cockpit zowel boven als onder kon zitten en je tijdens het rijden kon wisselen. Helaas heb ik er zelf nooit een gehad, maar in de reclames zag het er altijd erg tof uit. Tegen de tijd dat ik erachter kwam dat er ook een game van is, was deze alweer veel te gedateerd. Gelukkig kan ik nu een dubbelzijdige inhaalslag maken met GRIP.

Geïnspireerd op de Rollcage-games uit de jaren negentig heeft Caged Elements Inc. een racegame gemaakt waarbij grote wielen en veel te veel snelheid centraal staan. De game is nog volop in ontwikkeling, maar via Steam al wel vroegtijdig toegankelijk voordat de game op 2 februari officieel uitkomt.

Big wheels keep on turning

De wielen van de wagens in GRIP zijn zo groot dat je auto niet echt een onder- of bovenkant heeft en daardoor ga je op een geheel andere manier door een level heen. Rotswanden zijn niet langer iets waar je voor uitwijkt, maar tegenop rijdt. Uiteraard zijn er ook de nodige schansen en loopings aangebracht, zodat je het maximale uit de tweezijdige wagen kunt halen.

Niet alleen de wielen zijn groot, de racewagens zijn zelf ook een soort massieve ijzeren tanks. Dit maakt het precies besturen wel een stuk lastiger en hoewel de levels soms behoorlijke capriolen à la Track Mania uithalen, is de besturing van de wagens dat allesbehalve. Hoewel de surrealistische voertuigen op het eerste gezicht door kunnen gaan voor zeer wendbare bestuurbare wagens, verdwijnt dat gevoel snel zodra je de eerste tank over een verlaten maanlandschap heen jaagt. Ze zijn behoorlijk lomp en de enorme snelheden maken het soms ongeleide projectielen die in de lucht tegen elkaar aan vliegen, een heerlijke chaos dus.

GRIP - Dubbelzijdige chaos

Mario Kart, maar dan anders

Dat de wagens halve tanks zijn is ook wel nodig, want naast de snelste en beste racer zijn moet je ook zorgen dat je de nodige raketten en machinegeweren ontwijkt. Power-ups liggen verspreid in alle levels en variëren van een korte boost tot geleide raketten. Het maakt de chaos van constant flippende racewagens nog net iets completer en zeker wanneer je schade inschakelt, is het maar de vraag wie de eindstreep haalt. Mocht je overigens van mening zijn dat racen geen gewelddadige aangelegenheid hoort te zijn, kun je de power-ups ook gewoon uitzetten.

De game telt verschillende modi, waarbij je zelf ook nog eens een legio aan opties aan en uit kunt vinken. Wil je enkel racen zonder allesvernietigende raketten, dan is dat mogelijk. Er zijn naast verschillende soorten races ook deathmatch-potjes mogelijk, waarbij je andere spelers zo vaak mogelijk moet afknallen. Erg vergelijkbaar met Mario Kart, alleen een stuk grauwer en met meer explosies. Overigens zijn er volgens de ontwikkelaar ook nog een aantal modi in aantocht.

GRIP - Dubbelzijdige chaos

De eerder genoemde wagens zien en voelen als heuse tanks, maar dat is met reden. De levels zijn stuk voor stuk apocalyptische landschappen waar je ook de nodige robuustheid voor nodig hebt om in te overleven. Begeleid door dikke drum en bass-tracks race je over uitgestrekte maanlandschappen en kille gladde arctische omgevingen. Hoewel er nog best wat meer variatie in de werelden mag komen, zijn er een tiental tracks waar je pas na de eerste vijf keer een beetje soepel doorheen komt.

Arcade

Het hoge arcade-gehalte van GRIP moet je niet verwarren met een lage moeilijkheidsgraad. De banen zijn soms best pittig en zeker wanneer je schade aanzet, ga je een hoop wedstrijden niet uitrijden. Dat komt voor een deel ook door de besturing, deze vergt zeker in het begin even wat oefening. Op het moment dat ik de game testte, was de multiplayermodus niet beschikbaar, maar wanneer deze wordt toegevoegd is GRIP een uitstekende game om je stuurkunsten te vergelijken met die van je vrienden. Daarnaast schreeuwt deze game om een level editor, waar de online community helemaal los in mag gaan.

De officiële release van GRIP is gepland op 2 februari, maar de game voelt nog wel wat kaal voor een game die over twee weken af moet zijn. Hopelijk lukt het Caged Elements nog een grote update uit te brengen voor release, al is de basis al ijzersterk.