Gravel
Als grote verrassing op gamescom was daar opeens Gravel, de nieuwste telg van Milestone S.r.l, onder andere bekend van MXGP3 en Sébastien Loeb Rally Evo. Na een uitgebreide presentatie van een van de developers mochten we aan de slag met deze rally racegame. Houdt deze game stand tegenover de rest van de racegames die binnenkort uitkomen?
Om eerlijk te zijn ben ik normaal niet zo van de racegames. De laatste die ik volgens mij gespeeld heb, was Need for Speed Underground 2, die bijna zijn 13e verjaardag mag gaan vieren. De reden hiervoor is denk ik vooral dat de meeste racegames te serieus zijn en te veel opties hebben. Gravel heeft daarentegen niet zoveel opties en dat is heerlijk.
Minder is meer
Gravel is een offroad arcade rallygame die echt om het racen gaat. Je kiest een auto waarmee je wilt racen en een map en dan ben je al klaar om je rit te gaan beginnen. Gravel maakt gebruik van Unreal Engine 4 en dat is ook gelijk terug te zien in de game. De omgevingen zien er prachtig uit en je kunt bijna elk grassprietje tellen dat op je beeld verschijnt.
Het is niet zoals bij bijvoorbeeld een Gran Turismo- of een F1-game dat je alleen maar over het asfalt rijdt. Je rijdt door natuurrijke omgevingen en kunt stunts uitvoeren die je weer de kans geven om je voorligger voorbij te gaan. Ook wordt een wat meer agressieve rijstijl aanbevolen om zo je tegenstanders van de weg af te krijgen. Je auto kan niet kapot, dus maak er vooral gebruik van.
Een handige feature van Gravel vind ik toch wel de rewind-optie. Ga je een bocht net iets te snel in en raak je van de baan, dan kun je de tijd terugdraaien en hoef je niet de hele race weer opnieuw te beginnen. Maar dit was iets waar de ontwikkelaars nog wel mee bezig waren. In de demo die ik speelde was de rewind-tijd 3 seconden. Milestone was hier nog mee aan het experimenteren en in de uiteindelijk versie zal dit waarschijnlijk 5 seconden worden. Op deze manier heb je dan toch iets langer om je fout te kunnen corrigeren.
Vier disciplines
Gravel is opgedeeld in vier disciplines en het is de bedoeling om deze allemaal te masteren. Je wilt in de game namelijk de wereldkampioen in racen worden en om dat voor elkaar te krijgen, moet je offroad masters van elke discipline verslaan.
De Cross Country-discipline is de eerste die voor onze voeten werd gegooid. Persoonlijk vond ik deze ook meteen de leukste om te spelen. Dit is de discipline met de langste parcoursen en de mooiste omgevingen. Als je echt vol gas wilt gaan dan kun je het beste aan de slag met de Wild Rush-discipline. Dit zijn de wat rechtere parcoursen waardoor je het maximale uit je auto kunt halen.
Als je toch zoiets hebt van “ik wil gewoon graag rondjes over een bepaalde track rijden”, dan is die optie daarvoor ook aanwezig. De Speed Cross- en Stadiums-discipline zijn vooral gericht op kleine parcoursen waar je dan een aantal keer overheen moet. Met Speed Cross kun je over een aantal van de echte tracks uit de wereld rijden. En als je van stunts houdt dan heb je een goede aan de Stadium-discipline, daar zitten namelijk redelijk wat heuvels en scherpe bochten in.
Grote, snelle, krachtige auto’s
In een racegame gaat het natuurlijk om de auto’s en daar zit je bij Gravel ook wel goed. Van de krachtige FordRaptor F15 tot de snelle Ford Fiesta ST heb je genoeg auto’s om uit te kiezen. Sommige auto’s doen het misschien beter op bepaalde parcoursen, maar daarin houdt Gravel je niet tegen. De auto’s horen namelijk bij een bepaalde discipline, maar je mag ze ook best gebruiken op parcoursen van een andere discipline. Gelukkig kiest de AI wel altijd uit auto’s uit dezelfde klasse waar jij mee speelt.
Na deze Hands-on-sessie ben ik in ieder geval uitermate positief en ik hoef maar tot begin 2018 te wachten om de game te spelen. We mochten de ontwikkelaars van Milestone ook nog verrassen met een Best of gamescom award. Als je benieuwd bent welke games we nog meer zo’n award hebben uitgereikt, kijk dan even hier. Gravel komt uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.