Godzilla
Japan heeft het maar moeilijk. Aardbevingen zijn aan de orde van de dag, het land telt vulkanen en overstromingen zijn een reële angst. Als dat allemaal nog niet genoeg is, komt er zo nu en dan ook nog eens een onverwoestbaar radioactief reptiel van meer dan 100 meter hoog het land binnen wandelen om de boel op stelten te zetten. Zelfs de consoles van Sony zijn niet veilig voor het gevaar dat Godzilla heet. Ondanks de valse start in 1998, wist het legendarische monster vorige zomer toch veel westerse harten te veroveren dankzij de nieuwste film. Vanwege het succes van de film zal de game, simpelweg getiteld Godzilla, niet alleen in Japan verschijnen, maar deze zomer ook in het westen. In tegenstelling tot Japan zal Godzilla hier alleen de PlayStation 3 en PlayStation 4 terroriseren.
Godzilla-games hebben een wisselvallig verleden. Er zijn door de jaren heen ontzettend veel games gemaakt gebaseerd op “The King of the Monsters”, maar vonden zelden hun weg naar het westen. De games die wij kregen waren vaker wel dan niet van zeer slechte kwaliteit. Rond de periode van de PlayStation 2 en de Gamecube kwam daar verandering in met de releases van games zoals Godzilla: Destroy All Monsters Melee en Godzilla: Save the Earth. Beide games zijn niet echt als klassiekers te bestempelen, maar gaven fans wat ze verwachtten van een Godzilla-game. Een chaotische brawler met allerlei verschillende monsters uit de rijke geschiedenis van de Godzilla-films en veel steden om met de grond gelijk te maken. Godzilla voor de PlayStation 4 lijkt die traditie voort te zetten, al lijkt het erop dat het een paar stappen terug neemt.
Het eerste wat opvalt, zijn de graphics. Het is meteen duidelijk dat dit een PlayStation 3-game is die is overgezet naar de PlayStation 4. De animaties en charactermodels van de monsters zien er prima uit, maar de steden of omgevingen waar de monsters vechten, zien eruit als iets wat je op de vorige generatie consoles zou vinden. Een van de leukste dingen die je kan doen in een Godzilla-game is de stad kapot maken. Met de kracht van de PlayStation 4 zou je verwachten dat dit op zeer realistische wijze zou gebeuren, maar ook hier wordt het pijnlijk duidelijk dat Godzilla niet optimaal gebruikmaakt van de nieuwe console. Gebouwen vallen in een paar stukken uit elkaar op dezelfde manier zoals we die zagen gebeuren in de Nintendo 64-tijd. Het aantal particles wat door de lucht heen vliegt is wel indrukwekkend, maar komt eerder over als een kleine step-up. Kort samengevat lijkt Godzilla voor de PlayStation 4 op een mooie game voor de PlayStation 3. Ironisch, aangezien Godzilla voor de PlayStation 3 leek op een mooie PlayStation 2-game.
In voorgaande Godzilla-games was het grote roster van verschillende monsters één van de grote trekpleisters. Alle bekende en, nog belangrijker, alle obscure monsters uit de films maakten op de een of andere manier hun opwachting. In Godzilla is dat aantal behoorlijk gekrompen tot alleen de meest bekende monsters uit de serie, met een paar uitzonderingen daargelaten. Naast drie(!) verschillende versies van Godzilla en maar liefst vier verschillende versies van MechaGodzilla, maken bekende monsters zoals Rodan, King Ghidorah en Anguirus hun opwachting. Minder bekende monsters zoals Biollante, Hedorah en zelfs Jet Jaguar vullen de niche plekjes op. Met deze selectie weet Godzilla alle benodigde vakjes in te vullen, maar het mag gezegd worden dat het aantal groter had mogen zijn. En dan te bedenken dat de PlayStation 4-versie zes exclusieve monsters heeft die niet te vinden waren in de PlayStation 3-versie.
De gameplay lijkt op wat je kan verwachten in een Godzilla-game, en wat het ook puur moet zijn. Je kan de singleplayer spelen waarbij je Godzilla bestuurt en je vrolijke gang gaat en steden in as legt. Nadat je genoeg hebt vernietigd, zal een ander monster ten tonele verschijnen en verandert het in een soort 3D fighting game tussen twee titanen met superpowers. Als je alleen een potje wil knokken, is dat ook mogelijk: Godzilla komt met een King of the Monsters mode waarbij het alleen om het knokken tegen monsters draait. Godzilla komt ook met een multiplayer optie, al komt die nogal karig over. Geadverteerd als “massive online multiplayer mode” is de afmetingen van de monsters het enige wat massive is. Verwacht geen grote veldslagen zoals in Destroy All Monsters of Godzilla: Final Wars. Het komt neer op online free for all matches tussen drie spelers. Met de komst van nieuwe hardware zoals de PlayStation 4 zou het niet teveel gevraagd moeten zijn om een match te hebben met meer dan vier monsters, laat staan drie.
Van wat we nu weten, lijkt het erop dat Godzilla een aantal steken laat vallen, maar voor de fans lijkt het erop dat Godzilla een verplicht nummertje gaat worden. Alle favorieten zitten waarschijnlijk in de game en van wat we nu weten, lijkt het erop dat je menig stad ten gronde kan richten. Maar of het een game is die we iedereen aan kunnen raden, moet nog blijken wanneer de game uitkomt op 17 juli. Als de winkels dan nog overeind staan…