Ghost Recon Wildlands

archief
Jermaine van Haarlem op 20 januari 2020
Ghost Recon Wildlands

Ghost Recon is een serie die eigenlijk altijd al grootse ideeën had, maar vaak door de eigen ambitie werd tegengehouden. Ideeën die veel vrijheid nodig hadden, maar door beperkingen niet goed uit de verf kwamen. Nu de nieuwe generatie helemaal op stoom is, lijkt de serie eindelijk de vrijheid te krijgen die het verdiend. Dat is tenminste wat we te zien kregen op gamescom.

Ghost Recon Wildlands was één van die titels die ik graag wilde zien tijdens de beurs in Keulen, maar waar geen persmomenten voor waren. Net als iedere andere bezoeker op de beurs was ik dan ook aangeschreven op de ellenlange rij. Gelukkig wilde deze rij snel vlotten, wat was te merken op het moment dat er een nieuwe groep de booth in mocht: Ubisoft had niet gekozen voor een speelbare demo, maar voor een groot theater met ruimte voor zo’n 100 fans met daarin een live demo.

Ghost Recon Wildlands - 1

De presentatie begon, zoals wel vaker, met een trailer van de game waarin we nog eens werden herinnerd aan het plot van de game. Als team van Ghosts word je dit keer naar Bolivia gestuurd, waar het Santa Blanca-kartel een groot gebied in handen heeft met betrekking tot de drugshandel. Het is aan jouw vierkoppig team om hier een einde aan te maken, waarbij je de volledige vrijheid krijgt.

Dat is dan misschien ook meteen de grootste verandering aan de serie. In plaats van een afgebakende game waarbij je van set-piece naar set-piece gaat, kies je nu zelf de weg. Welke missie je eerst aan wilt pakken is helemaal aan jou. Dit geldt ook voor de missies zelf: hoe jij je doel wilt bereiken is jouw keuze. Guns blazing of als echte Ghosts, dat maakt niet uit. Als je het doel maar weet te bereiken.

Ghost Recon Wildlands - 2

Vrijheid stond dan ook centraal in de demo die te zien was. Deze begon met een vernieuwde character creator: je zit niet meer vast aan een standaard Ghost, maar heb de keuze om jouw soldaat helemaal naar jouw smaak aan te passen. Standaard zaken als geslacht, huidskleur en haarstijl zijn aan te passen, maar ook dingen als je kledij zijn tot op de kleinste details te veranderen.

Datzelfde gaat op voor je uitrusting in het veld. Iets wat we al eerder terug zagen komen in Ghost Recon was de mogelijkheid om je wapens op ieder vlak aan te passen, tot aan de slagpin toe. Dit keert ook terug in Wildlands: je kiest zelf hoe je te werk wilt gaan en welke wapens en toebehoren daarbij komen kijken.

Ghost Recon Wildlands - 5

Normaal zou op dit moment het hele avontuur natuurlijk pas beginnen, maar aangezien dit een demo was, werden we verder in de game gedropt. Wanneer je op dat moment een missie start, krijg je een briefing over het doelwit en wat er moet gebeuren. In dit geval was het doel één van de ‘cleaners’ van het kartel, El Pozolero, op te sporen en uit te vinden wat er met de slachtoffers was gebeurd.

Wanneer de missie begint hoef je echter niet als groepje bij elkaar te zijn, zo was te zien in de presentatie. Terwijl de speler op het scherm zo’n kilometer van het doel was verwijderd, zaten twee anderen in een helikopter en kwam de derde op een motorfiets. De speler op het scherm koos voor een jeep om naar het doel te rijden, waarna ze van twee kanten de ‘compound’ binnen vielen.

Ghost Recon Wildlands - 3

Dit alles gebeurde in het midden van de nacht. Onder het licht van de maan en verschillende bliksemflitsen verplaatste het team zich langzaam richting de compound. Terwijl de sniper van de groep het hogerop opzocht en een vijand in een toren uitschakelde, gingen de andere twee via de grond naar het doel.

Daarbij was duidelijk te zien hoe teamwork van impact is op je missie: wanneer één iemand een vijand spot, krijgt de rest van het team dit meteen te zien op zijn / haar HUD. Hetzelfde gaat op voor verzamelde XP: wanneer jij een vijand uitschakelt, krijgt de rest van het team ook een beetje XP. Op die manier profiteert iedereen van een goed geoliede machine.

Ghost Recon Wildlands - 6

Voordat ik naar de demo ging, kreeg ik van verschillende mensen te horen dat de demo’s tijdens de E3 niet heel positief waren. Vooral op grafisch gebied zouden deze tegenvallen. Hier was echter tijdens deze presentatie niets van te merken. Hoewel de missie zich in de nacht afspeelde, viel het me op hoe mooi de reflecties waren van de bliksem op de kloof waar de compound zich afspeelde. Dit in combinatie met de regen zorgde voor prachtige beelden. Iets wat eigenlijk voor de rest van de demo ook gold.

Wat ik in Keulen van Ghost Recon Wildlands gezien heb, bevalt me zeer zeker. Natuurlijk is het de vraag hoe dit straks allemaal voelt als je ook daadwerkelijk een controller in je handen hebt of een missie speelt die overdag plaatsvindt. Maar tot die tijd zie ik de toekomst van Ghost Recon zeker rooskleurig in.