Gesponsorde content moet duidelijker zijn op Twitch en Steam

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Gesponsorde content moet duidelijker zijn op Twitch en Steam

Zowel de digitale webwinkel Steam als de streamingdienst Twitch hebben vandaag hun regels aangescherpt. Hierin staat nu dat het duidelijk zichtbaar moet zijn wat gesponsorde content is en wat niet. Dit om onduidelijkheden te voorkomen.

Wanneer curatoren op Steam in wat voor manier dan ook compensatie krijgen voor hun content, of dat nu financiële compensatie of review exemplaren zijn, moet dit duidelijk vermeld worden in de content. Dit staat sinds kort in de voorwaarden van Steam, zo merkte website Hardcoregamer op.

Ook Twitch heeft sinds kort een vergelijkbaar concept. Daarbij geeft de website duidelijker aan wanneer een stream wel of niet wordt gecompenseerd. Toch noemt Twitch het geen slechte ontwikkeling dat steeds meer streams worden gecompenseerd. Alleen zijn er streamers die zich in een grijs gebied bevinden, waardoor het onduidelijk is waar bezoekers naar zitten te kijken. Twitch wil hier volledige transparantie in bieden. Dit zal door middel van een tag bij de stream gebeuren.