“Gears of War 4 begin nieuwe trilogie”
Goed nieuws voor fans van de Gears of War-serie. Uit een interview met GameInformer blijkt dat Gears of War 4 het begin is van een nieuwe trilogie. Volgens het team zal de game zich echter maar tijdens één nacht afspelen.
In het interview geven verschillende leden van The Coalition, de studio achter de nieuwe trilogie, aan wat de obstakels waren waar ze tegenaan liepen. Zo blijkt uit de woorden van Chuck Olieja, creative director van het nieuwe deel:
Voor ons was het van ‘Okay, vooruit kijkend, hoe leggen we de fundering voor niet zomaar een trilogie, maar voor een veel groter universum?’
Volgens Rod Fergusson, hoofd van de studio en ontwikkelaar van de originele trilogie, gaat Gears of War 4 anders aanvoelen dan zijn voorgangers, ondanks dat de game zich op dezelfde planeet af zal spelen:
We hebben het gehad over dingen als andere planeten en dat soort zaken, maar we wilden op Sera blijven omdat we de mogelijkheden wilden hebben om oude plaatsen en specifieke wapens te gebruiken, om zo de link naar de voorgaande delen te leggen.
Dus toen hebben we besloten om te zeggen ‘We laten er voldoende tijd tussen en komen met een nieuwe generatie helden, waaronder JD Fenix, de zoon van Marcus’.
Het zijn buitenstaanders, een soort van splintergroepering van mensen die niet meer onder de onderdrukking van de nieuwe COG wilden leven. Ik denk dat je de COG moet zien als tegenstanders, niet zo zeer vijanden.
Opvallend uit het interview is dat de game zich zal afspelen in de loop van één nacht in plaats van een langere periode. JD en zijn bondgenoten zullen de game aan het einde van de middag beginnen en de volgende ochtend eindigen. In de tussentijd moeten ze de nacht overleven en de moeder van Kate, een van de nieuwe personages, zien te vinden. Het zal dan ook een game zijn die veel meer leunt op het overleven en horrorelementen zoals we dat ook in het origineel zagen.
Wanneer Fergusson het heeft over de aspiraties van de nieuwe trilogie, blijkt dat het team zich niet richt om het “allerbeste verhaal aller tijden” te maken:
Wanneer je te maken hebt met een game waarbij de meest gebruikte interactie met de wereld schieten is, is het lastig om een gevoelig verhaal te vertellen. Waarschijnlijk is The Last of Us daar nog het dichtste in de buurt gekomen.
Ik zit hier niet om te vertellen dat we proberen het ultieme verhaal te vertellen. Voor ons draait het om het maken van interessante karakters, een toffe wereld en coole shit om te doen waar we keer op keer terug naar toe kunnen gaan.
Als het goed is kunnen we later dit jaar met het uiteindelijke verhaal van Gears of War 4 aan de slag. Tot die tijd zal er een bèta zijn in april, waarover je alles terug zult lezen hier op Pixel Vault.