GC Replay – Week 38 2014

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
GC Replay – Week 38 2014

Week 38 was een drukke week voor de Pixel Vault. Niet zozeer qua nieuws hoor, maar de meeste redactieleden waren druk bezig met Destiny… Oh en natuurlijk die gave nieuwe aankondigingen van de Tokyo Game Show. Onze redactieleden houden het nieuws weer onder de loep in de GC Replay week 38.

Tim den Tuinder
Ik wil door eindeloze gangen rennen!

Eindelijk is het zover: de dag die wij allen hebben gevreesd is hier. Final Fantasy XIII komt naar de PC. Zelfs de meest verbeten Final Fantasy-fans die ik ken hebben afstand genomen van dit deel, dus dat zegt wat over de kwaliteit. Toch wil ik de game spelen. Zodra de game afgeprijsd is, want ik ga geen dertien euro uitgeven aan een game waarvan ik van tevoren al weet dat het afgrijselijk gaat worden.

En daarmee ben ik niet de enige. Zodra het bekend werd dat de game via Steam verkrijgbaar zou zijn en dat de game al te bestellen was, werd de game in minder dan een uur een best-seller. De game was zelfs even de best verkopende game. Ik weet zeker dat deze mensen wel bekend zijn met de reputatie die deze game heeft, dus ik vermoed dat ze de game om dezelfde reden kopen als ik dat wil. Om een gigantisch wrak te aanschouwen. Zoals een kettingbotsing, een ontspoorde trein, of een film zoals The Room. Nee, mijn lijst van games op Steam barst nog steeds uit z’n voegen dus het zal even duren voordat Final Gangpad XIII aan de beurt zal komen. Maar op een dag zal het zover zijn. Ben ik er klaar voor?

Tristan van der Laan
Hele, halve en dubbele games

De afgelopen week meldde een hoge pief van Take-Two dat Borderlands: The Pre-Sequel “toch wel echt een volledige nieuwe game was in de serie”. Terwijl ik dit las viel m’n mond toch wel een klein beetje open van verbazing. Gearbox Interactive-veteraard Randy Pitchford had namelijk eerder aangegeven dat de game kleiner zou zijn dan de voorganger en dat het niet te spelen zou zijn op de nieuwe consoles. Maakt dit het een mindere game? Want dan kunnen we ook alle FIFA-games onder het kleed schuiven, zouden Assassin’s Creed: Brotherhood en -Revelations ook geen volledige games zijn en zo zou ik nog een hele lijst kunnen opnoemen.

Dat ga ik niet doen. Ik wil het positief bekijken. Want nu de trend is om “oude” games op te poetsen en voor de volledige smak geld op een nieuwe console uit te brengen mogen we blij zijn met een titel waarin er in ieder geval echt iets nieuws geprogrammeerd wordt. We pikken het ook om alle HD-versies in de schappen te zien liggen en spellen als Grand Theft Auto V en The Last of Us (hoe goed deze wel of niet moge zijn) worden ook enkel een beetje opgepoetst met misschien wat extra DLC. Niet heel indrukwekkend. Als je dan een “kleinere” Borderlands game maakt, dan hoef je je niet verontschuldigen of uit te leggen volgens mij. Dan moet meneer Pitchford zich eigenlijk gewoon gaan schamen.

Joost van Abeelen
Hey Microsoft, waar zijn we nou helemaal mee bezig?

Ik kan er eerlijk gezegd niet helemaal bij met mijn hoofd. De vorige generatie was Microsoft dé man op console gebied. Zij hadden de ‘coolste’ console, sloten de juiste deals en hadden als cherry on top een van de fijnste controllers ooit. Nu, bijna één jaar na de launch van de Xbox One, of wacht nee, één maand hier in Nederland (want wij waren geen belangrijke afzetmarkt) ken ik het bedrijf bijna niet meer terug. De hele communicatie flater rondom de launch daar gelaten besluit het bedrijf nu opeens 2,5 miljard neer te tellen voor Mojang, de makers van Minecraft. Misschien een bewuste move van Microsoft om hiermee ‘een toffe indie ontwikkelaar’ aan te trekken. Maar ze vergeten dat Minecraft tegenwoordig net zo indie is als een Happy Meal bij de McDonalds. Daarnaast was het bij voorbaat al duidelijk dat als de deal door zou gaan een aantal sleutelpersonen, waaronder pionier Markus ‘Notch’ Persson het bedrijf gingen verlaten. Dat is ongeveer net zo interessant als een lege Happy Meal doos kopen bij de McDonalds (Ja sorry, dankzij een sponsor deal krijgen wij gratis Big-Macs voor iedere keer dat we McDonalds noemen… Dat is drie!). Het bedrijf heeft nu voor een immense bak geld een bedrijf in handen dat praktisch is doodgebloed en een IP die zijn beste tijd al heeft gehad. 2,5 miljard, even ter indicatie: dat is 5x het bedrag van de ontwikkeling en marketing kosten van Destiny… Daar kun je aardig wat toffe franchises van maken. Maar goed Minecraft 1, 2, 3 en deel 40 zullen vast ook leuk worden.