GC Replay – Week 36 2014
Het is september. De vakantie is voorbij, de scholen zijn weer begonnen en de heren bij Pixel Vault zijn weer gewoon aan het werk. Daarom vonden we het ook weer tijd om de GC Replay af te stoffen en wekelijks de belangrijkste berichten van onze redacteuren op een rijtje te zetten. Vandaag vroegen we Joost, Kevin en Tim de pen op te pakken en op papier te zetten wat voor hun het belangrijkste nieuws van afgelopen week was.
Joost van Abeelen – Volgende week is het eindelijk zover. Het ziekmeldbriefje voor werk ligt al klaar, de €60,- aan biljetten ligt gladgestreken op mijn bureau, mijn vriendin weet dat ze voorlopig even op www.rentaboyfriend.com aan moet en de hond zit vastgebonden aan de wasmolen zodat hij zichzelf kan uitlaten. Sterker nog, ik weet zelfs al welke klasse ik ga pakken: ik word namelijk een Titan! Nee, nee wacht, een Hunter… Of misschien gewoon toch beginnen als Warlock? Afijn, dat moet ik nog even uitvechten. Maar goed, Destiny komt eraan, lieve mensen! En ik ben in tijden niet zo geënthousiasmeerd geweest voor een game als deze. Als de reclame op Tv langskomt laat ik alles uit mijn handen vallen en loopt er een stroompje kwijl uit mijn linker mondhoek. Elke vrije minuut die ik heb, wordt besteed aan het kijken van trailers, en eigenlijk draait alles om Destiny. Er werd mij dan ook gevraagd om een stukje te schrijven voor de Replay, maar eerlijk? Ik heb het nieuws niet eens gezien joh! Maar wisten jullie al dat Destiny volgende week dinsdag uitkomt? Dat is pas nieuws!
Kevin Rombouts – Ah, Aliens: Colonial Marines. Wat een prachtige game had kunnen worden, werd een project zo slecht dat zelfs Randy Pitchford er niet trots op kan zijn. Maar nu blijkt er nog meer mis te zijn dan dat er voor het blote oog zichtbaar was. Want niet alleen de game zelf was een ramp, ook alles daaromheen is niet gegaan zoals het zou moeten gaan. Zo blijkt maar weer, nu de rechtzaak tussen SEGA en Gearbox Software in volle gang is.
Want als we SEGA mogen geloven, blijkt Randy Pitchford zelf nogal een losse flodder te zijn. De uitgever beschuldigt Pitchford ervan dat hij details over de game bekend maakte voordat er overlegt was met SEGA, en dat is natuurlijk niet het meest verstandige om te doen. Helemaal als het gaat om informatie waar nadrukkelijk om is gevraagd niet te delen. Dus dan blijkt maar weer: “Randy Pitchford doet wat hij f*cking zelf wil”.
Het is dan ook dat ik met gemengde gevoelens naar het eerstvolgende grote project van Gearbox, Battleborn, kijk. Aan de ene kant ben ik heel erg benieuwd wat Gearbox gaat brengen, aan de andere kant hou ik mijn hart vast wat Pitchford er in de komende maanden uit gaat flappen. Maar ik denk dat er een samenwerking met SEGA niet meer in zit.
Tim den Tuinder – Weet je wat ik grappig vind? Fans van Castlevania die nog steeds denken dat Symphony of the Night de beste Castlevania aller tijden is. Ik heb SotN niet gespeeld tijdens de release, ik speelde de game in 2007/2008 pas. Lang nadat de serie de Metroidvania-stijl van gameplay had geadopteerd en het stukken beter had gedaan. Ga nu maar eens terug naar SotN, en ga me niet vertellen dat de game niet stug en langzaam aanvoelt. De game is nog steeds goed en was invloedrijk voor de serie, maar bij lange na niet de beste. Latere games zoals Aria of Sorrow, Dawn of Sorrow en Order of Ecclesia hebben de gameplay gestroomlijnd. Toch was ik de serie na Portrait of Ruin een beetje beu, waardoor ik Order of Ecclesia niet heb uitgespeeld en nooit echt heb gewaardeerd. De games voelde grotendeels hetzelfde aan. Nooit slecht, maar teveel van hetzelfde.
Order of Ecclesia stamt alweer uit 2008. Sindsdien is mijn honger voor een game zoals Metroid of Castlevania gegroeid zonder dat er een game uit is gekomen die de honger kan stillen. De producer van zo’n beetje alle Castlevania games sinds SotN, is gestopt bij Konami om zijn eigen studio te beginnen. Geïnspireerd door het succes wat zijn collega en (blijkbaar) goede vriend Keiji Inafune heeft met Mighty No. 9, lijkt het erop dat meneer Koji Igarashi ook een spirituele opvolger gaat maken. Er worden wel eens grappen gemaakt dat de boxcover van Mighty No. 9 uit niets anders moet bestaan dan een foto van Inafune die zijn middelvinger opsteekt naar het Capcom-logo. Ik hoop dat we over een jaartje hetzelfde kunnen zeggen over Igarashi-san en zijn kloon-avania project. Als hij naar Kickstarter gaat om een Castlevania kloon te maken, ben ik erbij om te doneren.