GC Replay – Week 24 2014

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
GC Replay – Week 24 2014

Het was de week waar veel gamers ieder jaar weer naar uitkijken: de week van de E3. Persconferenties, nieuwe games en bizarre aankondigingen. Vandaag in de GC Replay kijken we terug op deze E3-week en vroegen we onze redacteuren wat hun hoogte- of dieptepunt was tijdens deze E3.

Tim den Tuinder – Eindelijk pakken games weer de spotlight

Hoewel er voor mij geen echte piek was, kan ik ook niet een echte verliezer aanwijzen. (Bijna) alle bedrijven lieten een positieve indruk achter. Een dieptepunt zoals de persconferentie van Konami in 2010 was nergens te vinden en dat is goed nieuws voor ons wereldje. Voor de eerste keer sinds lange tijd ging de beurs weer om de games: geen Kinect of motion-controls, geen “onze console is veel meer dan een game-machine, het is een media apparaat”-bullshit; games en veel daarvan. Hell, de Sony-conferentie bevatte zoveel (nieuwe) games dat er bijna sprake was van een overschot. Nintendo viel waarschijnlijk nog het meest op; kondigde hier en daar nieuwe games aan, wat exclusieve third party games en alles wat ze lieten zien was gameplay of ingame-footage van vergevorderde games en dus geen teaser onzin.

Teleurstellingen waren er genoeg: Ubisoft gaf nagenoeg de zelfde conferentie als vorig jaar aangezien bijna elke titel was uitgesteld, Microsoft wist nauwelijks te verrassen en door Conker geen eigen game te geven maar hem af te schepen door hem in Project Spark te stoppen voelt die hele situatie aan als natrappen. De grootste boosdoener was waarschijnlijk Electronic Arts die dacht weg te komen door informatie te geven die we al wisten, teasers die nergens op sloegen en ons niks wijzer maakte, of teveel aandacht besteden aan de volgende minimale update in hun sport-games. Nee, de kwaliteit van de conferenties lag hoger dan normaal, maar aan de andere kant waren er op de Zelda trailer na nauwelijks verrassingen of van die echte oh en ah momenten. Tenzij je van dingen kapot schieten houdt. Dan was het geweldig, I guess.

Dus, geen echte winnaar, geen echte verliezer. Maar als alles verloopt volgens plan…mijn God: 2015 kan nog eens het beste jaar in gaming ooit worden.

Joost van Abeelen – Next-gen sequels spannen de kroon

Elk jaar wordt de E3 getypeerd als een bepaalde show. De ene keer is het ‘het jaar van de sequels’, dan weer ‘het jaar van de next-gen consoles’. Als ik de trend van dit jaar moet aanwijzen dan waren het remakes. Heel veel remakes. De complete Halo-serie (nu in glorieus HD), The Last Of Us (nu met nog meer polygonen op de veters van de schoen van je vijand), de oude puzzelgame Grim Fandango en zo kan ik nog wel even doorgaan. Niks mis mee voor de verzamelaars, maar het laat gelijk ook zien dat dit niet de E3 wordt die de geschiedenisboeken ingaat als de E3 met de meest innovatieve games of verrassende aankondigingen. De IP’s die een (next-gen) sequel krijgen waren echter niet mis. Assassin’s Creed 5, Batman Arkham: Knight en Far Cry 4 zien er allen schitterend uit en gaan mij dit najaar een hoop plezier bezorgen. Met name de laatste, want bij gebrek aan een compleet nieuwe IP van Ubisoft ga ik Far Cry 4 gewoon bestempelen als Game of Show, kom maar op!

Jorrick Meijer – Parijs ontdekken door de ogen van een sluipmoordenaar

Waar ik het meest enthousiast over werd tijdens afgelopen E3 was toch de gameplay-footage van Assassin’s Creed: Unity. Elke keer als er een nieuwe Assassin’s Creed aankomt, voel ik me als een kind dat wacht op de zomervakantie. Elk nieuw deel kwam met een handjevol verbeteringen ten opzichte van eerdere delen en ik ben erg benieuwd of Unity deze trend kan doorzetten. Maar de nieuwe stealth-mode en de soepele manier waarop hoofdpersoon Arno afdaalde van een gebouw of deze juist beklom, zagen er erg gaaf en gelikt uit! Ik kan zeker niet wachten om deze game op te pikken.

Mick Zandstra – Beste E3 in jaren

Het was de beste E3 in jaren. Vooral Sony en Microsoft deden wat ze moesten doen: knallen met games. Hoewel ik niet zo te spreken was over de content die Nintendo aankondigde, was de manier waarop ze het brachten vele malen beter dan het jaar hiervoor. Alle drie de grote hardwarepartijen waren sterk op hun eigen manier en de fans van alle platformen zullen dan ook tevreden zijn. Als hoogtepunt wil ik graag de indie-games even in het zonnetje zetten. No Man’s Sky zag er fantastisch uit bij Sony’s persconferentie, net als Inside en Ori and the Blind Forest bij Microsoft. Wie had gedacht dat het voornamelijk de indie-games zouden zijn waarvoor ik straks een Xbox One in huis haal. Bloodborne was voor mij de absolute game van de show, maar ook The Witcher 3: Wild Hunt, Xenoblade Chronicles X en Batman: Arkham Knight vond ik zeer indrukwekkend.

De grootste teleurstelling was voor mij Electronic Arts. De games die ze dit jaar uitbrengen ogen ontzettend generiek. Battlefield: Hardline ziet eruit als een mod voor Battlefield 4, Dragon Age: Inquisition doet helemaal niks nieuws, net als The Sims 4. Van games die vorig jaar werden aangekondigd, zoals Battlefront en Mirror’s Edge, zagen we nagenoeg niks nieuws. Her en der wat conceptbeelden, maar niks wat mij vertrouwen gaf dat we die games binnen afzienbare tijd kunnen spelen. Een andere kleine teleurstelling voor mij was dat Uncharted 4 en de nieuwe Zelda eigenlijk alleen aanwezig waren als teasers. Ik had gehoopt op uitgebreide gameplaypresentaties, maar het mocht niet zo zijn. Hebben we in ieder geval iets om alvast naar uit te kijken volgend jaar.

Stan van der Burg – Een matige E3 met weinig spektakel

De E3 van dit jaar was naar mijn mening matig, geen enkele ontwikkelaar wist te verbazen en geen enkele ontwikkelaar heeft het dit jaar echt af laten weten. Microsoft heeft dit jaar een goede stap qua presentatie door alleen games te showen, maar de games die vertoont werden, wisten me niet echt te verrassen. Sony, die naar mijn mening een sterkere presentatie had dan Microsoft, wist ook niet echt te verbazen. Nintendo had een slimme aanpak van hun presentatie, een meer casual aanpak met humor, in-game footage en nieuwe titels, maar jammer genoeg konden ze het bij Nintendo niet laten om een uitgebreide uitleg te geven over de Skylanders-achtige Amiibo. De grote drie hebben zeker goed hun best gedaan, maar toch miste ik dit jaar iets

.Wat ik miste was het gevoel dat ik vroeger kreeg toen ik naar de E3 keek. Het gevoel van vroeger van ‘ik moet die game hebben’. Dit jaar heb ik dat gevoel jammer genoeg nauwelijks gehad, maar een paar games wisten toch een indruk achter te laten. Aangezien ik Tomb Raider game van het jaar 2013 noemde, was ik natuurlijk heel blij met de aankondiging van Rise of the Tomb Raider. Met een next-gen aanpak hoop ik dat deze game niet tegen gaat vallen. Daarnaast zal ik zeker ook uitkijken naar The Witcher 3: Wild Hunt. Toen we op gamescom al wat gameplay te zien kregen, was ik al enthousiast over de game en de gameplay die tijdens de E3 getoond werd onderstreepte dat nog eens.

Als laatste ben ik blij dat de indie industrie dit jaar geweldig vertegenwoordigd was. Er komen steeds minder AAA-titels uit die iets unieks durven te doen, af durven te stappen van het standaard FPS-plaatje. De indie ontwikkelaars hebben de mogelijkheid alles te maken wat in ze opkomt en met de getoonde games lijkt het me dat de indie wereld heel groot gaat worden.

Tristan van der Laan – Weinig verrassend maar niet minder sterk

Ik ben blij met wat de E3 ons allemaal gegeven heeft. Vorig jaar draaide de beurs echt om de nieuwe hardware van Sony en Microsoft en ik keek dan ook uit naar welke games er deze E3 gepresenteerd zouden worden. Ik moet toegeven dat er veel “moetjes” bijzaten (waar ik bijvoorbeeld Call of Duty: Advanced Warfare, de EA Sports-games en Forza onder schaar) maar ondertussen waren er een aantal trailers en in-game video’s bij die me erg verrasten en waar ik in sommige gevallen op hoopte.

Microsoft maakte een goede comeback na de hardware en service gedreven presentatie van vorig jaar. De titels die toen getoond werden deden me eigenlijk weinig. Het over de top actiespektakel Sunset Overdrive belooft veel plezier op te leveren op een absurde manier die me deed denken aan de tweede Tony Hawk Underground-game. Electronic Arts had ondertussen de minste presentatie, gedeeltelijk door de nadruk op de zoveelste FIFA- en Madden-games. Ieder z’n eigen ding, maar persoonlijk vind ik die games niet persconferentie-waardig. Nintendo was aan het vechten en had een vrij absurde start. De titels die ze toonden doen het goed, maar ik miste de geweldige nieuwe game en kreeg in plaats daarvan een sterke, maar wat ongeïnspireerde, line-up van oude bekenden. Op het moment moet Nintendo echt schijnen denk ik en de vraag is of ze dat hebben gedaan.

Sony en Ubisoft hadden de sterkste momenten in mijn ogen. Niet alleen liepen de presentaties vloeiend, maar ook de getoonde titels waren soms oude bekenden en soms grote verrassingen. Zo wordt de nieuwe Assassin’s Creed-game een must have in mijn collectie en is mijn interesse in The Order 1886 weer aangewakkerd. In hetzelfde rijtje vielen ook Far Cry 4, Batman: Arkham Knight en The Division, die er allemaal lekkerbekkend goed uit zagen. Ook de indie-scene had een aantal leuke pareltjes met No Man’s Sky en Valiant Hearts: The Great War als duidelijke hoogtepunten.

Alle grote spelers misten de grote verassingen en de spectaculaire nieuwe aankondigingen maar daardoor was het niet minder succesvol. Met name volgend jaar wordt een jaar om in te investeren en ik heb door de E3 van dit jaar alleen maar meer zin gekregen in de gamescom om daar (hopelijk) hands-on met een aantal van deze titels aan de slag te gaan.

Jelle de Wolf – Mistte vooral Jack Tretton en Fallout 4

Hoewel ik mij de hele E3 niet heb verveeld, moet ik zeggen dat ik vrijwel niks verrassends heb gezien. Ja, Bloodborne was meer dan te gek en ook No Man’s Sky en Batman: Arkham Knight wisten indruk te maken, maar het zijn games waar ik het bestaan al van kende. Ik miste de écht nieuwe titels, zonder dat deze vooraf uitgelekt waren. Deze waren er wel (LittleBigPlanet3 bijvoorbeeld), maar het was niet interessant genoeg. Waar is Fallout 4!?

Wat ik een grote misser vond, was de afsluiter van Sony: de show is klaar en we krijgen nog één laatste trailer om ons lekker in slaap te laten vallen. Blijkt het Uncharted te zijn… Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot fan van de serie, maar dit is geen knallend einde. Het is al een tijdje bekend dat de game in ontwikkeling is en met deze teaser leren we weinig nieuws. Waarom knalden ze er geen gameplay-beelden uit of op z’n minst een langere trailer met Uncharted-actie en flauwe grapjes van Nate? Weer geen verrassing.

Ook EA was een grote misser. Hebben ze vorig jaar eindelijk Star Wars: Battlefront terug de wereld in geschopt, laten ze nu weer niks zien. Hetzelfde geldt voor Mass Effect en Mirror’s Edge: het enige wat we te zien krijgen, is een developers diary en wat halve beelden. Hier blijf ik niet voor wakker!

Toch ben ik blij met deze E3! Ondanks de matige aanwezigheid van verrassingen, vond ik de games die er waren echt te gek. Zeker ook de dagen na de persconferenties brachten mooie beelden en verhalen (beelden van Bloodborne al gezien?). Ook de presentaties waren nagenoeg allemaal sterk. Niet altijd inhoudelijk, maar wel qua vorm, sprekers en dergelijke. Microsoft gaf een goed gebalanceerde show, in tegenstelling tot die van vorig jaar toen de games achter elkaar door je strot werden geramd. Nintendo had een leuke, digitale presentatie en ook Ubisoft kwam er goed vanaf met die ‘fantastische’ host. Sony was zoals gewoonlijk sterk, hoewel ik Jack Tretton dit jaar wel miste.

Kevin Rombouts – Bergt zijn kettingzagen maar weer op

De E3 is altijd een prachtige tijd, omdat er dan nieuwe games gaan komen. Ik keek dan ook het meeste uit naar Microsoft’s persconferentie. Het leek allemaal mooi te beginnen: eerst werden de games voor dit najaar getoond en daarna zouden ze verder gaan met de games van 2015 en later. Na de afgelopen jaren de persconferenties te hebben gezien, wist ik ondertussen wel dat het beste tot het laatste werd bewaard en toen we op de valreep Scalebound en Crackdown kregen te zien, kon ik mijn geluk niet op. Maar plots ging de muziek aan, stonden de mensen op en was het afgelopen. En ik miste mijn ‘One more thing’, die laatste grote aankondiging… Waar is Gears of War? Waar blijven mijn Locust en kettingzagen? We weten allemaal dat de game in ontwikkeling is, dus waarom wordt die nog niet getoond? Dat lijkt namelijk toch een beetje de trend te zijn van de afgelopen paar jaar. Maar nee, niets. Dus met enige teleurstelling en de kettingzagen weer opgeborgen, hoop ik op een klein wonder tijdens de gamescom. Anders kan het zo maar eens een lang jaar worden…