GC Replay – Week 23

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
GC Replay – Week 23

De week loopt op zijn einde en dankzij een combinatie van geweldig weer en Pinkpop is het rustig op de straten. Het ideale moment dus om even terug te blikken op de afgelopen week met een verse GC Replay. Deze week blikken Tristan, Mick en Kevin terug op het nieuws van afgelopen week (en kijken we stiekem al vooruit naar aankomende week).

Het einde van voorpret en gezonde spanning – Tristan van der Laan

Nog maar heel even en dan gaat een van de meest vooraanstaande evenementen op het gebied van videogames weer van start in Los Angeles: de E3. Al jaren is het voor elke gamejournalist en gamer de plek waar grote aankondigingen gedaan worden en waar de verassingen naar voren komen. Ook dit jaar zit ik weer vol spanning uit te kijken naar de verschillende persconferenties en ik hoop ook zelf nog eens rond te kunnen lopen op de befaamde beursvloer.

Het leukste is echter altijd de voorpret geweest. De vlinders in de buik zodra je het Sony logo in beeld ziet op de livestream, de aankondigingen die worden gedaan op de beursvloer en de verrassende indiegames die je van je stoel blazen alsof orkaan Katrina even is komen buurten. Voorpret en gezonde spanning, daar hou ik van.

Toch is het me opgevallen dat het minder aan het worden is. De vlinders lijken tegenwoordig meer op motjes, beesten die mooi maar lang niet altijd prettig kunnen zijn. De E3, en in mindere mate ook andere beurzen, hebben een beetje hun glans verloren. Waar een aantal jaren geleden nog alle grote aankondigingen werden gedaan op de Amerikaanse expositie, worden er tegenwoordig eigen evenementen georganiseerd en wordt er stelselmatig informatie gelekt over nieuwe games en systemen. Het kan zijn dat ik oud word (hoewel m’n vader altijd meldt dat 27 niet oud is). Misschien zie ik nu pas dat dit gebeurt. Maar soms verlang ik terug naar de oude dagen, de tijd dat je aan je computer gekluisterd zat en hoopte op de grote verassing van de beurs. De verassing die nu al 3 maanden van tevoren bekendgemaakt wordt.

Toch een beetje voorpret – Mick Zandstra

Het is weer bijna tijd voor dat ene momentje waar gamen even centraal staat: de E3. Een mooi moment om alle geruchten even centraal te nemen en een voorspelling te doen wat ons komende week te wachten staat.

Te beginnen met Sony. Het Japanse bedrijf kent een weergaloze start met de PS4, maar qua software is het allemaal nog een beetje karig. Sony moet dit jaar gaan knallen met games en als we de geruchtenmolen mogen geloven zal dat ook gebeuren. Destiny en Far Cry 4 zijn zo goed als bevestigd voor de persconferentie van Sony, maar veel interessanter is de first party line-up van het Japanse bedrijf. Van hun grootste studio’s Naughty Dog, Guerilla Games, Media Molecule en Sony Santa Monica verwacht ik weinig. De laatste drie hebben eigenlijk al aangegeven niet aanwezig te zullen zijn op de E3 (alhoewel dit weg kan worden geschreven onder de term ‘afleiding’). Wel verwacht ik dat we op z’n minst een trailer zullen zien van de nieuwe Uncharted. Sony registreerde onlangs een aantal namen, waaronder Fluster Cluck, Kill Strain en Entwined. Fluster Cluck is inmiddels al aangekondigd als PS4-game en dus ligt er mogelijk ook wat waarheid in de andere namen. Wellicht een nieuwe Syphon Filter met als subtitel Kill Strain? Entwined klinkt als iets waar Media Molecule aan zou kunnen werken. Wordt Project Beast dan eindelijk bevestigd? Verschijnt David Cage nog ten tonele? Wellicht zien we eindelijk wat van The Last Guardian? Of Agent? De potentie ligt er Sony, maak het maar waar.

Dan naar Microsoft. De Xbox One heeft het moeilijk en dus moest het roer om. Het Amerikaanse bedrijf is inmiddels teruggekomen op zo’n beetje al haar beslissingen omtrent haar nieuwste console, maar vanaf deze E3 gaat her roer pas echt om. Ze kijken niet meer terug naar het verleden en gaan knallen met hetgeen waar het om draait: games. Halo gaat een prominente rol spelen in de komende twee jaar. We zien de eerste beelden van Halo 5: Guardians, die pas in 2015 zal verschijnen. Dit jaar kunnen we aan de slag met de Halo Collection, een verzameling van alle genummerde Halo-games, maar dan in glorieus 1080p / 60fps. We zullen een teaser zien van de nieuwe Gears of War en ook Fable Legends zal worden gespeeld op het grote podium. Sunset Overdrive kent een eigen evenement tijdens de E3 en dus is het duidelijk dat Microsoft hier ook groots op inzet, maar interessanter zijn de dingen die we nog niet weten. De hardnekkige geruchten wijzen op Crackdown 3 en een nieuwe exclusive van Platinum Games (Vanquish 2?), maar nog interessanter zijn de vage geruchten. Een Battletoads reboot? Rare die werkt aan een downloadable Perfect Dark-game? Nog belangrijk is dat sluimerige gerucht dat Microsoft heel veel geld heeft betaald voor een enorme third party exclusive. Mass Effect? Fallout? We gaan het zien.

En dan graag uw aandacht voor de aankomende winnaar van de E3: Nintendo. Nintendo moet en zal knallen deze E3. Het is ten slotte de laatste strohalm om het zinkende schip genaamd Wii U nog enigszins van de ondergang te redden. Ten eerste: een nieuwe, volwaardige 3D Mario. Niet Super Mario Galaxy, niet Super Mario 3D World, maar gewoon een echt nieuwe Mario-ervaring. Retro toont een nieuwe Metroid. Na het succes van Mario Kart kan een F-Zero natuurlijk niet uitblijven en ook Pokémon maakt dan eindelijk de overstap naar de console, met zowel een 3D-RPG als een nieuwe Pokémon Snap. Star Fox keert terug. X, Bayonetta 2 en Hyrule Warriors zijn speelbaar en krijgen een release date. Miyamoto toont ook eindelijk zijn nieuwe IP en dan zien we misschien ook de eerste trailer van de nieuwe Zelda. Ach ja, dromen is ook een vak.

Laat de oudere generatie achter je – Kevin Rombouts

Ondertussen zijn we al weer een half jaar in de achtste generatie van videogames. Oké, heel technisch gezien al anderhalf jaar sinds de release van de Wii U, maar om die nu echt next-gen te noemen… Ah fin, zes maanden sinds de release van de PlayStation 4 en Xbox One (in bepaalde landen tenminste). Een half jaar heeft men nu gehad om over te stappen, om te zien wat nieuwe consoles kunnen en waarom ze nou echt de volgende generatie zijn. Er komt dan ook altijd weer een golf van verbazing over mij heen als ik lees dat games door de ontwikkelaar zowel op de huidige als de vorige generatie consoles uit worden gebracht.

Ook deze week weer: Bungie belooft aan de spelers dat ze net zo veel content krijgen op de oude generatie als op de nieuwe generatie. Waarom? Waarom zou je dat doen als ontwikkelaar? Waarom zou je spelers belonen in het verleden te blijven hangen? Juist nu, als een Microsoft of een Sony zou ik op Activision en Bungie afstappen en zeggen: focus nu eens echt op die nieuwe consoles. Zorg nou eens dat je game op die nieuwe consoles zo veel beter is dan op de vorige generatie. Want dan ziet men het verschil en stapt men over naar de nieuwe generatie. In plaats daarvan lijkt de nieuwe generatie te lijden onder het feit dat we de oude generatie op sleeptouw moeten nemen, waardoor je ‘revolutionaire’ dingen krijgt als veelvuldig gebruik van de Share-knop of de LightBar op je controller. Nou en…

Begrijp me niet verkeerd: de vorige generatie heeft prachtige series en titels opgeleverd over de jaren heen en dat zijn games die ik, op mijn oude consoles, echt nog wel een keer zal oppakken. Maar om te zorgen dat nieuwe titels echt kunnen gaan glimmen, moeten we die oude generatie ver, heel ver achter ons laten.