GC Replay – Week 21 2014

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
GC Replay – Week 21 2014

Het was weer een drukke week in de game industrie. Microsoft zegt dat ontwikkelaars alle vrijheid hebben om ook games te maken die niet voor Kinect zijn, maar blijft wel alle vertrouwen hebben in de sensor. Nintendo wint oude rechtszaken en hoopt nog steeds op een ‘Pokémon-momentje’. En Sony, die staat als lachende derde in zijn handjes te wrijven omdat de PlayStation 4 nu al winstgevend lijkt te zijn. Vandaag in de GC Replay kijken Mick, Jorrick en Kevin terug op wat voor hun het belangrijkste nieuws was de afgelopen week.

Het succes genaamd PS4 – Mick Zandstra

Hoeveel anders was het acht jaar geleden. De PS3 lanceerde en had het zwaar, zeer zwaar. Sony had een zeer vooruitstrevende visie, maar mede door een zeer arrogante houding richting de consument sloeg het concept niet aan. Sony leed veel gezichtsverlies met hun belabberde entree in de zevende generatie en ondanks een flinke inhaalslag mag de PS3 geen baanbrekend succes genoemd worden. Ze hadden immers een enorme voorsprong opgebouwd op de concurrentie met de PS2 en dat is allemaal vervlogen.

Hoe anders is dat nu. Sony’s CEO, Kaz Hirai, maakte vorige week bekend dat Sony winst maakt op elke verkochte PS4. Een uniek gegeven voor PlayStation-hardware. Alle andere consoles en handhelds werden verkocht tegen een stevig verlies, maar die tijden lijken voorbij. Voor ons, de consumenten, is dit ook goed nieuws. Minder financiële restricties voor Sony betekent meer budget voor andere dingen, zoals bijvoorbeeld aantrekkelijke bundels of meer games. De PS4 verkoopt als een tierelier met bijna acht miljoen verkochte exemplaren in zes maanden tijd. De concurrentie daarentegen verdwijnt steeds verder uit het zicht. Sony heeft de sleutel in handen voor een nieuw PS2-tijdperk, maar zal alles uit de kast moeten halen dit te realiseren. Te beginnen over twee weken, op de E3.

Steam komt vroeg op stoom – Jorrick Meier

Voor bijna alle PC-gamers is Steam één van de grootste bronnen voor games. Ik zit zelf ook geregeld te kijken welke nieuwe games of aanbiedingen er zijn. Maar soms zie ik ook door de bomen het bos niet meer. Dit blijkt ook uit het nieuws dat er dit jaar al meer games op Steam zijn verschenen dan in het complete jaar 2013.

Hoe kan dit het geval zijn? Zijn er zoveel meer games uitgekomen dit jaar dan in vorige jaren? Dat waarschijnlijk niet eens, maar het enorme aantal indie-games dat beschikbaar is via Steam helpt hier flink aan mee. Kleine ontwikkelaars hebben nu de mogelijkheid om hun games beschikbaar te maken aan een groot publiek. Ik krijg hier een beetje een dubbel gevoel van. Aan de ene kant is het natuurlijk een goede zaak dat er zoveel games beschikbaar zijn, maar juist als er zoveel is, zitten er ook een hoop ‘mehh-games’ tussen en zo wordt het lastig om de echt goede indie-games er tussenuit te halen.

Maar waar sommige mensen het fijn vinden om naar de plaatselijke bibliotheek te gaan en hier uren te zoeken naar speciale boeken, zo vind ik het fijn om op een druilerige, vrije middag mijn digitale Steam-bibliotheek te openen en op zoek te gaan naar de pareltjes van de game industrie. Met zoveel keuze zit er altijd wel wat moois tussen.

Het is ook nooit goed – Kevin Rombouts

Terwijl de meesten van ons nog een beetje wegdromen bij de hardware van de PlayStation 4 en Xbox One, zijn er natuurlijk ook al weer mensen die het allemaal net niet voldoende vinden. Het was dan ook geen grote verassing toen Crytek met de opmerking kwam dat de acht gigabyte werkgeheugen in de nieuwe generatie waarschijnlijk te weinig zal zijn.

Nu zul je denken dat 8GB werkgeheugen meer dan genoeg is, als je kijkt dat het zo’n 16 keer meer is dan dat de vorige generatie tot zijn beschikking had. Toch denkt Sean Tracy van Crytek dat dit onvoldoende zal zijn, want engines zullen al snel meerdere GB’s standaard nodig gaan hebben. En dan kun je jezelf af gaan vragen: wie moet zich gaan aanpassen? Moeten ontwikkelaars engines beter optimaliseren zodat ze minder geheugen nodig hebben, of moeten Microsoft en Sony hun consoles gaan aanpassen zodat ontwikkelaars alles uit een console kunnen halen? Ik gok dat het een kip/ei-verhaal zal worden, waar uiteindelijk alleen de gamer beter van wordt. Want het maakt niet uit wie zich aan moet passen, de games zullen er alleen maar beter van worden.