GC Replay – Week 19 2014
Het zijn hectische weken geweest bij Pixel Vault: een nieuwe website en nieuwe redacteuren zorgen ervoor dat het team op volle toeren draait. Toch blijft zondag ook bij ons een rustdag en is dit weer het ideale moment om terug te kijken op de week. Deze week kijken Tristan, Tim en Kevin terug op hun nieuwsweek bij Pixel Vault in de GC Replay.
Het gaat minder slecht… – Tristan van der Laan
“Jongens, het gaat goed. Of beter in ieder geval. Minder slecht dan voorheen. Het gaat de goede kant op…” Grote spelers als Capcom en Square-Enix geven aan dat ze winst (gaan) draaien en er worden weer toffe nieuwe aankondigingen gedaan, uiteraard met als hoogtepunt deze week voor velen de mededeling dat er een nieuwe Unreal-game komt. Een turbulente tijd wel, want waar sommige bedrijven echt lekker draaien, kampen anderen met grote problemen. Zo bleek dat Nintendo wederom niet de beoogde omzet gehaald heeft, een trend die al een aantal jaar voortzet en naar mijn mening snel moet worden omgekeerd, omdat Nintendo niet voor altijd kan leven van de verkoop van handhelds.
De Amerikanen zeggen wel eens dat het een “dog eat dog”-wereld is. En dit is zeker waar in het land der videogames. Iedereen weet dat concurrentie moordend is en met de economische crisis die de wereld heeft geteisterd, zijn de inkomsten schaars. Daarom is het gaaf om te zien dat ontwikkelingen doorgaan. Naughty Dog heeft inmiddels zelfs al de grens bereikt van wat er mogelijk is met Blu-Ray qua opslag bij de PlayStation 4-versie van The Last of Us. Dat doet een mens wel afvragen wat de volgende stap gaat zijn.
Hoe zullen games zijn in de toekomst en wie gaan de grote winnaars zijn als de economie weer aantrekt? Is het goede bedrijfsvoering dat de boel gaat redden of zijn het innovatieve ontwikkelingen (zoals bijvoorbeeld een nieuw opslagmedium) die de doorslag gaan geven in wie de leiding heeft op de markt? In de huidige consolestrijd gaat Sony in ieder geval aan kop en zelf claimen ze dat dit in 2016 ook nog zo zal zijn. Time will tell. Als het waar is dat de Blu-Ray verleden tijd zal zijn, kan het zomaar zijn dat zelfs een bedrijf als Nintendo de boel (weer) op z’n kop gaat zetten. Het worden in ieder geval hectische tijden. Ik kan niet wachten op meer groot positief- en negatief nieuws.
Niemand wil de volgende wii u worden… – Tim den Tuinder
In de gaming-wereld is er een spreuk die regelmatig gezegd wordt wanneer het niet goed gaat met de verkoop van een console: “Niemand wil de volgende GameCube worden”, verwijzend naar de matige verkoop van de console. Als ik een console-maker was, zou ik hopen dat de console juist zoveel mogelijk op de GameCube zou lijken; hoewel de console niet goed verkocht, was het een krachtige machine met waarschijnlijk de beste controller aller tijden en een selectie aan exclusieve games die nog steeds awesome is. Persoonlijk vind ik de Gamecube veel lijken op de Dreamcast: beide krachtige consoles die nooit de kans hebben gekregen die ze eigenlijk verdienden. Alleen, tja…die verkoopcijfers.
Maar er is goed nieuws voor Nintendo! Die spreuk kan binnenkort de prullenbak in. Althans, deels de prullenbak in. Voortaan zal de Wii U de felbegeerde plaats innemen van ‘console-die-niemand-wil-worden’. Met enige gepaste trots kondigde Nintendo de afgelopen week aan dat Bayonetta 2 en X (het vervolg (?) op Xenoblade Chronicles) nog steeds gepland staan voor 2014. Ze kunnen doen wat ze willen, maar Nintendo haalt de Wii U nooit ofte nimmer uit het slop. We kunnen niet meer spreken van een zinkend schip: de Wii U is die staat allang voorbij. Dat de Wii U een schip op de bodem van de oceaan is waarvan de bemanning inmiddels is gekielhaald door De Vliegende Hollander, zou een betere allegorie vormen. Het beste zou zijn om opnieuw te beginnen zodat potentieel toffe titels niet worden uitgebracht op een console die al met één been in z’n graf staat. Zelfs de NOS had een kort item waarin Nintendo onderuit werd gehaald. Om het waterthema nogmaals te gebruiken: dan ben je dus diep gezonken.
Who let the dogs out? – Kevin Rombouts
Het is een van de foute hits uit het verleden: ‘Who let the dogs out?’. Maar het is ook de vraag die momenteel door mijn hoofd gaat als ik naar Naughty Dog kijk. De studio die ooit zo groot was en mijn hart veroverde met Crash Bandicoot, Jak and Daxter, Nathan Drake en vorig jaar nog Joel en Ellie, lijkt nu een beetje leeg te lopen. Schrijvers, artiesten, producenten, een voor een lopen ze weg bij de studio.
Natuurlijk zullen er altijd mensen vertrekken bij een studio en weer ergens anders aan de slag gaan. Maar gezien het feit dat het verschillende grote namen van de studio zijn die stuk voor stuk vertrekken, ga je je toch afvragen wat er aan de hand is. Zou er intern ruzie zijn? Is de lijn die de studio op wil niet duidelijk voor de rest van de medewerkers? Of zijn de ego’s na het enorme succes van The Last of Us simpelweg te groot geworden?
We weten het niet. En we zullen het ook niet weten totdat er iemand van de studio een keer uit de school klapt. Gelukkig is het niet alleen maar slecht nieuws voor de studio, want eerder deze week trokken ze weer nieuwe mensen aan, onder andere in de vorm van de voormalig animation director van Mass Effect. Maar of dit voldoende is…dat kan alleen de tijd ons vertellen. Dus, meneer Tijd…