GC Replay – Week 16 2014

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
GC Replay – Week 16 2014

MMO-fans kunnen vanaf deze week hun hart weer ophalen, want Square-Enix gaat het voor een tweede keer proberen met Final Fantasy XIV en dat voor het eerst op de PlayStation 4. Maar dat was natuurlijk niet het enige dat gebeurde deze week. Zo werd de componist van Destiny plots ontslagen en blijkt dat Nintendo een partnership met Activision rondom Skylanders niet zag zitten (wat zullen ze daar spijt van hebben). Deze week in de GC Replay geven Tristan, Jorrick en Kevin hun blik op de week.

De houdbaarheidsdatum van een hobby – Tristan van der Laan

Gister kwam er nieuws online over Jenova Chen, de ontwikkelaar van Journey. Hij claimde dat er veel mensen zijn die gaming laten vallen als hobby naar mate ze ouder worden, omdat er weinig echt goede volwassen games zijn. Ik kan me hier eigenlijk alleen maar bij aansluiten. Hoewel de beste man vrij hoog van de toren blies, heeft hij absoluut een punt. Wij schrijven ten slotte voor de volwassen gamer en hebben dus een eersterangs zetel bij dit fenomeen. 

Toch is het allemaal niet zo zwart-wit als Chen zegt want de bereidheid om games te spelen heeft niets te maken met het simpele feit dat veel mensen er naar mate ze volwassen worden er gewoon geen meer tijd voor hebben. Hij heeft dan weer wel gelijk dat games vaak worden afgescheept als kinderspul, iets wat de industrie helemaal niet verdient, getuige de meer volwassen games zoals zijn eigen Journey en Flower en bijvoorbeeld Heavy Rain, The Last of Us en meer titels die inhoudelijk ingaan op o.a. psychologische zaken.

De games-industrie is wel aan het vastgroeien in een stramien. Het ontwikkelen voor adolescente jongens is eigenlijk eerder de regel dan de uitzondering en het zou de branche en het algemene beeld van videogames heel veel goeds doen als ze zich aansluiten bij andere doelgroepen. Ga maar eens na: Hoeveel games ken je die zichzelf echt durven te richten op een andere groep spelers? Richt de marketing van ontwikkelaars zich echt op iedere mogelijke speler? Volgens mij niet. En het wordt hoog tijd dat dit wel gedaan wordt, al is het alleen om de business gezond te houden.

Jaren gewerkt voor niets – Jorrick Meier

Toen ontwikkelaar CCP Games bekendmaakte de sandbox-MMO World of Darkness te annuleren, voelde ik alleen maar puur medelijden met het ontwikkellaarsteam. World of Darkness werd in 2006 aangekondigd, 7 jaar lang heeft een team van zo’n 70 mensen hieraan gewerkt en wat is het resultaat? Een volle prullenbak en een hoop teleurgestelde fans en ontwikkelaars.

Hilmar Petursson, CEO van CCP Games, vond het de moeilijkste beslissing die hij ooit gemaakt heeft, maar de ideeën en plannen die ze hadden met de Vampire MMO konden ze niet tot realiteit maken. Ik vind het ontzettend zuur voor alle werknemers die er al 7 jaar hun ziel en zaligheid in hebben gestopt en nu zomaar weer op straat staan. Misschien denk ik er wel te licht over, maar na 7 jaar in ontwikkeling te zijn geweest, moet je toch wel een behoorlijke game hebben? Waarom is er niet eerder geconstateerd dat het niet zou gaan lukken? Dat had een hoop tijd, moeite en geld bespaard.

Het concept van World of Darkness klonk interessant. Ik hoop dan ook dat er nog iets met de ideeën gedaan kan worden en dat niet alles in de prullenbak beland. 

Power to the players producers – Kevin Rombouts

Het was een van de features bij de nieuwe generatie consoles waar veel spelers op zaten te wachten: het opnemen van gameplaymateriaal en het streamen hiervan. Eindelijk was het voor iedereen mogelijk om materiaal op te nemen en zijn / haar kwaliteiten te tonen. Gamers met wat meer apparatuur zoals een Gaming DVR waren echter benieuwd naar iets anders: hoe zit het met de beveiliging? Net als de vorige generatie deed Microsoft hier niet moeilijk over: je kunt games direct vanaf je console opnemen naar een externe locatie, bewerken en uploaden.

Sony daarentegen had het bij de vorige generatie zwaar te verduren gehad door de beslissing om HDCP-beveiliging toe te passen op de console. Dit betekende dat spelers niet met een DVR via HDMI op konden nemen. Bij de PlayStation 4 zouden ze het slimmer doen: een dergelijke beveiliging zou er niet zijn. Gamers blij, producers blij, iedereen blij. Tot vlak voor de release, toen bleek dat de beveiliging wel aanwezig was. Sony’s reactie? “Binnenkort.”

Ondertussen zijn we bijna een half jaar verder en lijkt Sony dan toch eindelijk haar belofte waar te maken. Bij de eerstvolgende update verdwijnt de beveiliging en kunnen producers volop aan de slag. Het is niet het grootste nieuws van de week en voor velen waarschijnlijk irrelevant. Maar voor een kleine site als Pixel Vault, welke meer wilt gaan doen, een heel belangrijk bericht. Want dit betekent dat we eindelijk materiaal kunnen gaan opnemen om voor jullie uiteindelijk video-items te gaan ontwikkelen. En dat is iets waar we maar al te graag mee willen gaan beginnen.