GC Replay – Week 15 2014

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
GC Replay – Week 15 2014

Het is zondag en dat betekent dat de week alweer op zijn einde loopt, maar ook dat het bij ons op de redactie tijd is om terug te kijken op de afgelopen week. Al snel kwamen we tot de conclusie dat het niet een heel spannende week was, waarbij de hoogtepunten toch echt lagen in het feit dat Sony The Last of Us Remastered, 2K Australia Borderlands: The Pre-Sequel en Firaxis Civilization: Beyond Earth aankondigden. Toch waren Bram, Mick en Kevin bereid om hun mening te geven over het nieuws van deze week.

Twijfelachtige integriteit – Bram Willemsen

EA is niet bepaald het meest geliefde bedrijf uit de game-industrie. Veel gamers zien de Amerikaanse uitgever als een geldbeluste onderneming die liever haar klanten uitmelkt dan hen voorziet van kwalitatief goed entertainment. Ik zal niet ontkennen dat die beschuldigende gedachte ook bij mijzelf wel eens opgekomen is. Ik was dan ook redelijk verbaasd over het feit dat EA besloten heeft Titanfall niet te distribueren via de Xbox Live Games on Demand-service. Een extra verkooppunt voor een titel die beperkt wordt door zijn exclusiviteit is geen overbodige luxe, nietwaar? Niet waar dus. EA geeft als verklaring dat Titanfall via Games on Demand niet de Titanfall-ervaring over weet te brengen. Het zou gaan om een besluit met het oog op het waarborgen van de kwaliteit en prestaties van de game op de Xbox 360. EA laat ons verder in het ongewisse: tijd voor wat speculatie.

Titanfall voor de Xbox 360 is ontwikkeld om simultaan van zowel de hard als de disk drive te draaien. Een Games on Demand-versie van de game zou echter in zijn volledigheid vanaf de HDD moeten werken. Voor de meeste games is dit doorgaans geen probleem. Titanfall vraagt echter veel meer van de console dan dat de meeste games doen. Het verouderde systeem is niet in staat om de zware game in optima forma aan de speler voor te schotelen; de prestaties zullen vrijwel zeker lijden onder de verouderde hardware. Dit zou de ervaring voor de speler, zoals EA ons al vertelde, niet ten goede komen.

Graven we echter wat dieper, dan zouden we eventueel ook kunnen concluderen dat het hier gaat om een slinkse, tactische zet van Microsoft en EA om gamers zo ver te krijgen de Xbox One in huis te halen. Dit klinkt wellicht ietwat vergezocht, maar vergeet niet dat de 360-versie van Titanfall de laatste maanden al vaker negatief in het nieuws is geweest. Zo zou de game de 720p op de 360 niet halen en werd de release meerdere malen uitgesteld om de game verder op te poetsen. Het begint er langzamerhand op te lijken dat Microsoft en EA liever geen succes zien voor Titanfall op de 360. Niet geheel onlogisch, aangezien beide bedrijven op de lange termijn meer baat hebben bij een succes van Microsoft’s paradepaardje op de Xbox One. Wellicht dat subtiele zelfsabotage daar uiteindelijk voor gaat zorgen.

Pas nieuw, nu al klassiek – Mick Zandstra

Het slechtst bewaarde geheim van 2014: de PS4-versie van The Last of Us. Eerst verscheen hij al bij een Spaanse-retailer, daarna klapte de president van PlayStation Turkije al uit de school en als klap op de vuurpijl was hij ook ineens te vroeg  te reserveren in de PlayStation Store. Een slecht bewaard geheim of een doordachte manier van marketing? Afgelopen woensdag was het in ieder geval het gesprek van de dag: The Last of Us Remastered zal deze zomer verschijnen op de PS4.

Hoewel ik The Last of Us beschouw als de beste game van de afgelopen generatie, heb ik toch wat moeite met de overzetting naar de PS4. Het ‘remasteren’ van oude games is en blijft een simpele manier om nog wat geld te trekken uit de loyale consument. Het budget en de tijd die het kost om deze game opnieuw op te poetsen had gebruikt kunnen worden voor een nieuw project. Aan de andere kant zijn er veel mensen overgestapt van de Xbox 360 naar de PS4 en voor diegenen wordt het de eerste kennismaking met deze parel. Diep in mijn hart ben ik dan ook gewoon als een kind zo blij om dit nog een keer te kunnen ervaren, maar dan in glorieus 1080p met 60-fps.

Spencer belooft mooiere tijden – Kevin Rombouts

Vanaf het moment dat de console werd aangekondigd, leek het duidelijk te zijn: de Xbox One zal achter lopen op de PlayStation 4. Door de vele debacles en zwakke ruggengraat van Microsoft in aanloop naar de lancering van de console leek het erop dat de grote zwarte console het zwaar zou gaan hebben tegenover zijn Japanse concurrent. Maar nu lijkt daar verandering in te komen, want nu staat Phil Spencer aan het roer.

Afgelopen week ging de kersverse Xbox-topman dieper in op de plannen voor indie games op de Xbox One en dat lijkt veel goeds te beloven. Spencer wist sowieso punten te verdienen door toe te geven dat grote concurrent Sony in 2013 veel beter presteerde op het gebied van indie games en dat ze vooral tijdens de E3 de betere games lieten zien. Daarnaast lijkt de indie developer de vrije hand te krijgen van Spencer en consorten op de nieuwe console, in tegenstelling tot op de Xbox 360. En als dat daadwerkelijk het geval is, kan Microsoft nog best hoge ogen gooien met hun indie-aanbod, precies op tijd voor de Nederlandse release in september.