GC Replay – De week van Jade, Valve en Apple

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
GC Replay – De week van Jade, Valve en Apple

Games, games, games. Overal waar je kijkt zie je ze tegenwoordig. In de huis-aan-huis reclame, in je supermarkt en vanaf heden standaard ook in je zoekresultaten. Het is dan ook maar goed dat we in de gamesindustrie zitten, want hier is het nooit rustig. Zo ook deze week niet, blijkt maar weer in deze GC Replay. Zo kijkt Mick terug op het vertrek van Jade Raymond bij Ubisoft, heeft Tim het over wat er gebeurt als je een grote mond hebt tegen Valve en heeft Kevin het lef om OS X een gaming platform te noemen.

Replay_Week43_Mick

Mick Mannheims – De afgelopen jaren heeft een vrouw zich in de game-industrie opgewerkt tot icoon, ik heb het over Jade Raymond. De dame van Ubisoft heeft grote titels en series uit de grond doen opstaan en heeft verschillende series opnieuw het daglicht laten aanschouwen. Raymond heeft, voordat ze bij Ubisoft de immens populaire Assassin’s Creed-serie baarde, al bij Sony, Electronic Arts en There Inc. gewerkt. Na Assassin’s Creed 2, heeft zij bij Ubisoft Splinter Cell: Blacklist, Watch Dogs en The mighty quest for epic loot op de wereld gezet. Afgelopen week kondigde ze haar vertrek aan bij Ubisoft en uiteraard heerste er ergens teleurstelling, want ze was nou eenmaal een vast gezicht bij Ubisoft geworden en had het hart van menig gamer voor zich gewonnen.

Naast die, niet meer dan logische, teleurstelling bij de fans, borrelde er ook iets van overmatige bemoeienis op bij veel fans. Een overmatige bemoeienis die we steeds vaker tegengekomen in de game-industrie. Er kwamen vragen naar boven wat betreft de manier waarop ze is weggegaan, of alles in orde was, of ze een beter aanbod had ontvangen bij een andere studio en ga zo maar door. Allemaal zaken die de fans niets aangaat en die je niet eens zou moeten stellen als je het mij vraag. Laat die vrouw lekker haar pad in de grote game-industrie vervolgen. Zij heeft haar eigen plannen en wat die plannen zijn gaat ons niets aan; die zien we wel verschijnen tegen de tijd dat ze weer op de voorgrond treedt met een nieuwe game.

Replay_Week43_Tim

Tim den Tuinder – Het is wederom bewezen dat iemand bedreigen via Twitter niet de slimste aanpak is die je kan verzinnen. Het kan tot veel dingen leiden; vraag maar aan Mike Maulbeck. Deze beste meneer had het lef om Gabe Newell te bedreigen met de dood nadat hij ongelukkig was met de gang van zaken van zijn nieuwe game op Steam. In de Engelse taal heb je hier een mooie beschrijving voor: “don’t bite the hand that feeds you”. Maulbeck’s game werd verwijderd van Steam, alle banden met Maulbeck en zijn bedrijfje werden verbroken en Maulbeck nam ontslag bij zijn eigen bedrijf om zijn collega’s niet met zich mee te trekken. En allemaal vanwege een boze tirade op je eigen Twitter. Wauw.

Maar waarom moet dit zo? Na een bedreiging als deze staat Valve volledig in hun recht om de game te verwijderen, maar Maulbeck nam ontslag om ervoor te zorgen dat zijn bedrijf nog überhaupt games kon verkopen. Maulbeck gaf aan ontevreden te zijn met de monopoly die Steam heeft in de gaming-wereld. Als je als game-maker met je games niet op Steam zit, heb je het heel moeilijk. Als je met je games toegang wil krijgen op Steam, ben je gedwongen om door alle hoepels te springen die Valve handhaaft. Nu zijn de heren en dames bij Valve de slechtste niet, maar dat ze een monopoly hebben is wel zeker. Op Origin na is er geen enkele andere service zoals Steam en zeker geen die aan de populariteit van Steam kan tippen. Paranautical Activity (de game van Maulbeck en zijn bedrijf) is verkrijgbaar via hun eigen site. Maulbeck lieten weten dat ze ongeveer twaalf exemplaren per dag verkopen. Volgens hem verkocht de game, toen het nog op Steam stond, ongeveer twaalf per minuut. Als je niet op Steam staat, krijgt niemand je gevonden, dus ben je als ontwikkelaar noodgedwongen om jezelf exposure te geven door aan te kloppen bij Valve. Dat dit gebeurd, is natuurlijk niet erg. Maar wanneer je als ontwikkelaar MOET, is het tragisch.

Replay_Week43_Kevin

Kevin Rombouts – Terwijl heel de gamesindustrie zich druk lijkt te maken om welke resolutie en framesnelheid er wordt gehanteerd op de consoles, is er op de achtergrond stilletjes een heel andere revolutie gaande. Want waar Windows bij PC’s jarenlang de standaard was, beginnen OS X en Linux steeds meer voeten in de aarde te krijgen. Zo bleek deze week maar weer, toen nog voor de release van Civilization: Beyond Earth er al een versie voor OS X en Linux werd aangekondigd. Maar is die verschuiving nu wel zo’n goede revolutie?

Heel simpel gezegd: maar natuurlijk! Over het algemeen wordt er nogal lacherig gedaan over OS X en Linux. Want OS X is maar voor hipsters en Linux voor nerds, zo denkt de masse. Maar uiteindelijk zouden we als gamers allemaal maar één ding moeten willen: onze games beschikbaar op zo veel mogelijk systemen op zo veel mogelijk manieren. Want alleen op die manier kunnen we gamen op de systemen die we op dat moment voor de hand hebben, wanneer we het willen. Dus zet je fetish voor Windows en je haat voor hipsters even uit je hoofd, en denk aan de mogelijkheden van multiplatform-games. Want alleen zo zal de industrie voorwaarts bewegen.