GC Replay: De replay van week 41
De week is weer voorbij en dus was het bij Pixel Vault tijd om terug te blikken op wat de industrie de afgelopen week bezig hield. En wat blijkt? Waar we vroeger helemaal gek werden gemaakt met resolutie, wordt de industrie nu gek van het aantal frames per seconde. In deze Replay kijken Marko, Tristan en Kevin terug op de week.
Marko Mikic – Ubisoft claimde deze week met Assassin’s Creed Unity voor 30 frames per seconde te gaan om de game een ‘cinematische’ feel te geven. Hetzelfde verhaal kwam een tijdje terug van ontwikkelaar Ready At Dawn die met zijn The Order 1886 ook voor dezelfde framerate gaat voor een ‘authentieke filmische look’. Lulkoek. Het is simpelweg een slap excuus om de technische beperkingen van de nieuwe consoles te maskeren.
Als het mogelijk was de game te laten draaien op 60 fps, dan hadden ze daar ongetwijfeld meteen voor gekozen. Waarom draait de remaster van The Last of Us, een game die bij voorbaat heel erg filmisch is, bijvoorbeeld niet op 30 frames per seconde, maar op het dubbele daarvan? Het was nota bene één van de belangrijkste nieuwe features die er tevens voor zorgde dat de game véél soepeler speelde dan zijn voorganger.
Goed, 30 frames per seconde is speelbaar, dat hebben alle voorgaande consoles bewezen, maar het is bij lange na niet ideaal voor gamen en het is ver van de beloofde 1080p resolutie met 60 frames per seconde. Een standaard die op PC al jarenlang heerst.
Ontwikkelaars moeten niet met dit soort onzin op de proppen komen en er gewoon eerlijk voor uitkomen dat de nieuwe generatie consoles toch niet zo krachtig is als ze hadden gehoopt en ze het daarom maar met minder moeten doen. Dat is ook helemaal geen ramp, want de games zullen absoluut speelbaar zijn. Maar ga er niet omheen zitten lullen en doen alsof je klanten een stelletje idioten zijn die dat niet doorhebben.
Tristan van der Laan – “Ja, ik speelde vroeger ook vaak games. Ja, tegenwoordig niet meer, ik heb er gewoon geen tijd meer voor, ben volwassen en heb nu andere priorieiten”. Een statement dat ik (helaas) maar al te vaak heb gehoord. Hoewel ik ook niet meer zo veel game als ik “vroeger” deed probeer ik persoonlijk nog regelmatig de tofste titels aan te slingeren op een vrije avond en volg ik het game nieuws aandachtig. Natuurlijk ben ik selectiever in de titels die ik echt tot op het bot speel. Maar nog steeds durf ik te zeggen dat ik gamen als een prioriteit zie boven veel andere zaken en daar ben ik godnondeju trots op!
Want gamen heeft niets met leeftijd of volwassenheid te maken. De titels die aangekondigd zijn de afgelopen week zijn zo volwassen als de gemiddelde actiefilm en zijn de scripts geschreven door grootheden in de literatuur. Dus dat gamen, mede als veel andere zaken in popcultuur, kinderachtig en een fase zou zijn is in mijn ogen niets minder dan oude mannen die een week lang in zuid-Frankrijk het oeuvre van John Grisham gaan lezen op de camping afschrijven als wispelturig en onbelangrijk. Dat doen we ook niet. Dus alsjeblieft, gun mij de kans om mijn hobby serieus te nemen dan zal ik dat ook doen bij de jouwe.
Kevin Rombouts – Nintendo, Nintendo, Nintendo… Waarom maak je het jezelf nou altijd zo moeilijk? Waarom maak je nou altijd die vreemde keuzes, waarvan je al van veraf aan ziet dat ze fout gaan? Deze week doe je het weer. Is iedereen blij dat de GameCube controller ook overweg kan met de Wii U, maak je de adapter alleen geschikt voor Super Smash Bros.
Waarom? Waarom moet dat nou? Luister je dan echt niet wat je fans zeggen, naar wat ze willen? Ben je echt gewoon zo eigenwijs dat je altijd maar een ander plan moet trekken dan wat iedereen wilt en je adviseert? “Nieuwe hardware? Nee, we gaan voor games. Onze games op iPhones en Androids? Nee, alleen onze eigen hardware. 3rd Party Support? Nee, we redden het wel met onze eigen games.”
Neem dit van me aan Nintendo, niet als redacteur, maar als fan, als vriend, als gamer: Kom van je hoge troon af, want voor dat je weet ga je echt vallen, en dan zal de val des te dieper zijn…