GameStop: fysieke games zullen nooit verdwijnen

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
GameStop: fysieke games zullen nooit verdwijnen

Met de opmars van digitale games in het achterhoofd durven analisten al het gokje te wagen dat fysieke kopieën van games ooit tot het verleden zullen behoren. De directeur van winkelketen GameStop deelt deze mening echter niet. Volgens hem zullen games nooit de muziek en video achterna gaan.

Hoewel de laatst genoemde momenteel ook nog gewoon in fysieke vorm zijn te krijgen, zitten services als Netflix en Spotify behoorlijk in de lift. Waar we ooit te pas en te onpas een videotheek in het straatbeeld zagen, lijken deze grotendeels vervangen te zijn door digitale versies ervan. Paul Raines, directeur van GameStop, ziet de toekomst van gaming rooskleurig in en gelooft dan ook niet dat het met games dezelfde kant op zal gaan. Dat zei hij in een interview met fortune.com.

“Disc based games zullen er altijd zijn. De markt heeft fysieke verkoop van muziek op zijn hoogtepunt met 50 procent zien dalen en fysieke exemplaren van films met 60 procent, maar zelfs als we uitgaan van een doemscenario zullen disc-based games er nog een lange tijd zijn. Ik voorzie een complementaire  handel waar we discs plus downloads verkopen zoals het nu gaat op de huidige consoles. Virtual reality games zullen waarschijnlijk datzelfde model gaan volgen.”

Raines lijkt in ieder geval behoorlijk zeker van zijn zaak, waarschijnlijk mede vanwege het feit dat momenteel slechts één achtste van alle inkomsten uit digitale verkoop gewonnen wordt. Een andere reden voor de constante verkoop van fysieke kopieën zou ook nog de tweedehandsmarkt kunnen zijn, iets waar een hoop speciaalzaken een groot deel van hun inkomsten uit halen. Het verdwijnen van fysieke versies zou betekenen dat consumenten het voordeel van inruilen kwijt zouden raken, waardoor een full priced game ineens een stuk minder aantrekkelijk zou kunnen zijn.