gamescom 2014 – Sony viert het succes van de PS4

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
gamescom 2014 – Sony viert het succes van de PS4

Nog voor de officiële presentatie begon viel er al veel te genieten bij de persconferentie. Op de grote schermen zagen we trailers van aankomende, exclusieve PS4-games, waaronder inFamous: First Light, Little Big Planet 3 en Bloodborne. Het was een voorbode van wat komen ging: veel nadruk op nieuwe games en vooral indies, iets wat we de afgelopen jaren inmiddels zijn gewend. Sony gebruikt de Gamescom vaak om games in het zonnetje zetten die normaliter op een beurs als de E3 zwaar worden ondergesneeuwd. Ook dit jaar was dat weer het geval met een show vol games van onafhankelijke ontwikkelaars, kleinere ontwikkelaars en een enkele game vanuit Sony’s eigen first-party-arsenaal.

Sony opende gelijk met groot nieuws: de PlayStation 4 is tien miljoen keer verkocht aan consumenten. Een gigantisch succes voor het bedrijf dat met deze aantallen nog altijd in de koers ligt van het succes van de PlayStation 2. Gelukkig ging het snel verder naar de orde van de dag: de games. De eerste game-ontwikkelaar werd op het podium verwelkomd: Dylan Cuthbert van Q-Games, bekend van de PixelJunk-serie, toonde zijn nieuwe project: The Tomorrow Children. Aangekondigd als “iets anders”, zien we een aantal ‘creepy’ elven werken in een mijn. Veel gameplay krijgen we in de trailer niet voor ogen, wat er op wijst dat dit project voorlopig nog wel even op zich laat wachten. Next up was The Vanishing of Ethan Carther: een op exploratie gebaseerde thriller die veel weg heeft van Murdered: Soul Suspect. De beelden zien er in ieder geval sfeervol uit.

TheVanishingofEthanCarter

Thomas Was Alone-ontwikkelaar Mike Bithel was de volgende op het podium. Hij vertelde over zijn nieuwe game: Volume, een stealth-game, in de trant van de oude Metal Gear-games, maar dan een beetje anders. Zelf zegt hij veel inspiratie te halen uit Robin Hood, ook al zag je dat niet echt terug in de game. Na Volume was er aandacht voor Sony’s grote indie-partner: Paradox Entertainment, te beginnen met Hollowpoint. De game ziet er een beetje uit als Epic’s Shadow Complex, die een paar jaar terug verscheen op de Xbox 360. Hollowpoint wordt een 2D-actiegame met 3D-shootouts. De korte trailer maakte niet veel meer duidelijk. Ook werd de game Runemaster aangekondigd, maar hiervan waren nog geen beelden.

DayZ komt naar de consoles, te beginnen met de PS4. Dean Hall, bedenker van de populaire ARMA-mod en inmiddels medewerker van Bohemia Intereactive, kwam zelf een praatje houden over zijn visie voor de game en wat het precies moet gaan worden. Het was eerder een soort dankpraatje dan dat we daadwerkelijk meer te weten kwamen over de game, maar goed. Iedereen kent DayZ, dus dat spreekt voor zich. De nieuwe game van Ninja Theory sprak minder voor zich. We zagen een vrouw, wat verwilderd, veel duisternis. Het wordt overduidelijk een actiegame, maar we moesten het wederom doen met een teaser-achtige trailer. Vorig jaar aanwezig in teaser-vorm, maar dit jaar volledig, was Rime. We zagen een cell shaded-stijltje, die veel deed denken aan The Legend of Zelda: the Wind Waker. Een jongetje die klom, puzzels oploste en vocht. We zagen wezens die het jongetje vervoerde. Deze game heeft overduidelijk veel potentie, maar een release-datum bleef uit. Ik ben bang dat we ook deze game pas in 2015 zullen zien.

DayZ

Als afsluiting van dit blokje zagen we nog een trailer met beelden van veel aankomende indie-games. Paper’s Please komt naar de PlayStation-platforms, evenals Dreamfall: Chapters, Ether One en Nomnom Galaxy. Verder werd op een omslachtige manier nog even duidelijk dat Sony de ontwikkelaar van Rime, Tequila Works, heeft overgenomen en hij nu deel uit maken van de World Wide Studios. Rime en The Tomorrow Children zullen dan ook exclusief blijven voor de PS4, alle andere games komen ‘first-on-console’ naar de PS4.

Na deze vele indie- en kleinere ontwikkelaars was het tijd voor wat AAA-games, te beginnen met Destiny. Eric Hirshberg, CEO van Activision kwam het podium even op om nog eens te benadrukken dat Destiny het beste zal zijn op de PlayStation-platformen, met veel exclusieve content. Daarnaast vertelde Hirshberg dat Destiny de meest gereserveerde nieuwe IP is die ooit heeft bestaan. Om het Destiny-gedeelte af te sluiten zagen we nog een nieuwe PvP-trailer, om snel door te gaan met Far Cry 4. De creative director van de game toonde wat nieuwe sfeerbeelden, maar belandde al snel bij een ander interessant punt: mensen die de game kopen voor een PlayStation-platformen krijgen tien ‘keys to Kyratt’, waarmee ze vrienden kunnen uitnodigen om de game twee uur lang coop te spelen, zonder dat zij de game in hun bezit hebben. Na Far Cry 4 volgde er een trailer van Shadows of Mordor, dat blijkbaar exclusieve content gaat krijgen op de PlayStation 4. Hoe of wat werd niet verteld.

SilentHills

Kojima verscheen ook op het podium met wat nieuwe beelden van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Wat we zagen was meer een grap, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het serieus in de game zal zitten. De bekende doos, waarin Snake zich kan verstoppen, keert terug, maar compleet met sexy plaatjes om vijanden af te lijden, en andere handige snufjes. Het grappige intermezzo werd al snel afgekapt door de nieuwe horror-game P.T., waarvan iedere PlayStation-bezitter nu een interactieve teaser kan bekijken via de PlayStation Store. Een teaser blijft een teaser, dus weten we eigenlijk zo goed als niets over deze game.

Een hele interessante nieuwe aankondiging volgde hierna: PS4 System Software 2.0. Deze nieuwe update brengt een aantal nieuwe features met zich mee. Met afstand de meest interessante is de Share Play-feature. Iedere PlayStation Plus-abonnee kan straks op afstand de controller overnemen van een vriend en zelfs co-op-games spelen alsof ze naast diegene zitten op de bank. Dit betekend dus dat je samen games kunt spelen die maar één persoon bezit, beide thuis, voor je eigen PS4! Naast de nieuwe software was er vervolgens aandacht voor PlayStation Now, dat in 2015 naar Europa zal komen; Project Morpheus, dat speelbaar zal zijn op de Gamescom-beurs en PlayStation TV, dat in november zal verschijnen voor 99€.

UntilDawn

Na al die bijzaken ging het weer verder met games. Nog meer games die exclusief gaan verschijnen voor de PS4. Until Dawn werd al geteased en nu dan ook getoond. De game is volledig op de schop gegaan en verplaatst naar de PS4. Wat we zagen is het best te vergelijken met de film Cabin in the Woods, maar dan in gamevorm. Een klassieke horror-game waar keuzes permanent zijn en het simpele doel overleven is. Vervolgens zagen we nieuwe beelden van Driveclub en werd er een app aangekondigd waarmee je jouw ‘club’ altijd kan volgen. Media Molecule kwam ook ten tonele om hun nieuwste game aan te kondigen: Tearaway: Unfolded. Het wordt een soort semi-remake van de Vita-game die ongeveer een jaar geleden verscheen. De beelden die we zagen lieten toch veel groter werelden zien en veel nieuwe gameplay-mogelijkheden aan de hand van de Dualshock 4. De ontwikkelaar zelf noemt het een ‘re-imagination’. Dat is dan ook hoe ik het zou omschrijven.

Resogun-ontwikkelaar Housemarque toonde vervolgens zijn nieuwste game: Alienation. Wederom een ’twin stick shooter’, maar met een flinke twist. Je werkt namelijk samen met mensen, maar kan diegene ook verraden. Zoals we gewend zijn van Resogun waren het wederom de vele particles in de trailer die indruk maakten. Als laatste werd er nog even een grootheid het podium opgeroepen: Michel Ancel, bedenker van de Rayman en Beyond Good & Evil, kwam ten tonele om de eerste game van zijn nieuwe studio aan te kondigen: Wild. Wat we zagen was een beetje vaag, maar een paar dingen waren duidelijk. Het is een openwereld-game, zo groot als Europa, met wisselende weersomstandigheden en seizoenen. Je kan spelen met een mens of een dier. Welk dier dan ook. De trailer liet een soort reizend gezelschap zien, waaronder een mens, een skelet en een zwijn. Het absolute doel van het spel werd mij niet erg duidelijk, maar interessant was het zeker. In afwachting van nog een grote first-party-klapper, was de show hierna plots ten einde.

Sony heeft vooral veel games laten zien. Het is inmiddels vaste prik voor het Japanse bedrijf: op de E3 knallen met AAA-geweld, gevolgd door de Gamescom waar voornamelijk de kleinere games in het zonnetje worden gezet. Concluderend kunnen we in ieder geval vaststellen dat Sony niet op de handen gaat zitten na de immens goede start van de PS4, maar dat ze hun gamers de komende jaren een solide portfolio willen voorschotelen met de keuze uit een enorm diverse lineup van AAA-games, indie-games en alles wat daartussen zit.