Gameplaybeelden 1666: Amsterdam verschenen

archief
Rebecca Nieuwenhuis op 20 januari 2020
Gameplaybeelden 1666: Amsterdam verschenen

Na een rechtszaak omtrent de rechten van de game 1666: Amsterdam kwam afgelopen maandag het nieuws dat Ubisoft deze teruggaf aan creative director Patrice Desilets die ten tijde van het faillissement van THQ de rechten opgekocht zag worden door zijn eerdere werkgever. Vandaag is de titel opnieuw in het nieuws en ditmaal vanwege een journalist die gameplaybeelden van de game op het internet plaatste.

De titel 1666: Amsterdam is eigenlijk tot voor kort enkel groots in het nieuws geweest in verband met het faillissement van THQ. Ubisoft kocht destijds de rechten van de game op, waarna het stil bleef rond de titel. Nu blijkt dat de game destijds had moeten verschijnen als nieuwe grote game voor de PlayStation 3 en Xbox 360. De game was dan ook bij THQ Montreal in ontwikkeling onder eerdergenoemde director Patrice Desilets. Hij werd treurig genoeg direct na de overname ontslagen door zijn oud-werkgever. Na het ontslag van Desilets ontstond er een rechtszaak tussen beide partijen omtrent de rechten van de titel. Deze week werd besloten dat de rechten van 1666: Amsterdam toebehoren aan Desilets.

De journalist Brandon Sheffield filmde de diaprojector waarop de gameplaybeelden van 1666: Amsterdam te zien waren en plaatste bovenstaande video op het internet. De game ziet er duister uit en plaatst spelers in de rol van een mysterieus figuur die de controle heeft over bepaalde dieren, zoals ratten, kraaien en katten, en kan dit figuur ook nog eens angstaanjagende hallucinaties veroorzaken. Hoewel de rechten van de game ondertussen weer bij Desilets liggen, geeft hij aan bezig te zijn met een andere titel. Het is dus momenteel onduidelijk wat de toekomst in petto heeft voor 1666: Amsterdam.