Forza Motorsport 5

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Forza Motorsport 5

Het zijn de games die al jaren de dromen van mannen en vrouwen over de hele wereld weten te vervullen: de realistische racegames. Niets is zo heerlijk als eindelijk de mogelijkheid te hebben om een ritje te maken met die ongelofelijk dure wagen. Het is dan ook niet gek dat Microsoft met de release van de Xbox One groots inzet op Forza Motorsport 5, aangezien het één van de belangrijkste console-sellers kan zijn uit Microsoft’s launch-kalender.

Na het uitstapje naar Playground Games met Forza Horizon keert de game weer terug op zijn oude thuisbasis bij het Amerikaanse Turn 10 Studios. Dat was ook meteen goed te merken toen we de eerste beelden van de game zagen. Geen feesten, geen gedoe, geen verhaal; keihard racen is wat de klok slaat in Forza Motorsport 5.

Laten we dan ook maar meteen de grote, open deur intrappen: wat we hebben gezien is werkelijk waar prachtig. De details die Turn 10 Studios in elke auto weet te stoppen is fenomenaal. Van elk knopje tot iedere reflectie zien de wagens er spectaculair uit. Vooral wanneer ze bekeken worden in de Forzavista-modus, geïntroduceerd in deel 4 als Autovista, zou je bijna het gevoel krijgen dat het zonde is om de wagens mee de weg op te nemen.

Maar wanneer je de auto dan mee de weg op kan nemen, zul je merken dat de bolides gemaakt zijn om te racen. Toch hebben we in het verleden met racers een aantal grote problemen in de kern van de games gezien. In Forza Motorsport 5 probeert Turn 10 Studios deze problemen aan te pakken en de eerste daarvan willen ze gaan oplossen door met een nieuw systeem, dat Turn 10 zelf Drivatars noemt, te komen.

Drivatars zijn, zoals de naam al doet vermoeden, driver-based avatars. Een Drivatar is aan jou uniek en zal vanaf het eerste moment gaan meten hoe jij rijdt. Ben je een nette rijder die op de weg blijft en niet als een botswagen over de baan schuift, of ben je bereidt om net dat extra duwtje tegen je tegenstander te geven om beter uit een bocht te komen? Turn 10 zal het voor iedere speler gaan bijhouden om zo een profiel van je op te stellen.

Waar het echter interessant wordt is de integratie van de uitgebreide ‘cloud’-functionaliteit van de Xbox One. Jouw Drivatar zal namelijk in de cloud worden opgeslagen en worden gebruikt in de games van andere spelers. Zo kan jouw rijstijl dus dienen als een tegenstander voor een andere gamer. Op deze manier krijg je een AI die eigenlijk geen AI meer is omdat het niet door de computer wordt bedacht, maar is gebaseerd op de racestijl van een racer van vlees en bloed.

Het tweede systeem dat door Turn 10 Studios gebruikt zal worden om een kernprobleem op te lossen komt eigenlijk niet bij Turn 10 zelf vandaan, maar zal in Forza Motorsport 5 wel de eerste echte vuurdoop krijgen. Dat is namelijk het reputatie-systeem van de Xbox One. Spelers zullen in de loop der tijd een reputatie op gaan bouwen op basis van hun gedrag in online games. Zijn spelers tevreden over jou, dan zul je als Positief bestempeld staan. Ga je weleens over de schreef, dan zul je Neutraal zijn en maak je er altijd een potje van, dan zul je als Negatief bestempeld worden. Turn 10 gaat van deze reputatieniveaus gebruikmaken door spelers alleen bij elkaar te plaatsen die hetzelfde reputatieniveau hebben. Zo zullen spelers die allemaal netjes rijden bij elkaar worden geplaatst voor een mooie race, terwijl spelers die denken dat ze in een botsauto zitten er een lekker zooitje van kunnen maken.

Kijkend naar wat er tot nu toe is getoond, is het wel duidelijk dat Forza Motorsport 5 het beste deel binnen de serie zal worden. Er is echter nog genoeg dat we niet weten over de game, maar de dingen die al duidelijk zijn geworden laten zien dat Turn 10 Studios het wiel niet opnieuw wil uitvinden, maar het wel veel sneller wil laten rollen. En dat is iets waar ik me prima in kunnen vinden.