For Honor – Weet de eer hoog te houden

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
For Honor – Weet de eer hoog te houden

Een nieuwe IP oprichten is altijd tricky business, vooral wanneer je al een dikke portfolio hebt. Het kan twee kanten opgaan, iets wat Ubisoft in het verleden maar al te vaak heeft gemerkt. Inmiddels heeft de Franse gamegrootmacht een respectabele lijst aan franchises waar er binnenkort een aan toegevoegd gaat worden. For Honor moet een game worden die de eer van Ubi hoog moet gaan houden. Het werd tijd om in Keulen zelf te gaan ondervinden of het vooruitzicht rooskleurig is.

Ik ga heel eerlijk zijn en zeggen dat For Honor bij mij niet heel erg hoog op het verlanglijstje stond, terwijl het Ubi-bloed bij mij nog het meeste door de aderen pompt. Wellicht kwam dat door het getoonde lage tempo van de eerder gedeelde gameplaybeelden. Tijdens mijn twintig minuten durende speelsessie werd mij al vlot duidelijk dat de game flink wat sprongen omhoog in dat verlanglijstje ging maken. For Honor is namelijk, ondanks zijn lagere tempo, een zeer vermakelijke, nee, uitdagende game.

for honor screenshot 1

Waar For Honor het niet moet hebben van fast-paced gameplay, moet het het juist wel hebben van samenwerking, timing en een overdosis aan adrenalineverhogende PvP-matches, waar ik er een van heb mogen ervaren. In de Dominion-match waar ik aan deelnam namen twee teams van vier het tegen elkaar op om drie capture points te overmeesteren en behouden. Dit mocht ik doen met een Viking, Knight of Samurai, die ieder hun eigen stamina en kracht bezitten. Ik koos voor een langharige en zwaar bebaarde Viking, gewoon omdat deze er nu eenmaal badass uitziet. Na een korte tutorial was het aan mij en mijn drie teamgenoten om de capture points te overmeesteren, de andere vier tegenstanders van het veld te bonjouren en de overwinning te claimen.

Dit klinkt allemaal heel erg gemakkelijk. Je zou denken dat je er gewoon een beetje op los hakt en dat is dat. In For Honor is dat alleen niet helemaal het geval. Iedere aanval, of het nu een zware of een lichte is, valt namelijk multi-directioneel uit te voeren. Het is van levensbelang dat je op het juiste moment de keuze maakt of je je wapen van links, van rechts of van boven op je vijand afzwaait. De vijand daarentegen krijgt in real-time de keuze om de aanval van drie kanten te blocken. Zo blijft het een beetje een rock-paper-scissors met wapens. In de tussentijd dien je ook in de smiezen te houden of je maar met één tegenstander te maken hebt. Eén op één is al lastig genoeg, laat staan als je tegen twee bruten staat te knokken.

for honor screenshot 3

Terwijl dit alles zich afspeelt op je beeldscherm dien je ook nog eens drie gebieden op de map over te nemen, waarvoor je punten krijgt en de mogelijkheid om daar wat te regeneraten.  De punten die je vergaart heb je hard nodig gezien deze in de end-game alles beslissen. Het is namelijk de bedoeling om als eerste duizend punten bij elkaar te sprokkelen, door middel van combat en capturen. Het team dat als eerste die ‘duizend punten-grens’ aantikt, ‘breekt’ het andere team. Zodra het team gebroken is, kunnen gevallen spelers niet meer respawnen. Deze kunnen nog wel een revive krijgen van teamgenoten. Het is daarom van belang om iedereen na het breekpunt zo snel mogelijk uit te roeien.

Een constant fluctuerende puntenschaal bemoeilijkt dat al snel. De punten die je hebt gewonnen met het capturen van een gebied raak je namelijk even vlug weer kwijt wanneer de tegenstander dat punt overneemt. Jij verliest honderd punten en de tegenstander verdient deze juist weer. Wanneer je richting de end-game vordert kan het dus zomaar voorkomen dat het breekpunt omslaat en jouw team ineens het gebroken team wordt. Deze wisselwerking, die bijzonder adrenaline-opwekkend werkt, maakt van For Honor een game die van de eerste tot de laatste seconde alle kanten op kan gaan. Het zal dan ook in de laatste seconden beslecht worden of je voor de winst of voor de eer hebt gevochten.

for honor screenshot 2

Ook mag even gezegd worden dat For Honor er schitterend uitziet en heerlijk soepel draaide, al was het wel op een pc. Desalniettemin durf ik nu al wel te concluderen dat For Honor een prima toevoeging aan de lijst van Ubi-IP’s vormt. Als Ubisoft me kan garanderen dat de gehele game op 14 februari zo draait, dan denk ik dat deze jongen weer een Ubi-game rijker is tegen die tijd. Ondanks mijn last-minute nederlaag heeft For Honor mij absoluut vermaakt. Praat je nu wel weer tegen me Ruud*?
*inside joke