For Honor Bèta – We durven er nog geen lans voor te breken

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
For Honor Bèta – We durven er nog geen lans voor te breken

Nog iets meer dan twee weken en dan mogen we strijden voor onze eer in For Honor. Afgelopen weekend konden veel fans vast een poosje hun slagvaardigheid testen in de bèta en de actie-game nog even proberen voor deze definitief in de pre-order kan. We keken hoe het slagveld in de game van Ubisoft erbij ligt en of het ijzer sterk genoeg gesmeed is om ons een hoop plezier te gaan bezorgen in februari.

Met For Honor probeert Ubisoft iets nieuws en dat soort vernieuwende ideeën kunnen we altijd waarderen. Voor de ontwikkelaar staat er natuurlijk meer op het spel dan enkel een leuk nieuw idee en het is ze in ieder geval aardig gelukt een goede hype te creëren. De hype moet wel waargemaakt worden, zeker nu For Honor ook nog eens Game van de Maand is bij Pixel Vault.

Brutale schildknaap

For Honor is een tactische hack & slash-game met een grote focus op multiplayer. In de hoek van competitieve multiplayer-games vinden we voornamelijk shooters en MOBA’s en daar gaat For Honor enigszins brutaal een beetje tussenin zitten. Wat betreft actie doet het dan ook niet onder voor een FPS, maar uiteraard heb je een groot zwaard of hakbijl in je handen in plaats van een AK47.

For Honor 
 Pixel Vault

Ook zijn er gelijkenissen met de Multiplayer Online Battle Arena’s in de grotere skirmish-gevechten. De teams bestaan uit elk vier spelers en deze worden bijgestaan door een klein legertje aan voetvolk. Deze lopen net als in LoL of HOTS een vast pad en kun je doden voor xp. Als bijkomend voordeel zorgen ze er ook voor dat de frontlinie opschuift. Het is een goed gejat element uit een ander genre dat naadloos in de multiplayer-battles van For Honor past.

Hoewel For Honor in de basis een vrij simpel combat-systeem heeft dat je snel genoeg onder de knie hebt, blijkt het in de praktijk nog best lastig om je tegenstanders te blocken of om ze op het juiste moment te raken. Het label ‘easy to learn, hard to master’ is dan ook zeker van toepassing hier.

Sobere simpele viking

Ik heb het steeds over multiplayer-gevechten, maar eigenlijk is dat onderscheid overbodig. Alles in For Honor is vooralsnog multiplayer, al komt daar in de volledige versie als het goed is verandering in. Uiteraard konden we al wel tegen AI vechten, maar dit zijn dezelfde gevechten als je in multiplayer speelt met bots. Zeker gezien de middeleeuwen en de vikingen, ridders en samoerai zich uitstekend lenen voor wat goede verhaalvertelling, is het vreemd dat we nog zo weinig weten over de singleplayer op een enkele trailer na.

For Honor 
 Pixel Vault

De game-modi wisselen wel tussen 4 vs 4, 2 vs 2 en 1 vs 1 duellen, maar echt grote verscheidenheid is het niet. Ubisoft lijkt alle kaarten op multiplayer in te zetten en daarmee een heel specifiek publiek aan te spreken. Dat is op zich niet erg, ware het niet dat de multiplayer nog wat kaal en simpel aanvoelt.

Hoewel het ‘easy to learn, hard to master’ is, geldt dat alleen voor het besturen van je zwaardmeester. De ‘grote’ veldslagen waarin je vier tegen vier vecht, worden snel saai en zijn vaak een herhaling van voorgaande potjes. Uiteraard is het nog een bèta, maar als er geen spannendere en het liefst ook grootschalige gevechten komen, kon deze repetitieve gameplay nog wel eens de nekslag worden voor For Honor.

Gedisciplineerde samoerai

Vooralsnog heeft vooral de 1 vs 1 enige potentie. Als hier goede brackets voor komen waarin je op je eigen niveau vecht, kan dat nog wel eens een zeer populaire modus worden. Daarbij komt het namelijk puur aan op je eigen vaardigheid en is het een ware skilltest tegen je vijand. Bij de meeste streamers is deze modus op het moment ook het populairst. Het zou mij niet verbazen als Ubisoft met For Honor de e-sports kant op wil. De vraag is natuurlijk of de sterke combat genoeg is om de game interessant te maken en houden voor het grote publiek.

For Honor 
 Pixel Vault

For Honor is heel druk met in één ding heel goed zijn en dat met ijzeren discipline op het virtuele slagveld neerzetten: 1 vs 1 combat. Maar dat is niet genoeg om een groot publiek aan te spreken. Het grote publiek wil ook een grote singleplayer-campaign en de veldslagen mogen ook best iets massaler willen ze echt episch aan gaan voelen. Dat wil niet zeggen dat de game gaat floppen, maar het kan ervoor zorgen dat het daardoor maar een beperkt publiek gaat aanspreken.