FirstLook 2014: Hét gamesevent met “swag”
Voor de 7e keer alweer organiseerde Blammo, het bedrijf achter GameKings, hun eigen gamesevent genaamd FirstLook. Voor mij is het ook de 7e keer dat ik ga, maar wel de 1e keer dat ik me bij de persingang mag melden. Bijkomende verantwoordelijkheid: verslag doen. Dat doe ik dan ook maar, belofte maakt schuld.
Bij veel Nederlandse gamers, maar ook bij de zuiderburen, is FirstLook geen vreemde naam meer. Vooral bij de jongere generatie gamers. Dit is dan ook overduidelijk de doelgroep van Blammo. Voor de mensen die FirstLook nog niet kennen, let me break it down for you.
FirstLook is een games- en entertainmentevent voornamelijk gericht op consumenten. Waar de grote beurzen ( E3 en GamesCom) zich voornamelijk richten op de pers en retailers, wordt FirstLook een stuk luchtiger opgezet. Dit is vanaf de wachtrij voor de ingang al duidelijk merkbaar. De mannen van GameKings zijn zelf merendeels dan ook daar om een reden, en dat is hun doelgroep behagen. Van interactie zijn ze niet vies en de selfies vliegen je om de oren. Maar om even op de titel van dit verslag terug te komen, het is een event met “swag”. In dit geval is swag een afkorting, staande voor: sfeer, wachten, afwisseling en gamen.
Sfeer is voor iedereen een andere beleving. De een vond FirstLook helemaal ’the bomb’ terwijl anderen er niet veel aan vonden. Degene die het helemaal te gek vonden waren naar alle waarschijnlijkheid tieners en/of mensen die “hun” game hebben kunnen spelen. Zoals eerder gezegd is de doelgroep een vrij duidelijke, dus als je jezelf daar niet meer in kan indelen, kan het zijn dat de algehele stemming je niet zo bevalt. Teens will be teens. Ik (een trotse 30+er) ben er intussen aardig aan gewend geraakt, maar ik kan me indenken dat dat je ervaring de eerste keer kan beïnvloeden.
Wachten, je ontkomt er helaas niet aan. FirstLook probeert ieder jaar weer een dikke line-up met speelbare games neer te zetten. Omdat de expositieruimte nogsteeds beperkt is, zijn de standhouders ook beperkt in het aantal systemen dat ze weg kunnen zetten op hun stand. Erbij optellende dat de tijd die je kreeg om een demo te checken gemiddeld 10 minuten was, kan de wachttijd snel oplopen. De organisatie steekt ook niet onder stoelen of banken dat je zult moeten wachten, maar belooft dat er geen GamesCom-achtige taferelen zullen ontstaan. Een wachtrij bij Assassin’s Creed Unity van 3,5 uur bleek achteraf niet te vermijden.
Afwisseling is er zeker. Als je bijna kramp in je vingers hebt van die controllers in je knuisten en je ogen bijna vierkant aanvoelen, zijn er nog genoeg nevenactiviteiten. Over de dagen verspreid zijn er diverse toernooitjes waar je een kijkje kan nemen, of ga je gewoon even relaxen bij de GameKings-stand om al relaxend op een luchtgevulde zitzak je telefoon op te laden terwijl je een bluetooth speakersetje test. De mensen die geld teveel hadden kregen ook volop de mogelijkheid om deze aan mechandise te spenderen. Merchandisestands waren vrij nadrukkelijk aanwezig. Zelf vond ik 4 merch-stands in een hal wel een beetje overkill, al bleek de rest het niet echt erg te vinden. Het was er namelijk bijna net zo druk als bij de gamestands. Aan de inwendige mens werd zoals gewoonlijk ook gedacht, maar ook hier werd de doelgroep duidelijk in het achterhoofd gehouden, qua consumpties dan. Ik bedoel, hamburgers en broodjes Unox genoeg. Wat gezonder voedsel kreeg ik niet snel gevonden. Qua prijs had men een andere doelgroep voor ogen. Om even ontspannen te “lunchen” moest je wel een flinke duit op zak hebben. Zeg zelf, €3 voor een frisdrank en bijna €5 voor een hamburger? Dan maar naar Hoog Catharijne.
Ten slotte, gamen. Dit is nogsteeds het grootste pluspunt aan dit event. Geen uren in de rij staan voor een teaser die later toch wel op Youtube komt te staan, maar echt spelen. Veel van de games stonden al op het punt om uit te komen, of waren reeds al te koop, maar ook enkele games waar we nog wel even op moeten wachten. Neem Untill Dawn, een game die gepland staat om ergens in 2015 te verschijnen. Deze stond fier naast een game die inmiddels al in de schappen ligt, maar die (ook op de beurs) behoorlijk wat kritiek te voorduren kreeg, namelijk Driveclub. Neemt niet weg dat er genoeg titels aanwezig waren die deze jongen nog wel even wou checken. Ik noem: Evolve, Bloodborne, The Order:1886, The Evil Within, Assassin’s Creed Unity, Assassin’s Creed Rogue. The list goes on and on. De enige game uit deze reeks die ik niet heb kunnen spelen is The Evil Within. De rij hier was over de gehele lengte van de dagen absurd, en liet mij besluiten om mijn ervaringen elders op te doen. Wel kreeg ik de mogelijkheid om een foto van mezelf te laten maken. Na wat knip en plakwerk stond uiteindelijk mijn gezicht op de cover van de game, sort of. Om een beetje tegenwicht te bieden aan al deze zwaargewichten in de industrie, kregen enkele indies een eigen expositieruimte toebedeeld, waarvan Guns, Gore & Cannoli toch wel mijn favoriet was.
Wie waren het meest opvallend met hun stand? Zoals gewoonlijk pakte Ubisoft weer behoorlijk uit met hun meest populaire franchise: Just Dance. Het blijft knap om te zien dat de crew en boothbabes van Ubi de meest onwaarschijnlijke mensen de Macarena kan laten dansen. Ook de bekendste cosplayer van Nederland, Rick Boer, was wederom een enorme publiekstrekker bij Ubisoft. Ook Activision viel enorm op, helaas wel op negatief vlak. In tegenstelling tot voorgaande jaren ontbraken zij namelijk met de aankomende Call of Duty.
Mijn advies voor de twijfelaars of ze volgend jaar FirstLook willen bezoeken luidt als volgt. Kan je leven met de menigte pubers om je heen en wil je graag een hands-on ervaring opdoen? Voor het geld hoef je het niet te laten. Vroeg aanwezig zijn is dan wel een pre, zodat je nog een beetje kans hebt om in de voorste helft van de wachtrij te belanden.
[envira-gallery id=”8645″]