Fire Emblem Fates
Fire Emblem was eigenlijk nooit op mijn radar te vinden. Vrienden waren er enthousiast over en de pers lovend, maar ik was er nooit aan toegekomen. Totdat ik eerder dit jaar een New 3DS kocht en daarbij ook maar meteen Fire Emblem Awakening aanschafte. Nu kan ik niet wachten tot 2016, want dan ligt het nieuwste deel in de winkel: Fire Emblem Fates.
Fire Emblem Fates wordt alweer de twaalfde game in de serie, waarvan het origineel stamt uit 1990. Toch mogen we in onze handjes knijpen dat we überhaupt nog een twaalfde deel krijgen. Afgelopen maand werd namelijk bekend dat Fire Emblem Awakening de laatste game zou zijn geweest. Totdat de 3DS-game een succes werd zowel binnen als buiten Japan. Toen de vraag kwam of Intelligent Systems, de ontwikkelaar van de game, nog een nieuw deel wou maken, bleek echter dat de studio alle ideeën al had verbruikt in Awakening. Dat zou immers het laatste deel worden. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan en werd er teruggekeken op 25 jaar Fire Emblem en wat het team er nog allemaal mee wilde doen.
Het eerste punt op de agenda was een goede schrijver. Deze werd door het team gevonden in de Japanse auteur Shin Kibayashi, in het land van de rijzende zon bekend van vele strips en boeken. Dit resulteert meteen in een verhaal dat een stuk groter is dan in voorgaande games. Ook dit keer staat er een oorlog centraal in Fire Emblem. De vredelievende Hoshino en de machtsbeluste Nohr liggen met elkaar in conflict en jij, Corrin, staat daarin centraal. Jij zult namelijk moeten kiezen aan welke kant van de oorlog je staat: kies je voor de Hoshino, waarvan het bloed door je aderen stroomt, of kies je voor de Nohr, welke je hebben opgevoed. Familie kan immers verschillende vormen aannemen.
Die keuze maak je echter niet in-game, maar aan de kassa in de winkel. Intelligent Systems heeft namelijk voor een Pokémon-achtig model gekozen waarbij je in de winkels uit twee games kunt kiezen: Fire Emblem Fates: Birthright en Fire Emblem Fates: Conquest. De studio wil echter niemand uitsluiten en dus kun je, mocht je dat willen, ook nog de andere verhaallijn als DLC voor een verminderde prijs kopen. Daarnaast zal er na de release nog een derde verhaallijn beschikbaar komen als DLC. Hierin kies je niet een zijde maar probeer je beide volken te verenigen wanneer er een groter kwaad op de loer blijkt te liggen.
Toch is er niet gekozen om het Pokémon-systeem een-op-een over te nemen. De twee versies verschillen namelijk veel meer dan enkel in verhaal. Birthright zal volgens Intelligent Systems spelen als de Fire Emblem-games die je gewend bent. Je vecht tegen de Nohr hopend op de overwinning en dan daarmee uiteindelijk vrede te brengen voor de Hoshino. Daarentegen zul je in Conquest niet alleen strijden tegen de Hoshino, maar zul je ook proberen om een revolutie binnen de Nohr zelf te veroorzaken. In dit verhaal zal dus niet alleen de oorlog, maar ook politiek en verraad, een centrale rol spelen. Het is dan ook niet heel vreemd dat de Conquest-verhaallijn stukken moeilijker zal zijn dan de Birthright-verhaallijn.
Een flinke verandering voor de fans die al langer Fire Emblem-games spelen, is het feit dat wapens niet meer verslijten gedurende gevechten. In plaats daarvan brengen de sterkere wapens meer risico’s met zich mee. Een voorbeeld hiervan is het Brave Sword, een krachtig zwaard waarmee je twee keer aanvalt in een enkele beurt. Het risico: zowel je fysieke verdediging als je magische verdediging verliest vier punten, waarmee een gevecht zomaar heel akelig kan eindigen.
In Awakening was het sociale element al goed te merken. Buiten de standaard interacties met je bondgenoten kon je ook contact leggen met andere spelers. Het uitwisselen van soldaten, het strijden tegen elkaar, het hoorde er allemaal bij. In Fates gaat dit een stapje verder met de introductie van My Castle. Zoals de naam al doet vermoeden krijg je in Fates het recht op een kasteel. Dit kasteel is waar je strijders samenkomen, trainen, communiceren met bondgenoten en ga zo maar door. Maar in je kasteel kun je ook nieuwe winkels openen, restaurants beginnen, boerderijen onderhouden en nog meer om zo je strijd wat makkelijker te maken. Op deze manier hoef je namelijk niet de kaart af te struinen op zoek naar dat ene winkeltje, maar gewoon alles vanuit je kasteel beheren. Daarnaast zal je kasteel ook meteen de plek zijn waar je andere spelers via SpotPass ontmoet en waar je met elkaar kunt strijden.
Terwijl Japanners al lekker met Fire Emblem Fates aan de slag kunnen, moeten wij nog tot 2016 wachten. Je voelt hem al aankomen: dat is nog heel ver weg. Helemaal als je, net als ik, niet kunt wachten tot de game in de winkels ligt. Tot die tijd zit er maar één ding op: kwijlen over de trailers terwijl je met Awakening nog maar een keertje opnieuw begint.