Final Fantasy XIV: Stormblood
In 2013 was het eindelijk zover: een nieuwe Final Fantasy MMO, namelijk Final Fantasy XIV. De game werd vrij matig ontvangen, maar Square Enix bleef aan de game werken en gamers werden steeds enthousiaster over de game. Na verschillende patches was het in 2015 eindelijk tijd voor een expansion: Heavensward. Sommigen zullen het zich misschien nog wel herinneren dat ik heel lovend was over de expansion, maar een korte tijd later was ik wel klaar met de game. Square Enix komt nu met de volgende expansion, Stormblood, maar wat heeft deze te bieden?
Zoals we van expansions bij MMO’s verwachten, voegt Final Fantasy XIV: Stormblood een hoop nieuwe dingen aan de game toe. In dit geval worden de avonturiers in Eorzea op pad gestuurd naar het gebied ten oosten van het continent Aldenard en voorbij het continent Othard. Het grote doel: het bevrijden van de stadstaten Ala Mhigo en Doma uit de handen van het welbekende Garlean Empire, een van de grotere groepen slechteriken die de spelers al vanaf het origineel tegen proberen te werken.
Om dit voor elkaar te krijgen worden nieuwe krachten aangesproken. Deze manifesteren zich in twee nieuwe jobs voor spelers, namelijk de Samurai en een van de meest iconische classes uit de Final Fantasy-reeks: de Red Mage. De Samurai zal de DPS-rol aannemen binnen een team en maakt gebruik van Katanas. Daarnaast zullen ze een gedeelte van hun gear gemeen hebben met Monks. Ze zijn gemaakt voor heel veel damage in close-range melee combat.
Ook de Red Mage zal de DPS-rol vervullen, maar zal in tegenstelling tot de Samurai ranged en melee combat afwisselen. Hierbij is de positionering van het karakter van het grootste belang. Red Magic wordt vanaf een afstand gebruikt, waarbij Chainspell ervoor zorgt dat de spells achter elkaar gebruikt kunnen worden. Dit wordt daarna opgevolgd door de vertrouwde rapier in melee combat. Beide jobs hebben veel nieuws te bieden, maar de vraag blijft: hoeveel melee jobs is te veel? Gelukkig maakt dat in Final Fantasy XIV niet veel uit, want je kunt nog steeds alle classes levelen op hetzelfde karakter.
Ook zullen er nieuwe gebieden te bewonderen en verkennen zijn in Final Fantasy XIV: Stormblood. Zo zal de expansion starten in Rhalgr’s Reach en zal het continent Othard ook daadwerkelijk te bezoeken zijn. Ook zullen Hingashi, een reeks eilanden, de Azin Steppe, thuis van de Au Ra, de Ruby Sea en Yanxia te verkennen zijn. Daarnaast worden er nieuwe raids, Beast Tribes, Primals en missies toegevoegd om je ook wat te doen te geven in de nieuwe gebieden.
Met de uitbreiding worden een aantal andere dingen ook aangepast. Zo zal de level cap verhoogd worden van level 60 naar level 70, wat geen verrassing zal zijn. Wel wordt het battle systeem aangepast, waardoor cross-class skills afhankelijk worden van je rol in het team en niet van de specifieke class die je speelt. In Heavensward werd vliegen toegevoegd en nu zal het mogelijk worden voor de karakters om het water in te gaan, rond te zwemmen en te duiken. Na een quest zijn de gebieden onder water ook te verkennen.
Al met al heeft Eorzea met Final Fantasy XIV: Stormblood dus weer een hoop nieuws te bieden. De grote vraag blijft echter of de uitbreiding spelers weer terug kan halen naar de game. Naar mijn mening zijn de aangekondigde toevoegingen voorspelbaar, maar dat hoeft niet slecht te zijn. Eorzea zat al goed in elkaar en daar hoeft eigenlijk alleen op voortgebouwd te worden. Aan Square Enix de taak om de aangekondigde vernieuwingen goed uit te werken. De game zal er geweldig uit blijven zien en de nieuwe classes zijn zeker het proberen waard. De nieuwe endgame content zal zeker weer uitdaging bieden, maar hopelijk is het niet alleen ‘meer van hetzelfde’. Misschien dat ik mijn vlucht naar Eorzea toch maar alvast boek.