FIFA 16 – Zelfde speler, nieuw rugnummer

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
FIFA 16 – Zelfde speler, nieuw rugnummer

De jaarlijkse footie van EA heeft zich de afgelopen jaren heer en meester getoond van de digitale voetbalvelden. PES 2016 verscheen twee weken geleden en weet zich weg te zetten als een tegenstander van een behoorlijk kaliber. De inhaalslag leek het punt te hebben bereikt waarop de twee franchises weer nagenoeg gelijk aan elkaar stonden. Nu FIFA 16 uit is, is het tijd om de balans op te maken of FIFA 16 de naam van de franchise groot weet te houden en PES 2016 weet af te troeven door fans opnieuw hun jaarlijkse dosis aan nieuwigheden te bieden.

Laatstgenoemde is EA Sports tot dusver elk jaar aardig gelukt. Het succes van de FIFA-reeks heeft de afgelopen jaren stand gehouden, doordat er toch telkens weer nieuwe toevoegingen en veranderingen waren die de game jaarlijks een compleet nieuwe twist gaven.

FIFA16_05

Je voelt hem misschien al, maar dit jaar weet FIFA dit gegeven niet voor mekaar te krijgen. Dat is een waarneming die natuurlijk niet zomaar uit de lucht komt vallen, maar een kleine rekensom is van verschillende factoren. Uiteraard zijn er de nodige veranderingen aangebracht, want zonder had EA Sports totaal niet weg kunnen komen. Het probleem is echter dat de veranderingen wel aardige toevoegingen zijn, maar niet de nieuwe feel weten te brengen die juist elk jaar de kick vormt die je krijgt na je eerste paar stappen op de verse grasmatten van de nieuwe game.

Laten we de vernieuwingen eens op een rijtje zetten. Het is daarbij het handigst om te beginnen met hetgeen waarmee je het meest te maken zult krijgen: de gameplay. De game speelt eigenlijk exact hetzelfde als FIFA 15 wat betreft de feel. Je merkt echter wel dat het realisme in de AI wat is opgeschroefd, maar dat kan twee kanten op. Dat realisme hoeft namelijk niet altijd even leuk te zijn. EA heeft namelijk aangekondigd dat de strijd op de voetbalvelden van FIFA 16 op het middenveld zal worden uitgevochten, wat ook zeker in de game te merken is. Spelers zijn namelijk aardig wat slimmer geworden en zullen passes op inzicht en ook sneller onderscheppen. Het probleem wat zich hier echter voordoet, is dat het meer voelt alsof de snelheid uit het spel wordt gehaald, dan dat er echt een strijd wordt gevoerd. Met name in de potten die ik online heb gespeeld, leek het soms wel alsof er getennist werd op de middenlijn. Zodra ik de bal onderschepte en passte, wist mijn tegenstander er weer tussen te springen en te passen, wat weer erin resulteerde dat een speler van mij er tussen sprong. Het vervolg kun je aan het gevolg van dat gegeven wel bedenken. Natuurlijk zijn er tijden dat je flink aanzet en aardig op dreef bent met je tiki-taka-kunsten, maar de momenten dat het spel zo goed als dood valt op het middenveld, kunnen soms voor een flinke domper zorgen.

FIFA16_02

Je kunt er wel iets aan doen dat je passes aankomen. De strakke pass wordt namelijk ingevoerd, die wel een aardige uitdaging bieden om onder de knie te krijgen. Het is namelijk in dit deel het nieuwe onderdeel dat je slim moet gebruiken en op intuïtie moet gaan inzetten naar verloop van tijd. De pass houdt in dat je in plaats van de normale pass een aardige poeier achter de bal zet om de bal met aardig wat kracht en snelheid bij een van de andere spelers met hetzelfde shirtje te krijgen. De strakke pass heeft wel een bijschrift, want zo’n kanonskogel die op je afkomt is namelijk net wat moeilijker stil te leggen, waardoor de bal nog wel eens van de voet af wil springen. De pass is dus het beste te gebruiken om het spel te verplaatsen naar de andere breedte van het veld of om je spits in in de drukte aan te spelen.

Als je dan in balbezit bent en geen zin hebt om te passen, kun je aan de haal met de andere nieuwe feature: no-touch dribbling. Dit houdt eigenlijk niet meer in dan dat je door een druk op de knop een schijnbeweging maakt terwijl je doorloopt en de bal rustig mee rolt. Tegen de AI heeft dit zo nu en dan goed uitgepakt, maar online is het effect nihil. De schijnbewegingen zie je best vroeg aankomen en worden zelfs bijna niet uitgevoerd. Leuke toevoeging, maar overleven en winnen zonder no-touch dribbling, is niet vreemd, in tegenstelling tot de strakke pass waarvan je soms verplicht bent om het hulpmiddel te gebruiken.

FIFA16_06

Een nieuwe manier om de laatste toevoegingen te ervaren, is in de vorm van vrouwenvoetbal. Vrouwen maken voor het eerst hun opwachting in voetbalgames, als je die vrouwelijke statische fans niet meerekent dan. De game telt twintig nationale vrouwenelftallen die onderling wedstrijden kunnen spelen in Aftrap, Online Seizoen en in een apart vrouwentoernooi. De gameplay steekt goed in elkaar en is juist lekker om tussen de zware potten door te spelen. Het vrouwenvoetbal in FIFA 16 verschilt in het opzicht dat het allemaal wat losser, sneller en minder fysiek eraan toe gaat. Het is jammer dat er de vrouwenteams maar in beperkte mate zijn vertegenwoordigd en maar in een klein aantal modi te gebruiken zijn, al snap ik dat wel volkomen.

Dan is het tijd voor de twee grote modi die ook hun veranderingen meepikken. Beginnend met FIFA Ultimate Team is dé verandering toch wel de Draft-modus. In deze modus stel jij een team samen door voor elke positie een speler te kiezen uit vijf willekeurige namen die je krijgt toegeworpen. Bij het samenstellen moet je vaak de afweging maken tussen chemie en kwaliteit van de speler. Het samenstellen in echt een hele puzzel en leuk om over na te denken. Vervolgens moet je moet jouw team zien te overleven en vier wedstrijden zien te winnen. De prijs die je krijgt na verlies, of na het winnen van vier wedstrijden loopt op na elke gewonnen wedstrijd. Na het winnen van vier wedstrijden krijg je dan ook de grootste prijs. Deze prijs neem je in ontvangst in de vorm van de beruchte pakketjes. Echter is het zo dat de pakketjes en de waarde van de pakketjes die je krijgt compleet willekeurig is bij het behalen van overwinningen. Dit betekent dus dat je tot tweemaal toe afhankelijk bent van het geluk. De eerste keer als je te zien krijgt wat je hebt gewonnen en de tweede keer welke spelers er uit jouw gewonnen pakketten tevoorschijn komen.

FIFA16_11

Deelname kost 15.000 coins. Voor die coins krijg je wel de kans om met een geweldige spelers als Messi, Ronaldo en Robben aan de slag te gaan, mocht het geluk een beetje meezitten. De coins zijn echter ook wel lekker om te sparen of te investeren in je team, dus je moet een weloverwogen keuze maken. Die keuze kwam er bij mij vaak toch op neer dat ik liever spelers koop voor m’n team, dan dat ik het risico neem om 15.000 coins te zien verdwijnen, hoe tof ik de modus ook vind. Een oplossing zou zijn om meer mogelijkheden te hebben om aan FUT Draft tokens te komen. Je krijgt er een wanneer je FUT voor het eerst opstart en laat je eenmalig kostenvrij deelnemen aan de modus, maar lijken daarna van de aardbodem te verdwijnen.

De andere modus die wat vernieuwingen kent is de Carrière-modus. Het voorseizoen stond voorheen ook wel bekend als die periode waarin je wedstrijden moest spelen die geen nut hadden en die je maar moest simuleren. In FIFA 16 is het “a whole other cook”, want voordat je aan het echte werk gaat beginnen, mag je er voor kiezen om op de proef gesteld te worden in een voorseizoenskampioenschap. Hier is wat transferbudget aan verbonden en is een uitgelezen kans om te kijken wat werkt qua opstelling.

FIFA16_08

De andere grote verandering is het trainen van spelers. Een van de leukste aspecten van de carrière was altijd al de potentie van jonge spelers. Er is niks zo tof om te zien hoe een speler zich ontwikkelt en uitgroeit tot een ware sterspeler binnen je team. Een kritiekpunt daarvan, was dat je geen flauw benul had hoe die progressie werd bereikt en welke invloed je erop kon hebben, buiten een speler veel laten spelen. Kort gezegd: het oogde allemaal compleet random. Nu je spelers kan trainen, gaat er ineens een wereld voor je open. Het trainen gaat in de vorm van skillgames die je zelf kan spelen of kan simuleren. Elke skillgame ontwikkelt andere eigenschappen, dus je kan heel gericht trainen om de zwakke plekken op te vangen. Je kunt dan ook zien hoeveel een speler aan de training heeft gehad en hoe ver de weg nog is totdat een eigenschap met één punt omhoog gaat.

Helaas is een ander terugkerende issue toch weer de servers van EA. De laatste dagen gaat het al iets beter, maar het begin was werkelijk abominabel te noemen. Na elke online wedstrijd, winst of verlies, kreeg je de melding dat je connectie met de servers foetsie was, waardoor je in het vervolg weer minder coins verdient en je een verlies op je naam geschreven hebt gekregen.

FIFA16_09
Als we op het einde alles bij elkaar optellen, staat er zonder twijfel een uitstekende voetbalgame, maar biedt niet de veranderingen die een volwaardig nieuw deel normaal te bieden heeft. Dit gebrek vormt zich met name in het gameplay aspect, waar het realisme zo nu en dan het spel volledig weet te doden en de nieuwe toevoeging aardig zijn, maar ook niet bijzonder. Het vrouwenvoetbal vormt ook, ondanks de geringe opties, een aardige toevoeging, maar ook dat vormt gaan drive om FIFA 16 een sprong voorwaarts te noemen op FIFA 15. Dit geldt eveneens voor FUT Draft en de toevoegingen aan de Carrière-modus.