FIFA 16 – Als de introductie van doellijntechnologie
Het was woensdagochtend toen ik bij de EA-presentatie zat en de presentatie werd afgesloten met iets waar ik een glimlach van oor tot oor van kreeg. Verrassend genoeg besloot EA de persconferentie af te sluiten met een game waar we al eerder dit jaar meer van hebben gezien, namelijk FIFA 16. Nu heeft FIFA de afgelopen jaren honderden uren van mijn tijd naar binnen gewerkt alsof het M&M’s zijn, maar miste ik de afgelopen jaren toch de nieuwigheden. Natuurlijk is de game er mooier uit gaan zien en is alles nog realistischer geworden, maar de nieuwe twisten aan de game bleven buiten de lijnen.
Dit jaar lijkt FIFA dan toch eindelijk weer eens met nieuwe manieren te komen om met de game aan de slag te gaan. Manieren die mij behoorlijk enthousiast wisten te maken. Zo kregen we allereerst een nieuwe modus voor Ultimate Team te zien, genaamd FUT Draft. In deze modus betreden de old-school schoolpleintaferelen de digitale grasmat. Het is namelijk de bedoeling dat je on the fly je team samenstelt uit spelers die aan jou worden opgedragen. Je kiest een aanvoerder en opstelling, die je vervolgens positie voor positie moet invullen door telkens te kiezen uit vijf spelers. Kies je voor een team vol vedettes of ga je voor de chemistry? Dat is de afweging die hierbij komt kijken. Vervolgens ga je aan de slag met jouw team en wordt je beloond met pakketjes en coins afhankelijk van hoe goed je het doet en hoelang je stand houdt.
Er zijn twee modi die ik enorm veel speel in FIFA en dat zijn FUT, waar we dus als eerste verblijdend nieuws over kregen. De andere is de carrière modus en eindelijk is het dan zover: spelers trainen aan de hand van skill games. In de carrière modus is de groei van jonge spelers uitermate belangrijk. Hoewel het tof was om te zien dat spelers beter werden in de afgelopen delen, bleef het allemaal wat natte vingerwerk en je had er persoonlijk meer invloed op willen hebben. Dat is nu mogelijk, want je kunt nu zelf bepalen welke spelers je op welk gebied traint.
De voorbereiding op het nieuwe seizoen is natuurlijk ook van levensbelang, maar voorheen nog niet op de digitale velden van FIFA. Nu wel, want het is nu mogelijk om nog wat extra zakcentjes bijeen te schrapen door mee te doen aan toernooien voorafgaand aan het seizoen. Een mooie manier om je elftal te optimaliseren en tegelijk nog eens te verdienen!
Genoeg gesproken over de aankondiging, let’s talk football! Na de aankondigingen kon ik het namelijk niet meer laten om direct naar de pods met FIFA 16 te rennen en daar aan de slag te gaan met mijn eerste stapjes op de verse grasmatten. Al snel viel op dat de game niet veel mooier leek te zijn dan zijn voorganger. Dat is niet erg in mijn ogen, want de game ziet er op dit moment al heel goed uit. Ik denk dat het tevens ten goede is gekomen dat de focus daar niet op heeft gelegen. Het is namelijk duidelijk dat die focus ergens anders op heeft gelegen: de gameplay. De no-touch dribbling werkte verrassend lekker en de kleine tikjes zijn een zeer welkome toevoeging aan het verfijnen van de bewegingen. Spelers lijken allemaal net wat meer inzicht te hebben gekregen in het spelletje. Verdedigers lopen prima tussen looplijnen in en schromen niet ertussen te duiken als ze denken een pass te kunnen onderscheppen. Ook het tempo van de game lijkt terug te keren naar een iets hoger tempo.
Al met al lijkt EA Sports dit jaar goede aanwinsten aan de reeks te hebben toegevoegd. Het introduceren van nieuwe modi en nieuwe manieren om te spelen, geven een nieuwe twist aan de game en zijn een verademing voor de fans die op zoek waren naar nieuwe modi. Ook de gameplay zal er niet om liegen, maar een eindoordeel kunnen we pas eind volgende maand vellen. FIFA 16 komt dan namelijk uit op 22 september voor de PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One en Xbox 360. Tot die tijd is het rustig blijven wachten op de opkomst en kijken hoe de verdere opwarmsessie van EA verloopt.