FF14 faalde vanwege nadruk op graphics

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
FF14 faalde vanwege nadruk op graphics

Tijdens een panel op de GDC heeft de producent van Final Fantasy 14 verteld dat de reden waarom de MMO niet goed werd ontvangen was dat het ontwikkelingsteam zich teveel had geconcentreerd op de looks van de game en niet de gameplay.

Met Final Fantasy 14: A Realm Reborn nam de Square Enix MMO revanche en lukte de studio het om de gefaalde titel uit het slijk te halen. Op het GDC vertelde Naoki Yoshida, de producent van FF14 waarom de eerste versie zo saai was om te spelen.

“We dachten dat fans teleurgesteld zouden zijn als we niet dezelfde grafische pracht en praal konden geven die men gewend is van Final Fantasy-games. Daardoor heeft het team te veel tijd besteed aan het uiterlijk van de game en niet de gameplay. Een gepotte plant bijvoorbeeld bestond uit evenveel polygonen en shaders als een character model.”

FF14 werd teruggefloten en volledig aangepast op de standaarden die MMO’s vandaag de dag hebben. Het duurde twee jaar en acht maanden voordat A Realm Reborn zijn intrede deed. In die lange periode speelde en onderzocht Yoshida veel concurrerende MMO-titels om te kijken waarop FF14 achterliep en waar aanpassingen nodig waren. Yoshida realiseerde zich dat het team bezig was met een race tegen de klok: de vernieuwingen moesten razendsnel geïmplementeerd worden, aangezien interesse in de eerste versie aan het verzwakken was door het negatieve ontvangst.