Feral – Word zelf koning van de jungle
In de demo van Feral ben je een wild, katachtig beest dat moet jagen om ervoor te zorgen dat zowel jij als je welpen de dag overleven. Deze first-person survival indie-game combineert een uniek idee met mooie visuals op een eigenaardige manier. Helaas moet er nog een beetje aan gewerkt worden voordat het een goede game kan worden.
De demo is gemaakt door zeven studenten van Supinfogame die zichzelf Row’ noemen. Supinfogame is de eerste Franse school die zich volledig gewijd heeft aan de game-industrie. Feral was voor hen dan ook bedoeld als afstudeerproject. Helaas is dat op het moment goed te merken.
Gebruik je zintuigen
De basis van Feral belooft veel goeds. Er is geen geschiet, alleen het jagen zelf. Net als in de goede oude tijden heb je niets meer dan je blote vuisten. En klauwen. En tanden. Als wild beest kun je je op bepaalde zintuigen focussen, in dit geval horen en ruiken. Deze helpen je bij het vinden van je prooi. Als bijkomende mechaniek hoor je je eigen hartslag wanneer een ander roofdier in de buurt is, wat ogenblikkelijk voor adrenaline zorgt.
Daarnaast heb je verschillende stats in beeld, die voor interessante gameplay zorgen. Omdat ze langzaam leeglopen, weet je dat het menens is – als je niet op tijd eten vindt, ga je dood. Door dit tijdselement wordt de game meteen een stuk spannender. In Feral kun je jezelf ook verder ontwikkelen: als je je grot inkruipt, krijg je een skill tree te zien, waar je eigenschappen kunt kiezen na het verwerven van ‘beast points’. Deze worden weer verkregen door het doden van andere dieren.
Hij richt, hij springt… en hij mist
Alleen het jagen zelf lijkt nog niet helemaal goed te werken. De hertachtige dieren die je moet vangen, lopen bijvoorbeeld veel te snel om zonder opvallen in te halen. Het is wel realistisch dat je niet snel en lang genoeg kunt rennen om ze te benaderen wanneer ze van je wegrennen. Het is echter vreemd dat zo’n beest aan één stuk door aan het speedwalken is. Wanneer je eenmaal in de buurt bent, moet je ook nog eens op de rug van het dier zien te springen, wat haast onmogelijk is. Dit maakt de game spelen nogal frustrerend.
Helaas zijn er ook nog wat performance issues, zoals heftige framedrops. Vooral wanneer je de luister-mode gebruikt, waarin de kleuren en contouren in je omgeving verdwijnen en samensmelten en je alleen nog maar beweging kunt zien in de vorm van kringen op je scherm. In dat geval valt het aantal frames per seconde zo laag dat je je nauwelijks kunt draaien. Daarnaast is elke instantie van de game precies hetzelfde doordat de game (nog) niet procedureel gegenereerd wordt. Zo weet je na drie keer spelen al wanneer wat waar gaat gebeuren, waardoor de game opnieuw opstarten niet erg aantrekkelijk is.
Optimistisch
Toch ben ik optimistisch over Feral en hoop ik dat de studenten van Supinfogame er verder aan gaan werken. Zoals te zien op de screenshots, ziet het er esthetisch mooi uit en is het een wereld waar je graag meer tijd in zou willen stoppen. Het heeft niet veel meer nodig om een leuke game te worden die je uren achter elkaar kunt spelen zonder verveeld te raken. Maar misschien kun je dat beter zelf oordelen door de demo te downloaden.