Fans maken Metal Gear Solid in Unreal Engine 4

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Fans maken Metal Gear Solid in Unreal Engine 4

Een groepje fanatieke gamers / indie-developers is momenteel druk bezig met het maken van Metal Gear Solid. Het team wil de klassieker opnieuw bouwen, maar dit keer in de vierde versie van de Unreal Engine. Het is echter de vraag hoe lang het project kan blijven bestaan aangezien het team geen goedkeuring heeft van Konami.

Vandaag gaf het team de eerste trailer vrij rondom het project dat ze hebben bestempeld met de naam Shadow Moses. Het team is echter al een paar maanden bezig met het project, waarvan in oktober vorig jaar de eerste artwork rondom het traject verscheen.

De trailer, die ondertussen al meer dan 100.000 keer is bekeken, toont Solid Snake in de bekende locaties uit de game. De basis Shadow Moses, de gangen waar je voor het eerst Sniper Wolf tegenkomt en natuurlijk de hangaar waar Metal Gear Rex  te vinden is.

Het is echter maar de vraag hoe lang het project zal bestaan. Konami heeft namelijk geen toestemming gegeven. Hoofd-ontwikkelaar Airam Hernandez weet dan ook dat dit risico’s met zich meebrengt:

We moeten iets ophelderen:

Konami is eigenaar van het Metal Gear Solid-kopijrecht en dus zullen we vroeg of laat hun volledige toestemming moeten krijgen.

We hebben er daarom voor gekozen om het project vanaf het begin te delen zodat mogelijke problemen zich sneller voor zullen doen.

We geloven dat dit een betere manier is dan dat we jaren aan de game werken, om daarna te moeten stoppen.

We hopen dat jullie deze beslissing begrijpen.

Het kan dus zo zijn dat bovenstaande trailer binnenkort niet meer te bekijken is. Toch zou het voor Konami geen onverstandige beslissing zijn om een dergelijk project goed te keuren, gezien de reputatie van het bedrijf na de breuk met Kojima er niet beter op is geworden.