Fallout 76

archief
Rohald De Bruyne op 20 januari 2020
Fallout 76

Bethesda liet rondom E3 2018 de figuurlijke bom vallen door aan te kondigen dat we binnenkort online aan de slag kunnen in de Commonwealth van het Fallout-universum. In Fallout 76 zijn we de eerste Vault Dwellers die na de Great War de buitenwereld betreden. De wereld is zoals we deze nog nooit meegemaakt hebben, voor zowel ons als onze personages…

De aankondiging begon al met Bethesda’s stream van vierentwintig uur, die gevolgd werd door de eerste beelden van Vault 76 onder de begeleiding van het lied Take Me Home, Country Roads. Dit lied verklapt meteen ook de locatie van deze game, namelijk West Virginia. Deze beelden werden tijdens de persconferentie van Microsoft en later ook tijdens die van Bethesda zelf uitgebreid. In Fallout 76 krijgen we de wereld van Fallout te zien op een nieuwe manier, op zowel het vlak van de gameplay als dat van de graphics.

Reclamation Day, 2102 in Vault 76

Waar de vorige Fallout-games allemaal minstens vijftig jaar na de bominslagen plaatsvinden, is dat in Fallout 76 nog maar vijfentwintig jaar geleden. Dit betekent dat de Commonwealth wel duidelijke sporen van de oorlog bevat, maar minder schade heeft geleden door de overlevenden. In Fallout 76 speel je namelijk als een van de eerste mensen die weer wat ‘frisse’ lucht tot zich kunnen nemen.

Fallout 76 
 Pixel Vualt

In de lore van het Fallout-universum staat Vault 76 bekend als een van de tientallen vaults die als wetenschappelijke standaard voor de rest van de vaults moesten dienen. De bedoeling van Vault 76 was dat hierin vijfhonderd mensen moesten overleven die twintig jaar na de oorlog vrijgelaten zouden worden. Hun voortgang in de wildernis kon namelijk gebruikt worden om te vergelijken met vaults die op slot bleven. Bethesda geeft met Fallout 76 aan dat dit inderdaad klopt.

Nadat je de vault verlaten hebt, is het aan jou hoe je door de game heen speelt. De grootste verandering ten opzichte van vorige Fallout-games is het feit dat Fallout 76 een multiplayergame is, al meent de ontwikkelaar dat je wel zelf kunt kiezen in hoeverre je daadwerkelijk met anderen speelt. Volgens Bethesda zitten er echter geen NPC’s in de game en zijn de enige personages waar je interacties mee hebt andere spelers, robots of andere niet-menselijke wezens. Het effect hiervan op de mate van (verplicht) samenspelen is nog onduidelijk.

Ontdek de heuvels van West Virginia

Via het bekende S.P.E.C.I.A.L.-systeem maak je je personage aan voordat je alleen of met maximaal drie anderen op avontuur kunt in een gebied dat volgens Bethesda vier keer zo groot is als dat in Fallout 4. Hoewel de game gebouwd is op geschrapte plannen van een Fallout 4-multiplayer, maakt Fallout 76 gebruik van verbeterde graphics. Dit houdt bijvoorbeeld in dat je tot in de verte nog verschillende weerseffecten kunt zien, zoals wolken die een heuveltop verderop bedekken.

Fallout 76

De map van West Virginia is opgedeeld in zes verschillende stukken. Elk deel heeft een eigen visuele stijl, landschappen en bewoners. Ook brengen de diverse gebieden andere risico’s voor de spelers met zich mee. Daarvoor bevat elke regio ook weer zijn eigen beloningen en dus redenen om die risico’s toch aan te gaan.

Verder kunnen spelers plekken en monumenten bezoeken die ook in onze wereld bestaan, zoals de New River Gorge Bridge en de State Capitol van West Virginia. Ook sommige gemuteerde wezens die je tegenkomt in Fallout 76 dragen een stukje West Virginia met zich mee. Een aantal zijn namelijk gebaseerd op de folklore van deze staat, bijvoorbeeld de Mothman. Dit is een wezen dat in de jaren zestig door bewoners van het gebied zou zijn gezien. Dit gebeurde zogenaamd altijd net voordat een ramp plaatsvond, zoals het kapotgaan van de Silver Bridge, waarbij 46 mensen om het leven kwamen.

Make love, not war

Als de eerste online game van Bethesda Game Studios, zijn we benieuwd hoe dat precies gaat uitpakken. Een paar details hebben we wel alvast te horen gekregen, zodat we een beetje een idee hebben wat we kunnen verwachten. Aan de ene kant is het natuurlijk mogelijk om samen te werken met anderen. Samen met je bondgenoten kun je kampen (C.A.M.P.S.) bouwen om de wildernis te overleven en te handelen met medespelers. Verder neem je jouw voortgang met je mee wanneer je een vriend of vrienden ‘bezoekt’. Contact met anderen vindt plaats via de emote wheel om gebaren te maken.

Fallout 76 
 Pixel Vault

Strijd maakt natuurlijk ook deel uit van bijna elke online ervaring en zo ook in Fallout 76. Spelers kunnen namelijk kernraketten tot hun beschikking krijgen en daarmee de verblijfplaatsen van anderen vernietigen. Dit resulteert in een gigantische paddenstoel, een gebied waar radiatie tijdelijk heerst en heel veel winst te behalen is voor alle overlevenden.

Door dit laatste lijkt het erop dat spelers elkaar lastig kunnen gaan vallen. Bethesda gaf echter aan dat de game dit zelf bestrijdt doordat gestorven spelers niets kwijtraken door dood te gaan en er dus geen reden is om zomaar anderen te doden. Het is bijvoorbeeld ook erg moeilijk om de verschillende codes voor de kernraketten bij elkaar te krijgen, waardoor dit niet een constante dreiging is. Verder krijgen spelers die zich toch in dit soort praktijken verdiepen blijkbaar een premie op hun hoofd.

Online servers en realtime V.A.T.S.

Fallout 76 wordt geen massively multiplayer online game waar duizenden tegelijkertijd online spelen, maar eerder een gedeelde wereld zoals in GTA Online. Bij release maakt de game gebruik van openbare dedicated servers. Spelers krijgen dus een server toegewezen waar ze wild mogen gaan. Pas wanneer deze servers stabiel zijn gebleken, wil Bethesda gesloten servers introduceren. Hierin nodigen spelers elkaars vrienden uit en hoeven ze dus niet bang te zijn dat PvP de game domineert.

Fallout 76 
 Pixel Vualt

Bekende mechanics uit vorige Fallout-games keren terug in Fallout 76, zo ook het V.A.T.S.-systeem. Doordat dit de tijd bijna stil doet staan terwijl je je focust op bepaalde lichaamsdelen, past dit niet in een online omgeving waar alles in real-time moet gebeuren. In de nieuwe game wordt dit element wel geïmplementeerd, maar zonder dat het de tijd stopzet. Tijd verloopt dus niet langzamer, maar het geeft spelers alsnog de kans om zich op bepaalde lichaamsdelen van een vijand te richten.

Eigen verhalen creëren

In eerdere Fallout-games werd het verhaal voortgedreven door quests die spelers van NPC’s kregen. Bethesda heeft echter al aangegeven dat er geen menselijke NPC’s in de game zitten. Dit houdt in dat de manier van verhalen vertellen moet veranderen, want hoewel het een online game is, is de ontwikkelaar nog wel van plan om er een narratief in te stoppen.

Dit nieuwe verhaal maakt gebruik van een element dat al in vele Bethesda-games is teruggekomen, namelijk verhalende omgevingen. Waar de holotapes en computers voorheen alleen als worldbuilding buiten het hoofdverhaal om gebruikt werden, krijgen zij in Fallout 76 juist een centrale plaats in het narratief. Bovendien vervangen robots de menselijke NPC’s, waardoor er dus toch nog een beetje daadwerkelijk over het verhaal gepraat wordt.

Fallout 76 
 Pixel Vualt

Deze manier van het verhaal overbrengen zou volgens de ontwikkelaar ervoor zorgen dat elke speler een eigen verhaal kan creëren. Wellicht betekent dit dat er verschillende narratieve paden bewandeld kunnen worden met diverse keuzes. Anderzijds kan het zijn dat spelers die ergens een detail of voorwerp missen, een ander verhaal doorlopen dan anderen.

Break-It Early Test Application Access

Geïnteresseerden die de game gepre-orderd hebben, kunnen voor de officiële release al aan de slag met Fallout 76. De game krijgt namelijk een bèta, door Bethesda benoemd tot B.E.T.A. oftewel Break-It Early Test Application. Spelers op Xbox One mogen als eerste aan de bèta beginnen. Pc en PlayStation 4 krijgt hier later de kans toe.

Wanneer de bèta precies live gaat, is nog niet bekend. Wat wel duidelijk is, is dat spelers niet veel tijd krijgen om de game te testen. De game komt namelijk op 14 november 2018 al uit op pc, PlayStation 4 en Xbox One.