Fallout 4 – Shut up and take my bottlecaps!
Nadat zo’n beetje iedereen zijn witte dosis van enthousiasme heeft kunnen lozen op de E3, was het tijd om in Keulen met een scherp oog te kijken naar Fallout 4. Helaas was er geen mogelijkheid om de game zelf te spelen, maar gelukkig maakten de beelden die we mochten aanschouwen veel goed. De presentatie die we voorgeschoteld kregen, duurde een klein half uur en bestond eigenlijk uit drie delen.
De presentatie begon met een kleine animatie over S.P.E.C.I.A.L., het skill-systeem binnen Fallout. Er moet uiteraard begonnen worden bij het begin en dat is in dit geval de S. De S staat voor, wat vele fans al weten, Strength. Dit heb je nodig om meer wapens, gear en andere hebbedingetjes te kunnen verzamelen en mee te sjouwen op jouw tochten door de Wasteland.
Het was niet zozeer de info die indruk maakte, maar de manier waarop deze gebracht werd. De animatie zelf deed een beetje denken aan Bioshock, waarin je ook aan de hand van animaties aangeleerd krijgt hoe bepaalde dingen werken en in elkaar steken. De animatie was tevens op de humoristische toon die we van Fallout kennen. Het bleef helaas bij de animatie van alleen de S. Alles wijst erop dat dit de manier is waarop alle informatie aan de man wordt gebracht zodat je goed voorbereid je nieuwe avontuur aan kan gaan.
Vervolgens gingen we van de jaren ‘50 stijl animatie naar de nieuwe opzet van het perk-systeem. Je krijgt het perk-systeem letterlijk voorgeschoteld zo leek het, want op het scherm ontvouwde zich wat leek op een menukaart. De menukaart kwam nogal bekend voor want deze had veel weg van de vormgeving van het razenpopulaire Fallout Shelter. De kaart kende welgeteld zeven stroken waarbij we terugkomen bij S.P.E.C.I.A.L. Elke skill heeft namelijk een eigen strook met perks eronder. Wat nieuw is, is dat je alle perks kan zien en kan kiezen op het moment dat je zelf wil. Wil je dus onderaan of ergens in het midden van de lijst beginnen? Niemand die je tegenhoudt.
Genoeg over filmpjes en menukaarten nu, tijd om het licht te aanschouwen, het licht van de Wasteland van Fallout 4. Er is aardig wat te doen geweest rondom de kwaliteit van de graphics en ook bij Bethesda geeft men toe de gameplay boven de graphics te verkiezen, iets wat ik alleen maar toejuich en andere studio’s ook graag zie doen. Vergis je echter niet in de uitspraken en de discussie, want eenmaal in de Wasteland ontplofte er toch wel een mini-nuke in m’n onderbuik van vreugde. Het oogde allemaal vrij strak en detail is zeker te bekennen in de wereld. Dat iets er minder mooi uit ziet dan de standaard tegenwoordig, wil zeker niet direct zeggen dat het ervoor onder doet; dat heb ik na de presentatie wel geleerd.
We werden meegenomen ik kleine losse scenes waarin verschillende wapens werden getoond. We begonnen rustig in een verlaten cafetaria waar gelijk even werd getoond wat je trouwe viervoeter en metgezel kan doen. Zo werd hij naar locaties gestuurd, weer teruggeroepen en alles wat je van een hond in een game mag verwachten. Tijd om een stukje verder te lopen en al snel doken de eerste Ghouls op. Deze werden, door een heel grappige gun die opgewonden moest worden, binnen de kortste keren met de grond gelijk gemaakt. Dit zagen we nog een aantal keer gebeuren maar dan met andere vijanden en natuurlijk een divers arsenaal aan wrede en unieke wapens.
Helaas moest er op een gegeven moment een eind komen aan de presentatie maar uiteraard wel met, letterlijk, een knallend eind. De laatste scene vond namelijk plaats op een plein tussen gebouwen in. De gebouwen vormden beschutting voor Raiders, maar dankzij het V.A.T.-systeem kon er een raket tussen de ogen van een van de raiders worden geboord. Vervolgens begon het een partijtje mini-nukes te regenen en er verscheen een Vbird. Deze dropte twee NPC’s in Power Armor en je stond er niet meer in je eentje voor. De Vbird moest echter wel het loodje leggen helaas en ontplofte tegen het eerste beste gebouw. Alsof het niet beter kon gaan, werd ook de speler een mini-nuke in de schoot geworpen en het feest was compleet. Als knallende afsluiter werd er nog in de heerlijke slowmotion van het V.A.T.-systeem een mini-nuke in de pens van een grote mutant geboord.
En vanuit die mutant ketste die mini-nuke zo door naar mijn zakje bottlecaps, want shut up and take my bottlecaps. De presentatie heeft getoond hoe divers Fallout 4 gaat zijn, naast alle activiteiten als het bouwen van een fort en upgradesysteem zoals we op de E3 al hebben gezien. Het wachten is begonnen om op 10 november onze Vaults te mogen verlaten en de Wasteland van Fallout 4 in te stappen. Fallout 4 verschijnt dan voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.