Fable 4 zou ‘donker en duister’ zijn geweest

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Fable 4 zou ‘donker en duister’ zijn geweest

Met de recente sluiting van Fable-studio Lionhead komen er steeds meer verhalen over de studio naar buiten. In een uitgebreid verslag van Eurogamer komt naar buiten dat de studio Fable 4 wilde maken, maar dat plan kwam uiteindelijk niet tot uiting. Zelfs Peter Molyneux zou terug willen keren om aan een nieuw deel te werken.

De presentatie die Lionhead gaf aan Microsoft om Fable 4 te pitchen is alweer een aantal jaren oud. Nog voor de ontwikkeling van Fable Legends wilde de studio al aan een nieuw deel werken. John McCormack, voormalig art director van de studio, gaf de presentatie destijds waarin duidelijk werd welke richting de studio op wilde met de game. Volgens het verslag zou de game zich moeten afspelen in een late Victoriaanse stad, “een soort vreemde, f*cked up versie van Londen,” aldus McCormack. De stad zou enorm en dichtbevolkt zijn geweest, met veel referenties naar Britse mythologie zoals Dr. Hekyll en Mr. Hyde en Jack the Ripper.

En dat zou Fable 4 worden, en het zou grauwer en donkerder worden dan voorgaande delen. En omdat het een volwassen rating zou hebben, zouden er prostituees en duistere humor in zitten. Ik dacht ‘man, dit wordt f*cking briljant’ en iedereen binnen het team voelde dat ook.

Hoewel het team van Lionhead enthousiast was, leek uitgever Microsoft dat niet te worden. De uitgever ging niet akkoord met de presentatie en in plaats daarvan moest het team aan Fable Legends gaan werken. Dat was voor McCormack een van de redenen om de studio in 2012 te verlaten. Volgens hem heeft Microsoft het team niet de kans gegeven om zich voor Fable 4 te bewijzen.

Het was van “Jullie hebben het maximale aantal spelers voor een RPG op een Xbox bereikt en je zal een weg moeten vinden om dat te gaan verdubbelen en dat gaat je niet lukken met een RPG.” Ik dacht dat ons dat wel zou lukken.

Dus zei ik tegen Microsoft: “Geef ons vier jaar en fatsoenlijke financiering. Geef ons de kans die Mass Effect heeft, die Skyrim heeft, de games van die tijd. Die kregen vier jaar en een groot budget. Geef ons dat en wij leveren iets dat spelers zal aantrekken.”

Microsoft zou het hier echter niet mee eens zijn geweest volgens McCormack. De voormalig art director zegt dat Microsoft van mening was dat de studio zijn kansen had verspild. De game zou drie keer zijn kosten hebben opgehaald en dat zou onvoldoende zijn geweest. Dus ging de studio aan de slag met Fable Legends, welke volgens een bron ruim 75 miljoen dollar had gekost voordat deze werd geannuleerd.

Een ander opvallend onderdeel uit het verslag is dat zelfs Peter Molyneux, bedenker van de serie welke in 2012 vertrok bij Lionhead, open zou staan om te werken aan een nieuw deel.

Wanneer ik klaar ben met waar ik nu mee bezig ben en iemand stapt op mij af met de vraag of ik aan Fable 4 zou willen werken, zou ik daar zeker interesse in hebben. Het is zo’n rijke wereld die zoveel mogelijkheden biedt om te verkennen. Dat zou echt geweldig zijn. En ik wil nog steeds een equivalent van een hond in de game.

Uiteindelijk mocht het allemaal niet baten. Gisteren werd bekend dat meerdere partijen interesse hadden in Fable en Lionhead, maar dat Microsoft de Fable-franchise niet wil verkopen. Dit alles als resultaat dat Lionhead vorige maand de deuren sloot.