Epic: ‘triple-A games komen in de verdrukking’

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Epic: ‘triple-A games komen in de verdrukking’

Hoewel Epic Games claimt op het punt te staan om de nextgen consoles “tot het uiterste te pushen”, geeft oprichter Tim Sweeney toe dat er steeds minder triple-A titels gemaakt worden vergeleken met tien jaar geleden.

Epic Games lijkt de laatste tijd goed op dreef: het langverwachte Fortnite werd vorige week wederom bekendgemaakt, evenals een nieuwe VR-game genaamd Couch Knights. Daarnaast maakt Tim Sweeney ook even doodleuk bekend dat er nóg een game aankomt die de hardware van de PS4 en de Xbox One op de proef zal nemen.

“Ik kan er niet veel over zeggen, maar ik zal wel zeggen dat het de next-generation graphics zal gaan pushen zoals men dat gewend is van Epic Games.”

Niet alleen uit de stal van Epic Games lijkt er veel aan te komen; veel ontwikkelaars die de Unreal Engine 4 hebben gekocht, zullen volgens Sweeney binnenkort hun games aankondigen. Maar ondanks alle bravoure, lijkt Sweeney zich te realiseren dat het minder hard loopt dan tijdens de eerste paar maanden van de vorige generatie.

“De industrie verandert. Het aantal triple-A titels dat nu in ontwikkeling is voor de huidige generatie staat gelijk aan ongeveer een derde van wat er in ontwikkeling was voor de vorige generatie. Hoewel alle triple-A games van nu wel het drievoudige budget hebben van toen. Op deze tour raken triple-A games steeds meer in de verdrukking.”