Epic Tavern

archief
Stan van der Burg op 20 januari 2020
Epic Tavern

Voor een groep avonturiers is er natuurlijk maar één plaats voor het verzamelen van informatie, het ontfutselen van geruchten en het beginnen van quests. Je raadt het al: de herberg. Voor de meeste helden is dit een plaats om eens in de zoveel tijd langs te gaan om werk te vinden, maar hoe zit die herberg zelf eigenlijk in elkaar? Hoe krijg je de sterkste en meest gevreesde Mages en Barbarians voor jou aan het werk om zelf Gold te verdienen? Dat zijn de vragen die gesteld worden in het spel Epic Tavern van Hyperkinetic Studios.

Epic Tavern is een teammanagement RPG-game. Het is jouw taak om helden te voorzien van voedsel en drank, waarna je hen de wereld in stuurt om quests te volbrengen. Dit doe je natuurlijk niet voor niks: een gedeelte van de opbrengsten van de quest strijk je zelf op, want jij hebt de helden natuurlijk deze informatie geleverd. Het is dan ook van groot belang om een goede band op te bouwen met de mensen in je herberg, om daarna Gold aan ze te verdienen.

Klantenbinding

Het opbouwen van deze band werkt op het moment vrij simpel. Op het moment, want ik heb de game gespeeld in early access en er zullen zeker nog dingen gaan veranderen aan de game. De dag in de herberg begint met het binnenstromen van verschillende klanten. Dit kunnen helden zijn, maar ook burgers die graag een verhaal komen vertellen. Beiden zijn cruciaal voor je zaak: de helden gaan voor jou op pad om quests te doen en daarmee geld voor jou en henzelf te verdienen, terwijl de burgers je vertellen waar deze quests te vinden zijn.

Epic Tavern

Al deze klanten hebben wensen. Sommige klanten hebben dorst of honger, terwijl anderen een slaapplaats zoeken voor de nacht en daar zul jij als eigenaar voor moeten zorgen. Dit is allemaal te regelen in het overzichtsscherm van de herberg. Hier kun je naast het praten met de klanten ook meer drank en voedsel inslaan en in de toekomst meer kamers aanbouwen en bestaande kamers verbeteren. Op het moment is het nog niet voorgekomen dat ik een klant niet kon bedienen, wat waarschijnlijk ingebouwd zit in de early access-versie. Zodra de kamers vol waren, was er ineens niemand meer die een kamer wilde hebben. Dit zal in de uiteindelijke versie ongetwijfeld veranderen.

Dit alles doe je natuurlijk niet voor niks: al deze zaken leveren jouw herberg Gold op. Meer Gold betekent betere kamers en beter voedsel, wat natuurlijk betere klanten betekent. Betere burgers brengen nieuwe quests naar je herberg en betere helden beginnen op hogere levels. Beginnende helden beginnen op level 1, terwijl latere helden bijvoorbeeld op level 7 starten. Daarnaast zijn er nog veel meer menu’s te bekijken in het overzichtsscherm, maar omdat de game nog in early access is, zijn deze nog niet functioneel.

Quests doe je toch niet zelf?

Naast het runnen en uitbreiden van je zaak moet je ook je reputatie verbeteren. Dit doe je door helden het land in te sturen die quests volbrengen en dat is dan ook de hoofdmoot van de game. Sommige helden die je binnenkrijgt, kun je na een gezellig babbeltje en een pul bier inhuren om voor jou te werken. Hierbij gaat het om bijvoorbeeld Barbarians, Fire Mages, Con-Artists en Paladins. Al deze karakters hebben hun eigen vaardigheden. Zo zullen Barbarians over het algemeen goed zijn in vechten, terwijl Con-Artists zich juist overal uit kunnen praten. Deze vaardigheden zul je allemaal nodig hebben om quests te kunnen volbrengen, want met alleen brute kracht lossen je helden bijvoorbeeld geen puzzels op.

De helden bestuur je niet zelf. Voordat je de helden op pad stuurt, zul je het team moeten samenstellen dat het beste in staat is de quest te voltooien. Dit samenstellen is gebaseerd op vier skills: Combat, Survival, Mind en Social. De quest zelf geeft aan welke skills van het grootste belang zijn, maar er zullen altijd onverwachte dingen gebeuren tijdens de reis naar de locatie van de quest. Je krijgt in het questmenu via berichten te horen hoe de quest verloopt. Ieder bericht heeft de kans om een skill check te zijn. Merk je onderweg plots dat er wel eens een valstrik verstopt kan liggen op het pad? Hopelijk heb je dan in je team iemand zitten die een hoge Survival skill heeft, anders kan dat bijvoorbeeld tot damage aan je team leiden.

Epic Tavern

Tijdens zo’n skill check klik je op het knopje ‘Roll’, waarmee je op Dungeons and Dragons-achtige wijze een dobbelsteen rolt voor ieder karakter, hun skill daarbij optelt en zo een uiteindelijke score krijgt. Is deze score hoger dan wat je nodig had? Geweldig, dan heb je die challenge gehaald. Hiermee kun je dan nieuwe items, wapens, meer Gold en andere dingen verdienen voor volgende avonturen.

Reputatie is alles

Wanneer de hele quest voltooid is, krijg jij als herberg een betere reputatie. Deze reputatie wordt gebruikt als XP voor je herberg. Een hoger level betekent meer Gold per dag voor je herberg, maar geeft je ook de mogelijkheid meer helden aan te nemen om voor je het land in te gaan. Hiermee is de cirkel van de game rond. Een betere reputatie levert meer helden op. Deze helden kunnen dan een meer groepen en vaker op pad gaan, waardoor je meer Gold en reputatie binnenkrijgt. Hierdoor kun je weer mee helden aannemen en zo blijft het maar doorgaan. Het spel werkt op deze manier goed in op de drang van veel RPG-gamers om door te blijven spelen voor meer en betere dingen.

Epic Tavern

Al met al is er bij de game over veel dingen goed nagedacht en dit is in de gameplay zeker terug te zien. Je speelt eens niet als de helden, maar als de persoon die jou normaal quests levert. Het feit dat je je herberg zelf een naam kunt geven is iets wat gameplay-technisch niet veel toevoegt, maar het geeft je juist het idee dat de herberg echt van jou is. Hyperkinetic Studios zorgt er met Epic Tavern goed voor dat je door wilt blijven spelen en dat je steeds nieuwe, grotere en betere dingen kunt bereiken in de game. De grote vraag is nu natuurlijk: hoe lang blijft dit leuk? De early access-versie van de game die ik gespeeld heb, levert heel veel van hetzelfde, dus de kans dat de game op den duur gaat vervelen, is zeker aanwezig. De belofte van de ontwikkelaar om nog veel dingen aan de game toe te voegen voor de uiteindelijke release is dan ook nodig om de game interessant te houden. Ik hou de game in ieder geval goed in de gaten!

Epic Tavern wordt ontwikkeld door Hyperkinetic Studios en is sinds 10 september 2017 beschikbaar. De game is in early access en beschikbaar voor pc.