Enquete: 4K televisies zijn een doodlopende weg

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Enquete: 4K televisies zijn een doodlopende weg

Volgens een recente enquête zijn 4K TV’s vrijwel onbekend bij het grote publiek en kunnen de TV’s de weg van de dodo bewandelen. Te weinig mensen zouden op de hoogte zijn van de technologie en de hoge prijzen weerhouden de mensen die het wel kennen tot aanschaf.

In een enquête van ‘The Diffusion Group’ blijkt dat maar 6% van alle huishoudens in Amerika met breedband overwegen te kopen of zeer zeker een 4K televisie gaan kopen. 83% van de ondervraagde mensen was volledig onbekend met de term Ultra HD.

De prijzen van deze televisies helpt de zaak ook niet. De mensen die wel op de hoogte waren van Ultra HD, zeiden dat de prijs van de televisies de reden waarom ze er nog geen hebben. Een relatieve goedkope Ultra HD tv kost minstens €1000 euro en de prijzen kunnen tot €6500 euro oplopen. 3,4% van de ondervraagden zouden een Ultra HD televisie kopen als de prijzen zouden zakken tot een euro of 1000, terwijl maar 1,9% van de mensen een duurdere zouden kopen.

De games-industrie lijkt warm te lopen voor de 4K-technologie, maar als de consument de Ultra HD televisies in de winkel laat staan, hebben de games er niets aan. PC’s lijken de technologie wel te omarmen: 4K-ready monitoren zijn stukken goedkoper en verkopen langzaamaan ook beter. Aan de andere kant kan dit binnen een paar jaar veranderd zijn, want vergeet niet: een jaar of tien geleden had minder dan 5% van de bevolking een HD-televisie en dat was na een explosieve groei in een paar jaar al gauw 60%. Om maar te zwijgen over het percentage van nu.