Eerste indruk Humankind

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
Eerste indruk Humankind

In sommige genres domineren bepaalde titels jarenlang en dat is in sommige gevallen niet zo’n probleem, omdat elk nieuw deel lekker in elkaar zit. Dat geldt ook voor Sid Meier’s Civilization, dat het 4X-genre heeft gedefinieerd. Sega vindt het nu wel mooi geweest en komt met wat gezonde concurrentie in de vorm van een nieuwe IP: Humankind.


Sega trok op gamescom de aandacht van elke strategieliefhebber met een nieuwe 4X-game (Explore, Expand, Exploit, Exterminate). De vergelijking met Civilization werd logischerwijs meteen gemaakt. Net als in die game ontwikkel je een beschaving door de eeuwen heen, spreid je je volk over de landkaart uit, sluit je handelsverdragen en voer je oorlog. Toch kunnen we Humankind zeker geen kopie noemen, want de mensen bij Amplitude Studios hebben een geheel eigen idee bij het genre.

Strategische verkenningstocht

Sega heeft Amplitude Studios op de game gezet of beter gezegd: Amplitude Studios heeft ervoor gezorgd dat ze Humankind mochten gaan maken van de uitgever. Producent Jean-Maxime Moris vertelt aan het begin van de presentatie op gamescom hoe hij samen met de oprichters van de studio altijd al een game in het 4X-genre wilde maken.

Humankind 
 Pixel Vault

Gelukkig begrepen ze zelf ook dat dit met een nieuwe studio net iets te hoog gegrepen was als eerste project, zeker als je de concurrentie wilt aangaan met een gevestigde titel. Daar waren ze zich bij Amplitude Studios ook van bewust en daarom hebben ze eerst een aantal andere titels ontwikkeld.
Met de ervaring die ze hebben opgedaan bij het maken van de strategiegames Endless Space, Endless Space 2 en Endless Legends, verwachten ze Humankind tot een succes te kunnen maken. Dat moet volgend jaar gebeuren, negen jaar na de oprichting van de studio.

Mammoetjagers

In Humankind kies je aan het begin van de game niet meteen een beschaving om mee te spelen. Dat is meteen ook het grootste verschil met de meeste 4X-games, waarin je vaak meteen een natie of andere factie kiest om mee te spelen. In Humankind mag je eerst met een groepje nomaden de eerste stappen over de wereldkaart zetten en de nabije omgeving verkennen.

Daar kun je dingen vinden om je beschaving naar een hoger niveau te tillen, zoals het doden van een kudde mammoeten. Al zijn de laatste wel een behoorlijke uitdaging volgens Moris. Hierbij speelt de bekende formule van ‘groot risico, grote beloning’ een belangrijke rol.
Mammoet of geen mammoet, na een poosje rond te hebben gewandeld in de bronstijd kun je je eerste cultuur kiezen. Elk van de zes periodes heeft tien verschillende culturen die je beschaving zullen vormgeven. Daarbij kun je kiezen uit de typische bonussen voor bijvoorbeeld diplomatie, handel of oorlogsvoering.

Een soort van multiculturele samenleving

Elke keer wanneer er een nieuw tijdperk aanbreekt, kun je een nieuwe cultuur kiezen. Dit wordt dan de nieuwe hoofdcultuur waarmee je beschaving wordt aangeduid, maar je neemt de bonussen van vorige culturen telkens mee. Hierdoor kun je de eigenschappen van je beschaving zelf samenstellen en zijn er honderden verschillende combinaties mogelijk.

Humankind 
 Pixel Vault

Hierdoor is het niet alleen belangrijk dat je de bonussen en speciale eenheden van een cultuur goed kent, maar ook leert hoe je deze kunt combineren met andere bonussen later in de game. Je kunt hierbij een zorgvuldig opgezet plan maken door precies de culturen te kiezen die aansluiten bij jouw manier van spelen of inspelen op hoe je buren zich ontwikkelen en aan de hand daarvan kiezen welke kant je opgaat.

De keuzes die je als speler maakt, maar ook de keuzes van je buren, zijn zichtbaar in de wereld. Wanneer een beschaving in een bepaalde fase de Phoeniciërs heeft gekozen, zullen de typische havens van die cultuur herkenbaar zijn in de kustplaatsen van die speler of computergestuurde tegenstander.

Uitgestrekte steden

Wanneer je een stad bouwt, krijgt deze meteen de omliggende gebieden toegewezen. Deze regio kan worden uitgebreid en uiteindelijk verbonden worden met andere steden. De grenzen van deze steden gelden als de grenzen van je beschaving en daarbinnen heb je de controle over grondstoffen, legers en gebouwen.

Humankind 
 Pixel Vault

Bij het kiezen van een vestigingsplaats is het belangrijk om deze zaken in de gaten te houden. Daarnaast speelt de hoogte van het terrein een belangrijke rol. De zeshoekige tegels gaan van hoog naar laag, waarbij je dus ook steden in het hooggebergte kunt bouwen. Dat zal niet bevorderlijk zijn voor de groei van de stad, maar een bergpas is wel makkelijker te verdedigen dan een stad in de vallei.

Geheime oorlogsplannen

Je legers wandelen over de landkaart als pionnen, dit zijn je regimenten. Je kunt zelf bepalen wat voor een soort troepen je opneemt in je regimenten en uiteraard helpt het om een goede balans te hebben tussen de verschillende soorten eenheden. Ook hierbij bepalen de verschillende culturen die je kiest welke unieke eenheden je kunt opstellen.

Helaas stopte de demo op het moment dat er een veldslag zou plaatsvinden in de vroegmoderne tijd. Wat de ontwikkelaars nog wel wilde vertellen is dat bij gevechten de verschillende eenheden in de omgeving worden neergezet en het van de tactische keuzes van de speler afhangt hoe de strijd zich zal ontwikkelen. Er zit dus turnbased combat in de game, maar hoe dit precies werkt wilde de ontwikkelaar nog niet zeggen.

Humankind 
 Pixel Vault

Ook kon Moris nog maar weinig vertellen over de multiplayer, behalve dat er een multiplayer komt. De komende maanden gaan we nog veel meer horen over deze nieuwe IP, voordat de game uitkomt in 2020.