Een interview met Arcade Berg over Wolfenstein 2

archief
Jermaine van Haarlem op 20 januari 2020
Een interview met Arcade Berg over Wolfenstein 2

Op de E3 kregen we de eerste aankondiging van Wolfenstein 2: The New Colossus. De trailer liet ons direct zien dat het verhaal verder ging waar het gestopt was en dat de hele meuk zich naar Amerika ging verplaatsen. Tijd voor een blik achter de schermen.

Ik reisde af naar het Nederlands kantoor van Bethesda om daar met de Senior Game Designer, Arcade Berg, te praten over The New Colossus.

Ten eerste bedankt dat je hiervoor tijd wilde vrijmaken.

Geen enkel probleem, bedankt voor het komen.

Hoe voelt het, nu de releasedatum steeds dichterbij komt?

Ah, herinner me er niet aan! We moeten de game nog afmaken, maar we zijn super enthousiast. Dit is waarvoor we het doen. We maken dit voor het publiek en proberen een stap verder te gaan.

Ik zag weer een paar bekende gezichten langskomen, zoals Frau Engel, die nogal een indruk achterliet in de vorige game. Hoe was het om dit karakter weer terug te brengen?

De acteurs zijn zo goed in hun rol en geven ons echt hilarische content waarmee wij weer kunnen werken. De professor bijvoorbeeld is een van mijn favorieten.

Wolfenstein 2 The New Colossus 
 Pixel Vault

De beelden die ik heb gezien, maakten mij in ieder geval weer aan het lachen. Het verhaal heeft daar een groot aandeel in en speelt zich direct na deel 1 af. Was dat een bewuste keuze zodat jullie de karakters op een makkelijke manier konden terugbrengen?

Zeker weten. We hebben altijd een plan gehad voor een groots verhaal waar we met The New Order zijn begonnen. Het is dus niet zo dat we na The New Order gingen kijken wat erna zou komen. Als je het eerste deel hebt gespeeld, dan wil je gewoon weten wat er direct na het einde gebeurt met deze groep mensen. We hebben de locatie wel gewijzigd, dus nieuwe omgevingen en ook nieuwe, extra karakters. Hierdoor is het een soort van reboot, waardoor nieuwe spelers ook kunnen starten met de game.

Over de nieuwe start gesproken, je begint het verhaal in een rolstoel. Het moet een hele opgave zijn geweest om interessante gameplay te ontwikkelen waarin je kunt schieten en rijden in een rolstoel.

We hadden rolstoelen op kantoor zodat we konden kijken wat de mogelijkheden waren. Het team heeft uitstekend werk verricht om alle mogelijkheden uit te vogelen en het interessant genoeg te houden. Je bent tenslotte BJ Blaskowitz: een bad-ass soldaat die Nazi’s uitschakelt. We zochten daarom naar een manier waardoor je je niet zwak voelde in die rolstoel, maar meer geïrriteerd dat je niet de vrijheid hebt die je gewend bent.

We hebben dus andere gameplay met de rolstoel, welke andere gameplay-elementen kunnen we verwachten?

De rolstoel gameplay vraagt wat meer creativiteit, maar in de trailer zaten ook al aardig wat nieuwe elementen. Zo hebben we het gebruiken van twee wapens tegelijkertijd verbeterd. Nu kun je in plaats van twee dezelfde wapens, twee verschillende wapens gebruiken. Ben je meer van het sluipen, dan gebruik je een pistool met een demper erop, maar houd je in je andere hand een zwaarder wapen voor het geval je ontdekt wordt. Je kunt dus allerlei wapens combineren zodat het bij je speelstijl past.

Ik heb tijdens presentaties meerdere malen gehoord dat deze game nogal ambitieus is. Kun je mij daar meer over vertellen?

Het verhaal is spectaculair. Niet alleen het aantal cutscenes, maar ook de kwaliteit. De acteurs doen het echt geweldig, maar er is ook zoveel content om te ontdekken. Je kunt allerlei objecten vinden in de game die allemaal hun eigen verhaal vertellen. Upgrades zijn toegevoegd aan de game zodat je de wapens nog meer naar je eigen speelstijl kunt aanpassen. De herspeelbaarheid is erg groot in deze game.

Wolfenstein 2 The New Colossus 
 Pixel Vault

Ik zag weer flink wat vijanden verschijnen op mijn scherm, wat is er nieuw aan de vijanden?

Natuurlijk hebben we alle favorieten van de vorige game teruggehaald. De soldaten, de elite komen allemaal terug, maar zijn wel slimmer geworden. De Uber-soldat is een soort Nazi-ninja, die ervoor zorgt dat er een hele nieuwe dimensie aan de game wordt toegevoegd. Je moet nu niet alleen de grond, maar ook de lucht in de gaten houden. Het verhaal speelt zich in Amerika af die hun eigen technologiën hebben waarvan de Duitsers gretig gebruik maken. Je krijgt dus geavanceerdere vijanden dan in The New Order.

Geven de perks je dan ook meer mogelijkheden om die vijanden te verslaan?  

De perks zijn vooral om je een bepaalde richting in te sturen. Als de game merkt dat je bijvoorbeeld vaak je bijl gebruikt om vijanden te verslaan, dan gaan we ervan uit dat je deze graag gebruikt, dus wordt je beloond met meer bijlen etc. Meer kan ik nog niet erover zeggen.

De twee levels die ik heb gespeeld, zijn in ieder geval weer ouderwets goed en ik ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat. Bedankt voor je tijd en succes met de laatste loodjes.

Hartelijk bedankt! Het is even stressen, maar ik weet zeker dat we het publiek blij gaan maken.

Benieuwd naar wat ik van de game vond tijdens mijn speelsessie bij Bethesda? Lees hier de Hands-On van Wolfenstein 2: The New Colossus.