EA zag WW1 setting voor Battlefield 1 niet zitten
Na de eerste trailer van Battlefield 1 was er een ware explosie van vreugde op het internet, want DICE en EA kozen voor een oud conflict in plaats van de sci-fi waar Activision met zijn franchise voor kiest. Toch werd het plan voor een WW1 shooter eerst afgeschoten door de uitvoerend vice president van EA, omdat het niet “leuk is om te spelen”.
Op de jaarlijkse bijeenkomst werd Battlefield 1 uitgebreid besproken en ook Patrick Söderlund, uitvoerend vice president en hoofd van EA Studios, had er wat over te zeggen. Hij was een van de weinige personen die niet gecharmeerd was van het plan. Sterker nog, als het aan hem had gelegen zou het idee van de WW1 helemaal niet doorgaan:
De Eerste Wereldoorlog was niet echt een voor de hand liggende keuze, aangezien onze grote concurrenten voor de moderne tijd of sci-fi kiezen. Ondanks dat we veel succes hebben gehad met moderne oorlog werd het tijd voor wat anders. Op het moment dat het team bij mij kwam met het idee om de game in de Eerste Wereldoorlog te laten afspelen, wees ik het resoluut af. Ik weet nog dat ik zei dat een loopgravenoorlog nooit leuk kan zijn om te spelen. Achteraf ben ik blij dat het team me heeft weten te overtuigen.
Het heeft dus wat tijd gekost voordat de baas van het bedrijf de plannen voor Battlefield 1 zag zitten en het lijkt tot nu toe een goede keuze te zijn. Battlefield 1 is namelijk ongelooflijk positief ontvangen op de verschillende social media terwijl de grootste concurrent, Call of Duty: Infinite Warfare, de spreekwoordelijke bak stront over zich heen heeft gekregen. In het najaar zal blijken of Battlefield 1 daadwerkelijk leuk is om te spelen.