EA reageert op stopgezette Star Wars-game Galaxy in Turmoil

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
EA reageert op stopgezette Star Wars-game Galaxy in Turmoil

Eerder schreven we al over het fan-project Galaxy in Turmoil, een door fans gemaakte opvolger voor Star Wars Battlefront 3, en hoe dit project werd stopgezet door Lucasfilm. In een interview met Game Informer heeft Patrick Söderlund, uitvoerend vice-president bij Electronic Arts, meer uitleg gegeven.

Begin juni doken de eerste berichten op over Galaxy in Turmoil, een game die als spiritueel opvolger moest dienen voor het geannuleerde Star Wars Battlefront 3. Hier stak Lucasfilm uiteindelijk een stokje voor, maar niet zonder inbreng van EA, zo blijkt uit het interview.

Volgens Söderlund lag het voornaamste probleem in hetgeen dat Frontwire Studios, de groep fans die de game ontwikkelde, deed. Hoewel Söderlund een voorstander is van de mod-cultuur, was dat niet wat Frontwire Studios deed. Zij maakten een origineel werk, met daarin de Star Wars-naam, -karakters, -verhalen en andere symbolen. Allemaal zonder een licentie, iets waar EA ontzettend veel geld voor heeft neergelegd. Söderlund legt uit:

Wanneer het gaat over zoiets groots en bekends als Star Wars zijn er veel andere dingen die om de hoek komen kijken. Wat wordt als canon beschouwd? Wat kunnen we binnen het merk doen? Het wordt allemaal erg lastig. Daarbovenop is er tussen Disney en EA een substantiële business deal waarbij één partner de andere een hele hoop geld heeft betaald voor exclusiviteit. Zonder alle details te weten, of wat er precies heeft afgespeeld, is dat hoe ik er naar kijk.

Hoewel Galaxy in Turmoil in zijn huidige versie nooit het daglicht zal zien, zal de ontwikkeling doorgaan. Het team van Frontwire heeft eerder al aangegeven dat ze er een meer generieke science-fiction shooter van zullen maken, zonder iets van Star Wars te gebruiken.