EA past ontwikkelbeleid aan na problemen Battlefield 4

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
EA past ontwikkelbeleid aan na problemen Battlefield 4

Electronic Arts heeft aangekondigd dat het zijn ontwikkelbeleid gaat aanpassen na de vele problemen die het bedrijf kende bij de release van Battlefield 4. De game zat zelfs maanden na de release nog vol met fouten, wat voor veel kritiek zorgde. Dit vertelde Andrew Wilson, CEO van de uitgeverij tegenover Eurogamer in een interview.

Volgens Wilson was de release van de populaire shooter onacceptabel. De problemen, vooral in het multiplayer onderdeel van de game, zorgde ervoor dat DICE besloot de DLC van de game uit te stellen, omdat de dringende bugs anders niet opgelost konden worden. “Als je zoveel dingen wilt aanpakken in een game zoals we dat bij Battlefield 4 hebben gedaan, bestaat er een kans dat je dingen over het hoofd ziet,” aldus de CEO.

Door de problematische release van de game heeft EA besloten om zijn processen aan te passen. Zo zegt Wilson dat de tijd waarin games moeten worden ontwikkeld is bijgesteld, testfases worden verbeterd en het proces rondom bètatesten is op de schop gegaan. Toch kan Wilson zich niet vinden in de mening van mensen die zeggen dat de game overhaast is uitgegeven om de release van de next-gen consoles mee te pakken. “DICE heeft voor Battlefield 4 veel tijd gehad. We nemen wel de verantwoordelijkheid voor onze fouten, maar er zijn bepaalde elementen die je pas op het laatste moment aan kan passen omdat de software voor een platform gewoon nog niet af is”. Vermoedelijk doelt Wilson daarmee op het besturingssysteem van beide platformen.

Volgens Wilson was bij Battlefield 4 het probleem dat men teveel nieuwe dingen in de game wilde stoppen, zonder deze eerst voldoende te testen. “We konden ervoor kiezen om de game nagenoeg gelijk te houden aan zijn voorganger, zoals sommige ontwikkelaars bij hun franchise doen. Ik sta echter achter innovatie en het verleggen van grenzen,” zo legt hij uit. Daarnaast zullen de verbeteringen niet stoppen, zelfs nu Visceral en DICE druk bezig zijn aan Battlefield: Hardline. DICE noemt dit “parallelle ontwikkeling”.

Benieuwd naar Battlefield: Hardline? Lees dan vooral onze hands-on van de bèta van de game.