EA op de vingers getikt om ‘gratis’ game
EA Games is door de Britse reclamewaakhond Advertising Standards Authority (ASA) op de vingers getikt vanwege een advertentie voor de game Dungeon Keeper. Volgens de advertentie is het een gratis game, maar dat wordt door de ASA betwist. De game is namelijk free-to-play, maar gamers worden vroeg of laat geconfronteerd met microtransacties. Dat meldt de site MCV.
In de advertentie is ook een screenshot te zien van een uitgebreide dungeon die alleen kan worden gemaakt als de spelers geld in de game hebben gestopt. “We achten het zeer waarschijnlijk dat spelers een punt zullen bereiken waarop zij geen veelbetekenende of vooruitstrevende actie kunnen ondernemen voordat een timer heeft afgeteld of is overgeslagen, en dat deze periodes steeds langer worden en de kosten voor het overslaan steeds hoger worden hoe verder de speler komt”, aldus de ASA in hun uitspraak.
Gamers worden volgens de waakhond op het verkeerde been gezet met de advertentie. Een game die met ‘gratis’ wordt aangemerkt, mag niet buitensporig beperkt zijn. EA liet in de verdediging weten dat de betaalde route enkel is ingebouwd voor degene die snel verder willen in de game. Ook zou de game helemaal niet zo beperkt zijn in gratis modus. Maar de ASA oordeelde anders. EA mag de advertentie in het Verenigd Koninkrijk niet meer gebruiken, tenzij die wordt aangepast.