EA krijgt berisping van Reclame Code Commissie

archief
Tim Miechels op 20 januari 2020
EA krijgt berisping van Reclame Code Commissie

EA krijgt opnieuw een aan loot boxes gerelateerde berisping. Ditmaal heeft de terechtwijzing betrekking op een reclame voor Fifa Ultimate Team. EA adverteerde een pakket met nieuwe zeldzame spelers ter ere van de negende verjaardag van FUT. De pakketten bleken echter helemaal niet noodzakelijk een van de zeldzame spelers te bevatten, waardoor de advertentie door de Reclame Code Commissie als misleidend wordt bestempeld.

Het was de Nijmeegse rechtenstudent Dirk Arents die een klacht indiende bij de Reclame Code Commissie naar aanleiding van de advertentie van EA. Arents dacht voor een bedrag van 20 euro minstens een van de 23 nieuwe, zeldzame spelers uit de advertentie op de kop te tikken, maar niets bleek minder waar. De 23 spelers werden simpelweg aan de bestaande FUT-poule toegevoegd, waardoor de kans een van de spelers te bemachtigen bijzonder klein is.

De RCC oordeelde dat de klacht van Arents gegrond is. Volgens de commissie blijkt uit de advertentie van EA niet duidelijk dat de 23 spelers niet noodzakelijk tot het pakket behoren, waardoor de consument onvoldoende informatie heeft om tot een weloverwogen beslissing te komen. De klacht van Arents stelde daarnaast nog dat er sprake is van een illegaal kansspel. Over dat onderdeel van de klacht doet de RCC geen uitspraak, waardoor Arents overweegt in hoger beroep te gaan.