EA en SimCity “winnen” Australische award
De Australische consumentengroep ‘Choice’ heeft EA een prijs gegeven voor het grootste wanbeleid in klantenservice na het debacle van de SimCity launch in maart. Klanten die de helpdesk belden kregen na het telefoontje soms een gigantische rekening thuisgestuurd.
Dat de launch van de nieuwe SimCity alles behalve rooskleurig is gegaan, is natuurlijk geen geheim. Maar voor gamers in Australië blijkt EA nog eens te hebben nagetrapt. De consumentengroep Choice heeft daarom EA de prijs gegeven voor ‘unfair play’, want EA zorgde ervoor dat bezorgde gamers een nummer moesten bellen, zonder hun in te lichten dat het nummer alles behalve gratis was.
“Australische gamers waren not amused wanneer ze erachter kwamen dat het een 1900 nummer was. Een informatienummer in Australië wat $2,50 dollar (omgerekend ongeveer €2 euro) per minuut kost. Je kan natuurlijk wel raden dat sommige mensen tien tot vijftien minuten lang aan de lijn werden gehouden. Dus nadat ze bijna $100 dollar hebben uitgegeven aan een game die niet functioneerde, konden de mensen ook nog eens betalen voor een telefoontje voor iets wat niet eens hun schuld was.”
Dit nieuws is alweer de volgende blamage in het rijtje van het debacle dat SimCity 2013 heet. De game werd sinds de launch geplaagd door slechte servers, gebrek aan een offline modus en een halsstarrige EA die weigerde daadwerkelijke actie te ondernemen om consumenten te geven waar ze recht op hadden.