EA: ‘Dungeon Keeper is verkeerd aangepakt’

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
EA: ‘Dungeon Keeper is verkeerd aangepakt’

EA heeft toegegeven dat de mobile-versie van Dungeon Keeper verkeerd is aangepakt. Hoewel ze niet toegeven dat het een ‘pay-to-win’-game was, zeggen ze wel dat de aanpak voor een kortsluiting zorgde tussen de game en de speler.

CEO van Electronic Arts Andrew Wilson zei dat EA het vervelend vond dat de game door de critici is neergesabeld en geeft de schuld deels aan EA vanwege “een miscalculatie van de ingame economie”.

“Voor nieuwe spelers was het geen onaardige game, maar voor mensen die opgegroeid zijn met de Dungeon Keeper-games was er een soort van kortsluiting. Daar hebben we onjuist op ingespeeld. Met deze nieuwe kennis hebben we twee dingen geleerd: het eerste dat als je te maken hebt met een oude IP, je ervoor moet zorgen dat je trouw blijft aan het origineel. Het tweede is dat als je aan een betalingsmodel als dit zit te denken, de game je altijd waarde moet geven. Of de game nou free-to-play is, of dat je er tien dollar voor betaalt: er moet altijd een waarde zijn die groter kan worden als je betaalt, niet minder als je dat niet doet.”

De game werd door de critici absoluut ver-nie-tigd vanwege het betalingsmodel, wat de speler bijna forceerde om met veel geld over de brug te komen als ze de game überhaupt normaal wilden spelen. Zelfs de bedenker van de eerste Dungeon Keeper, Peter Molyneux, was er niet over te spreken.

“Waarom zou een ontwerper dat nou in zijn game willen? Ze vergaten de spirit van Dungeon Keeper: ‘het is goed om slecht te zijn’. Mensen aan het lachen maken door de slechterik te spelen. Mensen van het team vroegen tijdens de ontwikkeling of ik af en toe naar de game wilde kijken, maar ik had het te druk met andere dingen. Ik voel me daar erg schuldig over.”