E3 2015 – EA – Pelé, Minions en Darth Vader

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
E3 2015 – EA – Pelé, Minions en Darth Vader

Nadat we gister nacht al Bethesda en afgelopen avond Microsoft hadden, hebben we ondertussen ook Electronic Arts achter de rug. Een persconferentie waar we met een enigszins zwaar hoofd naar keken. Was het immers vorig jaar EA niet, die een persconferentie lang bijna alleen maar beelden liet zien van werknemers bij EA die heel druk aan concept art werkte? Maar EA lijkt van zijn lessen te hebben geleerd. In plaats van concept art kregen we Darth Vader, voetballegende Pelé en… Minions.

Electronic Arts ging meteen hard van start. Geen filmpje van blije werknemers, geen trailer met alle grote namen uit je line-up. Nee, om te beginnen valt EA maar meteen met de deur in huis en tonen ze een trailer van de nieuwe Mass Effect-game. Een vrij korte trailer, waarbij we eigenlijk niets wijzer worden buiten het feit er weer veel geschoten zal worden tegen buitenaards tuig. Ook hebben we nu een naam voor de game: geen Mass Effect 4, maar Mass Effect Andromeda. We gaan de nieuwe game in het najaar van 2016 zien, naar alle waarschijnlijkheid voor de next-gen consoles en pc.

mass-effect-andromeda-140103

Waar we wel fatsoenlijke beelden van kregen te zien, was Need for Speed. De reboot die recent pas werd aangekondigd, was nu in volle glorie aanwezig. Dit jaar zal er nog meer focus liggen op de verschillende elementen die we al kennen uit de vorige delen van de serie. Het is dan ook niet vreemd dat Ghost Games, de studio achter de serie, dit de definitieve versie van Need for Speed noemt. Die verschillende elementen zijn in Need for Speed te verdelen in vijf verschillende pilaren: speed, style, build, crew en outlaw. Je zal dan ook reputatie verdienen in die vijf pilaren op basis van je acties. Daarnaast zullen er ook vijf verschillende verhaallijnen tegelijk door de game lopen, ieder gericht op één van die pilaren. Hoe het verhaal zal verlopen is echter helemaal aan jou door de keuzes die je maakt tijdens de game. Vanaf 3 november mogen we met de nieuwe Need for Speed aan de slag.

Wat tijdens de presentatie heel erg duidelijk werd, is dat Star Wars een belangrijk onderdeel is geworden van het portfolio sinds EA de deal sloot met Disney. Het eerste onderdeel dat we daarvan terug zagen komen vandaag, was Star Wars The Old Republic. De MMO die nog altijd goed gespeeld wordt, zal namelijk dit jaar een gratis uitbreiding krijgen met de naam Knights of the Republic. De nadruk van de DLC zal volgens EA heel erg op het verhaal liggen in deze enorme uitbreiding, inclusief een nieuwe factie en een verhaal zoals we gewend zijn van Bioware. De DLC zal in oktober gratis te downloaden zijn wanneer je een abonnement hebt op de game.

Unravel

Opvallend was dat er plots een indie-game voorbij kwam uit de stallen van Electronic Arts. Ontwikkeld door een kleine Zweedse studio (waarvan er sowieso heel veel waren tijdens de presentatie) zagen we Unravel: een platformer met een klein wollen poppetje die letterlijk een rode draad door het verhaal vormt. Yarny, zoals het rode wollen poppetje heet, moet namelijk zien te overleven in de wereld en gebruikt daarvoor zijn eigen wol, om zo draden te maken waarmee hij over kloven kan slingeren, of bijvoorbeeld puzzels kan oplossen. De game zag er ontzettend sfeervol uit, dus we zijn benieuwd of het ook zo gaat spelen.

Een game die we eerder vandaag ook al voorbij zagen komen, is Plants vs. Zombies: Garden Warfare 2. Echter kregen we bij EA’s eigen presentatie natuurlijk veel meer van de game te zien. Tijdens de presentatie kregen we de eerste gameplay beelden te zien van de game, waarin we de conclusie kunnen trekken: het vervolg is nog gestoorder dan het origineel. Maar dat is niet erg, want Garden Warfare is een game die zichzelf toch niet al te serieus neemt. Toch is er voldoende veranderd. Zo zijn er in totaal zes nieuwe klassen toegevoegd aan de game en zijn de omgevingen van de serie compleet veranderd. Suburbia is namelijk veranderd in Zomburbia. Precies. De game zal in de lente van 2016 de terugkeer maken.

Plant-vs-Zombie-Garden-Warfare

Van het ene bizarre rechtstreeks naar het volgende: Minions. Inderdaad, de kleine, lichtelijk gestoorde helpers krijgen hun eigen game van EA. Maar verwacht niet een console game waar je jezelf uren mee kan vermaken. Nee, een free-to-play mobile game. Als we de trailer mogen geloven, weet de game het plezier compleet uit de Minions te zuigen.

Wat volgde, waren een hoop sportgames. Van ijshockey, naar golf, naar basketbal, naar American Football, om uiteindelijk uit te komen bij voetbal. Gezien FIFA misschien wel een van de grootste franchises is voor EA, is het niet gek dat er regelmatig grote namen bij worden gehaald. Dit keer was het misschien wel de grootste naam uit de voetbalgeschiedenis: Pelé. Wat echter een korte introductie had moeten worden, werd een langdradig verhaal, omdat de legende iets meer had te vertellen dan origineel misschien was verwacht.

FIFA 16

Maar wat weten we dan ondertussen van FIFA 16? Nog niet heel veel meer dan dat we deden voor deze presentatie. Zoals we al wisten, worden de vrouwenteams een ontzettend belangrijk onderdeel. EA legde daarnaast ook veel focus op de nieuwe speler: in al hun sportgames moet het makkelijker worden voor beginnende spelers om in te stappen, terwijl gevorderde spelers hun tactieken kunnen verbeteren. Of dat allemaal zo gaat werken zoals wordt beloofd, zullen we dit najaar zien als de games in de winkels liggen.

Een game die al wel was aangekondigd, maar waar we nog vrij weinig van wisten, was natuurlijk het vervolg op Mirror’s Edge genaamd: Mirror’s Edge Catalyst. Ondertussen hebben we de eerste gameplaybeelden gezien en zoals verwacht ziet het er weer zeer gelikt uit. Wat ons echter deed verbazen, was het nieuws dat de game free-roaming zal zijn; dus één grote open wereld. Geen laadtijden, geen levels. Gewoon een grote speeltuin. Vanaf 23 februari mogen we met de game aan de slag.

ADsHKAK

Maar de klapper waar EA haar persconferentie mee afsloot was natuurlijk Star Wars: Battlefront. De reboot van de serie, overgedragen aan DICE, kreeg tijdens de presentatie de echte grote onthulling die het verdiende. Geen CGI trailer, maar daadwerkelijke gameplay opgenomen van een console. Wat mij het meeste opviel, was hoe trouw de game is aan de originele trilogie van de serie. Van de karaktermodellen tot de geluidseffecten, het voelde even helemaal alsof je terug ging naar de films uit de goede trilogie. Of de game ook net zo goed is, zullen we later dit jaar te weten komen.

Dat was het voor EA. Een aantal mooie games, maar vrij weinig verassingen. Of EA tijdens de gamescom groter gaat uitpakken, is nog maar de vraag. Het antwoord daarop hoor je natuurlijk in augustus.