Dragon Ball Xenoverse 2

archief
Jordy Nieuwenhuis op 20 januari 2020
Dragon Ball Xenoverse 2

Na veel speeluurtjes te hebben gestopt in Dragon Ball Xenoverse was het op 28 oktober alweer tijd om met Xenoverse 2 aan de slag te gaan. Al van kleins af aan keek ik de anime op tv en vond het dus ook niet erg om weer volledig in de Dragon Ball-wereld te duiken om deze review te schrijven.

Personage aanmaken

Wanneer je de game voor de eerste keer opstart, merk je al meteen de connectie met het eerste deel; je kunt namelijk je personage uit het eerste deel importeren. Dit is niet het personage waarmee je zelf aan de slag gaat, maar je vorige time patroller is de hero van Toki Toki City, vanwege het redden van het Dragon Ball-universum in het vorige deel. Dit personage zie je regelmatig terug in de time patrol missies en is ook van belang voor de verhaallijn. Als je ervoor kiest om je personage niet te importeren of je hebt er geen om te importeren, maakt dat verder niet uit, want er zijn namelijk een aantal presets waaruit je kan kiezen die als hero van het vorige deel kunnen functioneren.

Het importeren van je personage neemt nog wat extra voordelen met zich mee. Zo krijg je eigenlijk alles dat je personage op dat moment aan heeft, zoals geld, uitrusting en skills, overgeheveld uit de vorige game. Niet alle uitrustingen en skills zijn overdraagbaar, zo kreeg ik bijvoorbeeld niet de de Super Saiyan-skill die ik in Xenoverse had, omdat je deze opnieuw moet vrijspelen in Xenoverse 2.

De rassen waar je ditmaal uit kan kiezen bij het creëren van je personage zijn hetzelfde gebleven. Je kunt kiezen uit Saiyan-, Earthling-, Namekian-, Majin- en het Frieza-ras. Elk ras heeft zo zijn eigen voor- en nadelen en het ligt aan jouw speelstijl welk ras het beste bij je past. Zo zijn de Saiyans sterk in melee aanvallen, maar hebben juist minder leven. Dit hoeft trouwens niet te betekenen dat als je een Saiyan kiest je altijd weinig leven zou hebben. Door je personage te levelen krijg je punten om te investeren in je attributen. Er zijn zes attributen waarmee je bepaalt hoe sterk jouw personage is, namelijk Health, Ki, Stamina, Basic Attack, Ki Super en Strike Super. Ook de uitrusting die je gebruikt heeft invloed op je attributen. Hier is meestal het uitgangspunt dat als je het ene attribuut verhoogt een andere daalt.

DRAGON BALL XENOVERSE 2_20161029092226

Conton City

Als je voor de eerste keer Conton City binnenkomt, zie je meteen hoe groot deze hub is. Zeker wanneer je dit vergelijkt met de hub uit Xenoverse. Conton City is zeven keer groter dan Toki Toki City en is ditmaal niet in aparte stukken opgedeeld. Je krijgt hier eerst diverse tutorials om ervoor te zorgen dat je gevechtsklaar bent. Daarnaast worden deze ook gebruikt om alle locaties binnen de hub uit te leggen. Naast de centrale hub zijn er nog vijf time rifts in Conton City, in principe één rift voor elk van de rassen binnen de game. De verschillende rifts zijn voor elk ras toegankelijk maar als je ras overeenkomt met de rift krijg je vaak wat extra’s en heb je mogelijkheid om de awoken skill voor dat ras vrij te spelen.

Naast deze locaties is Conton City ook een  levendige stad. Overal zie je bestaande personages uit de Dragon Ball-franchise die je graag nieuwe trucjes willen leren, mits je maar even met ze wil sparren. Daarnaast is het de bedoeling dat je een eigen instructeur kiest uit de welbekende personages. Deze komt je dan eventueel ondersteunen als je in de problemen zit bij je parallel quests. Er zijn daarnaast ook genoeg andere personages waar je mee kunt communiceren. Sommige personages bieden je een quest, terwijl anderen ‘toevallig’ een item gevonden hebben die ze graag aan jou willen geven.

Aangezien Conton City een stuk groter is dan Toki Toki City is overal heen lopen, zoals in het vorige deel, in deze hub niet meer te doen. Vanaf het begin krijg je een voertuig waardoor je jezelf een stuk sneller door Conton City heen kan verplaatsen. Naarmate je verder komt in de verhaallijn krijg je een licentie waardoor je zelfs mag vliegen in  Conton City. Hierdoor kun je ineens plekken bezoeken die eerder onbereikbaar waren. Het jammere is wel dat vanaf het moment je kan vliegen het voertuig volledig overbodig wordt. Dit aangezien vliegen toch net wat soepeler werkt.

DRAGON BALL XENOVERSE 2_20161103201133

Time Patrol

Nadat de tour door Conton City is afgerond is het tijd om op te draven voor je eerste verhaalmissie. Jouw personage is namelijk uitgekozen om deel te nemen aan een speciale missie. In eerste instantie vroeg ik me af wat de ontwikkelaar deze keer als verhaallijn zou bieden, aangezien je in Xenoverse de hele Dragon Ball-tijdlijn al had doorlopen. Ik was blij verrast dat de ontwikkelaar iets creatiefs heeft bedacht om het toch totaal anders aan te laten voelen.

De slechteriken uit Xenoverse, Mira en Towa, zijn weer terug en hebben een nieuw plan verzonnen om de Dragon Ball-tijdlijn naar zijn mallemoer te helpen. Deze keer hebben ze namelijk alle slechteriken uit de Dragon Ball-films opgetrommeld om verstoringen in de tijdlijn te veroorzaken. Van Turles tot Broly zijn ze allemaal verwerkt in de corrupte tijdlijn en dat maakte dat de missies een unieke ervaring boden.

De missies worden afgewisseld met mooie cinematics met iconische momenten van de Dragon Ball-franchise. Waar ik me wel aan irriteerde, was dat de Engelse stemmen niet goed gedubbed zijn op de mondbewegingen van de personages. In sommige gevallen is de Engelse stem allang klaar met praten terwijl je de mond van het personage nog zeker vijf seconden ziet bewegen. Op een gegeven moment heb ik de Japanse stemmen maar aangezet omdat deze wel klopten.

Een ander nadeel is dat de verhaalmissies vaak net iets te makkelijk aanvoelen. Zo moest ik regelmatig wachten tot de personages tijdens het vechten klaar waren met praten, terwijl ik ondertussen de vijand al zo goed als verslagen had. Dit haalt je toch een beetje uit het gevecht.

DRAGON BALL XENOVERSE 2_20161103203137

Vechtsysteem

Het vechtsysteem in Xenoverse 2 werkt weer als vanouds. Ze hebben niet van alles om lopen gooien, maar in plaats daarvan geluisterd naar de kritiek die mensen gaven op Xenoverse. Zo werkt het maken van combo’s in Xenoverse 2 een stuk soepeler en hebben ze de onkwetsbare momenten tijdens super aanvallen minder gemaakt. Zo kun je nu dus ook gebruikmaken van het feit dat iemand een super aanval aan het uitvoeren is, omdat ze dan niet tegen jouw aanval kunnen verdedigen.

Parallel quests

Naast de verhaalmissies zijn de parallel quests ook weer een groot onderdeel van Xenoverse 2. De opzet van deze quests is niet veranderd met hoe deze ook al speelden in Xenoverse. Je kunt ze in je eentje doen met behulp van personages uit Dragon Ball of online samen met andere time patrollers. In het begin kom je nog wel aardig goed weg door samen met de A.I offline te spelen, maar als je bij de moeilijkere missies aankomt, kun je eigenlijk niet meer zonder andere echte spelers. De A.I heeft er namelijk nog wel eens een handje van om dwars door een super aanval van de vijand heen te vliegen, waardoor die vaak al snel de helft van zijn leven kwijt is.

Waar het in Xenoverse nog vaak grinden was om alle uitrustingen en skills van de parallel quests te krijgen, is dat in Xenoverse 2 bijna niet het geval. Vaak is het al afdoende om de missies met de hoogste beoordeling te voltooien. Dit vind ik persoonlijk een goed iets aangezien ik in Xenoverse sommige missies wel dertig keer over heb gedaan om zo een bepaalde skill of uitrusting vrij te spelen.

DRAGON BALL XENOVERSE 2_20161029092236

Expert missions

Toegevoegd aan Xenoverse 2 zijn de expert missions. Deze missies kun je zowel offline als online in totaal met zes man doen. In deze wat moeilijkere missies is het de bedoeling dat je door middel van teamwork de eindbaas weet te verslaan. Deze bazen hebben dan wel een paar nieuwe trucjes gekregen om het ons allemaal wat moeilijker te maken. Zo kunnen tijdens het gevecht willekeurig personages in een andere dimensie gegooid worden waarin je tegen jezelf moet vechten. Als dit je lukt dan kom je weer terug en kun je het gevecht met de eindbaas hervatten. Een ander trucje wat ze erbij hebben geleerd is het afvuren van een grote Ki-aanval. Deze bol moet je samen met je teamgenoten tegenhouden en terugsturen naar de vijand.  Lukt je dit niet, dan krijg je een flinke portie schade.

Je kunt ook lekker ouderwets één op één tegen elkaar vechten, zowel online als gezellig samen met iemand op de bank. Het enige nadeel wat ik hier af en toe tegenkwam is dat camera nogal wat kuren heeft, waardoor je personages bijvoorbeeld opeens niet meer in beeld zijn. Dit maakt het heel erg lastig om aan je buddies te laten zien wie er het beste is.

Kortom is Xenoverse 2 een uitstekende beat ‘m up-game die soepel en robuust werkt. Dimps heeft goed geluisterd naar de feedback die ze hebben gekregen met Xenoverse. Ben je een fan van Xenoverse of de Dragon Ball-franchise, dan is dit zeker een game die je moet toevoegen aan je collectie.