Dragon Ball FighterZ

archief
Tim Miechels op 20 januari 2020
Dragon Ball FighterZ

Toen de eerste aflevering van Dragon Ball Z op Cartoon Network uitgezonden werd, was ik meteen in de ban van de animeserie. Samen met mijn vrienden op het schoolplein discussieerden we uitgebreid over de afleveringen en wilden we trainen om net zo goed te worden als Goku. Meer dan een decennium later had ik de hoop om zelf het Super Saiyan-stadium te bereiken al bijna opgegeven. Met Dragon Ball FighterZ is dit toch nog soort van gelukt.

Tijdens de bèta van afgelopen weekend konden we uitgebreid aan de slag met de online multiplayer van Dragon Ball FighterZ. Op een aantal gezette tijdstippen gedurende het weekend gingen de servers open en kon er met een handjevol vechters geknokt worden in de standaard, drie tegen drie Arena Mode. Ook de Spectator Mode was beschikbaar, waarmee je naar gevechten van anderen kon kijken.

Drie tegen drie

In de arenamodus van Dragon Ball FighterZ kies je drie personages uit om tegen drie personages van je tegenstander te vechten. Je bestuurt er maar één tegelijk, maar je kunt wanneer je wilt tijdens het gevecht wisselen van personage. Het is hierbij belangrijk om op je health bar te letten. Als je namelijk net een aantal rake klappen hebt gehad en je wisselt je personage snel met een andere, dan kan hij door een tijdje uit te rusten een gedeelte van zijn health weer terugkrijgen. Het is dus belangrijk om vaak en actief te wisselen tussen je personages. Het is duidelijk dat ontwikkelaar Arc System Works voor dit systeem goed heeft gekeken naar de Marvel vs. Capcom-serie, dit systeem kom je namelijk ook in die serie tegen.

Dragon Ball FighterZ 
 Pixel Vault

Naast het wisselen van personage kun je de personages die aan de zijlijn staan ook inzetten voor ondersteunende aanvallen. Mits je dit goed timet is het mogelijk om combo’s uit te voeren met twee verschillende karakters. Niet alle personages hebben echter een offensieve ondersteunende aanval. Zo gooit Krillin bij wijze van ondersteunende aanval een Senzu Bean op het strijdtoneel. Hierdoor krijgt je actieve vechter een stuk van zijn health terug.

Online knokken

De verschillende modi bereik je vanuit de lobby, waar je begint. Hier loop je met een gekozen sprite doorheen en kun je middels stickers communiceren met medespelers. Door met NPC’s te spreken kun je de verschillende modi activeren. Dit zullen er in de uiteindelijk game nog een stuk meer zijn dan de twee die er nu in de bèta beschikbaar waren.

Dragon Ball FighterZ 
 Pixel Vault

Hoewel op het internet veel verhalen te lezen waren van mensen die helemaal geen verbinding kregen met de servers, heeft ondergetekende weinig verbindingsproblemen ervaren. De enige kanttekening die daarbij gemaakt moet worden, is dat het regelmatig minutenlang duurde voordat er een geschikte tegenstander beschikbaar was. Zelfs met meer dan zestig mensen op één server duurde het soms erg lang voordat er weer eens een potje gevochten kon worden.

Net als in de serie

Wat tijdens de gevechten meteen opvalt, is dat de game in grafisch opzicht erg trouw is aan de anime. De prachtige stijl van Akira Toriyama wordt overtuigend neergezet. Hierdoor krijg je tijdens de introductiefilmpjes bij gevechten het gevoel hebt dat je een aflevering van de serie kijkt. Ook de verschillende arena’s zoals de World Tournament Stage en Planet Namek voelen authentiek aan.

Dragon Ball FighterZ 
 Pixel Vault

Hetzelfde geldt voor het vechten zelf en de verschillende aanvallen die je onder de knoppen hebt. De gevechten voelen lekker snel en hectisch, precies zoals je dat wilt in een Dragon Ball-game. Je vecht met elkaar op de grond en in de lucht, terwijl je elkaars aanvallen pareert. Je probeert achter je tegenstander te teleporteren om hem met een rake schop de gehele arena door te laten vliegen.

Vooral de speciale aanvallen en de daarmee gepaard gaande animaties zijn erg spectaculair. Een Kamehameha en een Destructo Disc voelen zo krachtig en destructief aan als ze zouden moeten zijn. Bovendien worden finishing moves prachtig weergegeven. Beroof je je tegenstander bijvoorbeeld van het leven door hem aan het eind van een combo een krachtige schop te geven? Dan is de kans groot dat hij volledig in de stijl van de anime dwars door een achterliggend gebouw heen vliegt, met een hoop puin en een grote stofwolk als resultaat.

Kleurrijke cast

Voor de bèta waren nog niet alle beschikbare personages uit de game beschikbaar. Desalniettemin was de keuze uitgebreid. Het panel aan karakters voor de bèta bestond uit: Goku, Gohan, Vegeta, Trunks, Krillin, Piccolo, Frieza, Cell, Android 17 & 18, Android 16 en Innocent Buu. In de uiteindelijke game komen hier in ieder geval nog bij: Super Saiyan Blue Goku, Super Saiyan Blue Vegeta, Tien en Yamcha. Bovendien is er voor de Story Mode een volledig nieuw karakter aangekondigd: Android 21.

Dragon Ball FighterZ 
 Pixel Vault
Zelfs zonder de toegevoegde personages beschikt Dragon Ball FighterZ over een uitgebreide cast van personages die allemaal verschillend vechten. Zo is Android 16 een trage krachtpatser, terwijl Krillin en Gohan hun tegenstanders juist overrompelen met een spervuur aan snelle aanvallen. Trunks beschikt over een zwaard, Android 18 kan de hulp van Android 17 inroepen en Frieza is één van de dodelijkste personages van een afstand. Ook in speciale en ondersteunende aanvallen is er genoeg variatie. Hierdoor ben je steeds geneigd te experimenteren met nieuwe personages en nieuwe samenstellingen binnen je team.

Verschillende modi

Hoewel er tijdens dit bètaweekend maar twee modi beschikbaar waren, kregen we bij Namco Bandai op gamescom al de nodige informatie over de andere modi die de game zal bevatten. Een daarvan heet de Party Mode. In deze modus speel je drie tegen drie, maar in plaats van dat één speler alle personages van een team bestuurt, speel je daadwerkelijk met drie spelers tegen drie andere spelers. Middels stickers kun je tijdens de gevechten communiceren, bijvoorbeeld als één van je teamleden het onderspit delft en jijzelf denkt het tij te kunnen keren.

Dragon Ball FighterZ 
 Pixel Vault

De andere beschikbare modus is de eerder genoemde Story Mode. Volgens Bandai Namco voelt het doorspelen van deze modus als het kijken van een goede Dragon Ball Z-film, alleen mag je de gevechten zelf spelen. Het verhaal is bovendien volledig nieuw en speciaal voor de game geschreven. Inhoudelijk is er over het verhaal nog niet veel over bekend, behalve dat de Androids er een grote rol in spelen. Met name Android 16 en de nieuw geïntroduceerde Android 21 zijn erg belangrijk voor het plot.

Al met al ziet Dragon Ball FighterZ eruit als een veelbelovende game. Hoe de Story Mode, Party Mode en eventuele andere modi precies zullen uitpakken, is wel nog even afwachten. Desalniettemin zullen zowel fans van Dragon Ball Z als fans van fighting games in het algemeen uit de voeten kunnen met deze game. De stijl en toon van de game komen prachtig overeen met de serie en de balans en mechanics van het vechten werken uitstekend. Ik haal mijn Super Saiyan-pruik alvast uit de kast!